Det är värdet på byggnaderna vid ett årsskifte du ska ange.
Sen får du kolla hur länge byggnaderna har stått. Om grundfakturan t ex betalades 30 juni så ska du skatta för halva den summan. Om stomresningsfakturan betalades sista september delar du den med fyra (dvs månaderna oktober till december).
Jag hoppas du förstår vad jag menar... Hursomhelst, mycket räknande blir det.
Sen får du kolla hur länge byggnaderna har stått. Om grundfakturan t ex betalades 30 juni så ska du skatta för halva den summan. Om stomresningsfakturan betalades sista september delar du den med fyra (dvs månaderna oktober till december).
Jag hoppas du förstår vad jag menar... Hursomhelst, mycket räknande blir det.
Observera att skattmasen formulerar det som "beräkning av nedlagda kostnader", med andra ord så har du inte lagt ned några kostnader förrän du betalat en faktura. Utgifter för t ex VA ska också räknas in.
Och att byggnaden anses vara under uppförande när arbetena med grunden har påbörjats, alltså inte när du börjar schakta eller fälla träd.
En annan klurighet är att du ska räkna om kostnaderna till nivååret, vars prisnivå ligger till grund för taxeringen. Det betyder att om du bygger år 2003 är nivååret 2001 och omräkningsfaktorn är 0,5. Du ska alltså räkna om dina nedlagda kostnader till kostnadsläget som rådde år 2001. Jag begriper inte själv vad det innebär så kolla med skatteverket...
Och att byggnaden anses vara under uppförande när arbetena med grunden har påbörjats, alltså inte när du börjar schakta eller fälla träd.
En annan klurighet är att du ska räkna om kostnaderna till nivååret, vars prisnivå ligger till grund för taxeringen. Det betyder att om du bygger år 2003 är nivååret 2001 och omräkningsfaktorn är 0,5. Du ska alltså räkna om dina nedlagda kostnader till kostnadsläget som rådde år 2001. Jag begriper inte själv vad det innebär så kolla med skatteverket...
Hej hopp! NU har jag pratat med s-myndigheten, vi ska bara betala f-skatt för tomten, och endast den del av året vi har ägt den, att man skulle skatta för nerlagda kostnader hade hon aldrig hört talas om!! tjosan inte många kronor blir det
. Kan tillägga att huset blev klart under förra året...
Jo jag är ju himla händigt lagd när det gäller sånt som du vet... Hm Blir väldans osäker på det här med fastighetsskatten eftersom det finns så många bud på hur man gör... Ska jag lita på skattemyndigheten, finns det inte nån av er som har kollat upp det, verkar läskigt om man kan få olika svar...