Har som så många andra lite svårt att fatta vad som gäller och hur mkt man faktiskt ska fråga..
Vi har renoverat grunden och rev i samma veva vår altan som funnits sedan huset byggdes. Under fanns ett förråd.

Den nya har jag tänkt att göra lite större och annan design.

Krävs ett bygglov för det och finns det någon risk att man har invändningar mot den nya?

Vi har ett garage som står kanske 20m från huset väldigt nära sjön, det har vi planer på att göra om till gäststuga, dra dit vatten och avlopp bygga om det exteriört med nya dörrar fönster, tak och en terass.
här känns ju som att det behövs bygglov men kommer dom bli kinkiga pga närheten till sjön måntro?

Brygga, har funnits en stor brygga fram till 70-80 tal men som sedan dess har försvunnit.
Antar även där att man behöver bygglov, men nog borde utsikterna vara goda då det funnits en tidigare?

Mvh/

Tycker det låter som bygglov för allt ihop, ni "förverkade" ju bygglovet när altanen och förrådet revs, garaget får ändrat användningsområde.

Bryggan blir nytt, att det fanns en brygga för 40-50 år sedan är nog inget som påverkar beslutet åt nått håll.
Vet dock inte vad som gäller med bygglov för en brygga.

Claes Sörmland
Om du bor utanför detaljplanerat område och utan en nära grannar så kan reglerna vara något lite liberalare. För uppförande av komplementbyggnader blir det ibland bygglovsärenden istället bygganmälan. Det beror på hur din kommun.

I princip kan du se det som att du inte kan göra mycket vad gäller ombyggnad, tillbyggnad, nybyggnad, rivning eller ändrad användning av byggnad utan att kontakta kommunen och oftast göra en bygganmälan eller söka bygglov. Enklast är att ringa kommunen och fråga om man är osäker.

Låter som ett klockrent exempel på när man får en massa problem om man frågar om lov istället för att bara göra.

• Gilla
toolman77 och 3 till
  • Laddar…
Ja det är lite så jag känner oxå, samtidigt så vill jag ju inte bryta mot några allvarliga regler eller göra någon upprörd. "Problemet" är att huset ligger avskilt men extremt synligt från sjön där det åker båtar hela tiden.
Jag känner själv att det borde va självklart att jag får bygga upp en altan igen och göra om mitt garage till stuga men som sagt känns det ju som allt ska krånglas till:(

Bor fö utanför detaljplanerat område

Ni kanske ligger inom strandskyddsområde, 100-200m från vatten beroende på sjö eller hav. Isf behövs tillstånd från länsstyrelsen som kommer ta lång tid samt bygglov för garaget , bryggan och kanske altanen som är riven. till 99 % chans får ni göra detta dock krävs en massa pappersarbete och avgifter hit å dit :(

Bättre få förlåtelse än att be om tillåtelse?

Njaa.. Förlåtelse kan bli väldigt dyrt sedan reglerna skärpet i senaste utgåvan plan o bygglagen. För det som räknas upp här skulle jag tro att byggsanktionsavgiften kan bli en bra bit över 100 000.

Det som kanske är det "grövsta" här är väl ändringen av garage till bostad. Om det dessutom ligger inom strandskyddat område, så ger den ändringen en ökning av hemfridzonen, vilket oftast inte är tillåtet inom strandskydd.

Redigerat:
Hmm ja garaget ligger typ 2meter från sjön 2 meter upp så nog är det strandskydd allt, men det som talar för att man skulle kunna få göra det är att stranden bortanför vår tomt inte är av allmänhetens intresse då den är jättebrant och jättesnårig..

Ska ringa kommunen o kolla till veckan.

Eftersom bostadshuset bara står ca 22 m från vatten lär ni inte få problem med strandskyddet. Synd bara att behöva tjafsa runt med bygglov och ansökan till LS lite i onödan kan man tycka...

Hemmakatten
Vi hade en gammal båtbod på 40kvm som låg på samma läge som ditt garage. Vi fick riva båthuset och bygga en ny bastu/gäststuga med samma mått som båthuset. Argumentet var att strandskyddet redan var utsläckt iom bådhuset och att marken redan var ianspråktagen. Vårt bostadshus ligger ca 80 meter från bastun. Vår mark ingår i detaljplan. Så visst kan det gå bra.

Miljömässigt vore det mycket bättre med en gäststuga istället för garage där spill från bilarna kan rinna ner i sjön.

Redigerat:
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Ja, iom. att den ligger så nära som ett par meter, så har du hemfridzon runt byggnaden oavsett om den är garage eller bostadshus. Så allmänhetens tillgång till stranden är redan borta.

Det är lite extra viktigt att ha alla papper i ordning när det gäller strandskyddat område. En överträdelse preskriberas aldrig, utan du kan i princip tvingas "riva" om 50 år, eller nästa vecka.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.