jo men värdet på byggnaden har ju förändrats för varje vecka som gick... Bläh! jag orkar inte :'(

Det är värdet på byggnaderna vid ett årsskifte du ska ange.

Sen får du kolla hur länge byggnaderna har stått. Om grundfakturan t ex betalades 30 juni så ska du skatta för halva den summan. Om stomresningsfakturan betalades sista september delar du den med fyra (dvs månaderna oktober till december).

Jag hoppas du förstår vad jag menar... Hursomhelst, mycket räknande blir det.

Fy fan då är det som jag misstänkte... betalar s-myndigheten timlön till mej om jag sitter å räknar tror du? Jag har väl för fasen annat för mej.... >:(

;)
Har inte fått mina dekl.blanketter än...och huset är ju inte klart, men jag får säkert sitta där i många nätter och räkna med bultande hjärta och darrande samvete!

Huga ???

Helena m.....
S...... S.....

lajbanson skrev:
Fy fan då är det som jag misstänkte... betalar s-myndigheten timlön till mej om jag sitter å räknar tror du? Jag har väl för fasen annat för mej....  >:(
Skattemyndigheten skulle gå i konkurs....så blev vi av med dom.. ;) ( ledsen att jag inte kunde hjälpa dig :'(...

Var inte ledsen Lill, den minst inblandade i det här är ju du! bläh jag hatar sånt här det går så mycket onödig tid! dom kunde väl ha nåt schablon-belopp eller nåt!

Observera att skattmasen formulerar det som "beräkning av nedlagda kostnader", med andra ord så har du inte lagt ned några kostnader förrän du betalat en faktura. Utgifter för t ex VA ska också räknas in.

Och att byggnaden anses vara under uppförande när arbetena med grunden har påbörjats, alltså inte när du börjar schakta eller fälla träd.

En annan klurighet är att du ska räkna om kostnaderna till nivååret, vars prisnivå ligger till grund för taxeringen. Det betyder att om du bygger år 2003 är nivååret 2001 och omräkningsfaktorn är 0,5. Du ska alltså räkna om dina nedlagda kostnader till kostnadsläget som rådde år 2001. Jag begriper inte själv vad det innebär så kolla med skatteverket... :(

Stön, ringde min bankgubbe och bad om ett kontoutdrag från kreditivet, detta bör ju underlätta en del, har varit inne å rotat på rsv´s hemsida men den blir man inte klokare på. Återkommer OM jag kommer på nåt.

Är det verkligen ingen av er som har börjat fundera på det här???

Inte än ;D
Vi började att bygga i Januari 2003, så det gäller inte denna deklaration, det är först nästa år ;D ;D

Hej hopp! NU har jag pratat med s-myndigheten, vi ska bara betala f-skatt för tomten, och endast den del av året vi har ägt den, att man skulle skatta för nerlagda kostnader hade hon aldrig hört talas om!! tjosan inte många kronor blir det :D. Kan tillägga att huset blev klart under förra året...

Va bra!!
Då kan du lägga all energi på hemsidan..... 8)

Ha ha

lajbanson skrev:
Ha ha
Inte så mycket HA HA Lajbanson >:(

Vi har väntat för länge nu på din hemsida, sätt i gång nu och jobba lite, vi vill se bilder 8)

;D ;D ;D

Jo jag är ju himla händigt lagd när det gäller sånt som du vet... Hm Blir väldans osäker på det här med fastighetsskatten eftersom det finns så många bud på hur man gör... Ska jag lita på skattemyndigheten, finns det inte nån av er som har kollat upp det, verkar läskigt om man kan få olika svar...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.