Hej

Vår jordkällare har helt plötsligt fyllts med vatten, ca en dm. Kan inte se nån märkbar tryckförändring i trycket och inga rör finns egentligen där nere. Dock så kan det ju ändå vara läckare nånstans och vattnet leta sig ner dit.

Tänkte att jag kan ju se om pumpen går hela tiden, då vet jag ju att vatten far ut nånstans.

Problemet är pumpen sitter ju i en djup brunn och det enda jag ser är nån typ av dosa med en skruvfjäder och kablar i, kan inte förklara bättre.

Kan jag via denna se om pumpen går hele tiden?

Hej, ja om du kan mäta spänningen på den sidan av tryckströmbrytaren (dosan med fjädrar och skruvar) så kan du mäta om det ligger spänning ut mot pumpen hela tiden. Gör det det är förmodligen tryckströmbrytaren trasig. Normalt ska det inte finnas spänning ut mot pumpen när trycket nått upp till inställt stopptryck.

Var försiktig och är du osäker ta hjälp av någon när du ska mäta. Spänningen är 230/400 V och starkström och vatten är ingen bra kombination.

Ev går det också att lyssna om pumpen går genom att hålla en stor skruvmejsel mot röret och lägga örat mot handtaget på skruvmejseln.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.