Tidigare gick pumpen i ett och det var ett jäkla tryck men inte bra för pumpen. Så tömde den på vatten och pumpade upp ett förtryck på 1,7 bar. Nu startar pumpen vid 2,2 bar och går ganska sakt upp till 4,5 bar och ännu saktare tillbaka till 2,2 bar, tar ca 30 sek. Allt detta är ju jättebra förutom att det kommer lite vstten från vattenblandaren, tar en halvtimme stt duscha om man tvättar håret.
Nu testade jag att pumpade jag in ett förtryck på på endast 1,2 men tyvärr ingen skillnad! Vad kan vara felet, vsrför faller trycket så långsamt på hydropresspumpen?
Nu testade jag att pumpade jag in ett förtryck på på endast 1,2 men tyvärr ingen skillnad! Vad kan vara felet, vsrför faller trycket så långsamt på hydropresspumpen?
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Är det lika dåligt fart på vattnet överallt? Tänkte så det inte är nån sil tät vid blandaren.
Nu gjorde jag om det och tömde även varmvattenberefaren och pumpade upp ett förtryck på 1,5 bar och nu blev det ännu sämre tryck. Pumpen startar på 2,2 bsr upp till 4,6 bar och går låååångsamt tillbaka, 1 min och på lutet kommer det knappast något vatten alls.L Lakritsianen skrev:
Jag stänger vattentillförseln från brunnen till pumpen, drar ut kontakten till pumpen, öppnar en kran när jag tömmer systemet på vatten, börjar att pumpa när det slutar komma vstten från kranen MEN när jsg pumpar in luft sipprar det ut ytterligare vatten, ska det vara så?
Kärlet ska vara tomt på vatten när det fylls med luft. Det med att tömma VVB ska du inte behöva göra, den har en backventill som stänger mot kärl och pump. vad har du för tryckströmbrytare. Kan var skit i den och som en lite vink kan då kolla den här tråden. Inget ovanligt för det med skit. Alla tryckisar jobbar på samma sätt, bara det fysiska formatet olika.L Lakritsianen skrev:Nu gjorde jag om det och tömde även varmvattenberefaren och pumpade upp ett förtryck på 1,5 bar och nu blev det ännu sämre tryck. Pumpen startar på 2,2 bsr upp till 4,6 bar och går låååångsamt tillbaka, 1 min och på lutet kommer det knappast något vatten alls.
Jag stänger vattentillförseln från brunnen till pumpen, drar ut kontakten till pumpen, öppnar en kran när jag tömmer systemet på vatten, börjar att pumpa när det slutar komma vstten från kranen MEN när jsg pumpar in luft sipprar det ut ytterligare vatten, ska det vara så?
https://www.byggahus.se/forum/threads/tryckstroembrytare-cewe-eller-abb-foer-vatten.408012/
J jonaserik skrev:Kärlet ska vara tomt på vatten när det fylls med luft. Det med att tömma VVB ska du inte behöva göra, den har en backventill som stänger mot kärl och pump. vad har du för tryckströmbrytare. Kan var skit i den och som en lite vink kan då kolla den här tråden. Inget ovanligt för det med skit. Alla tryckisar jobbar på samma sätt, bara det fysiska formatet olika.
[länk]
Har en enkel foras pump till fritidshuset så tror inte länken gäller min pump?J jonaserik skrev:Kärlet ska vara tomt på vatten när det fylls med luft. Det med att tömma VVB ska du inte behöva göra, den har en backventill som stänger mot kärl och pump. vad har du för tryckströmbrytare. Kan var skit i den och som en lite vink kan då kolla den här tråden. Inget ovanligt för det med skit. Alla tryckisar jobbar på samma sätt, bara det fysiska formatet olika.
[länk]
Jag skulle behöva att den gick oftare!
Har nu också skruvat ned duschblandaren från väggen och det var tyvärr inget skit i filtren där heller!S Stefan1972 skrev:
Jepp du har tn pumpautomat som det heter, den styrs direkt av tryckströmbrytaren och en pump ska gå så lite som möjligt. Nu beroende på hur mycket tappning du gör, kärlet under är det inte många liter i och statar pumpen ofta. Vill du få den att starta oftare ( varför ) så får du ställa upp starttrycket kanske tiil 2,5 bar och ställa ner stopptrycket till 3,5 bar. Då kommer pumpen att starta med en diff på 1 bar. Har du då otur så kommer nog pumpen att säga upp sig tidigare bäst före datum.L Lakritsianen skrev:
Är ofta start för dig att få mer vatten, så ska du sätta in ett tryckkärl till, kanske på ca 75 liter och få ett magasin, som håller upp mängden vatten i systemet.
Problemet är att nu tar det 1 min för den stt tappa tryck från 4,5 bar ned till 2,2 och på slutet kommer det inget vatten alls från duschen. Tidigare när den fungerade så gick den säkert 5 ggr/ minuten när man duschadeJ jonaserik skrev:Jepp du har tn pumpautomat som det heter, den styrs direkt av tryckströmbrytaren och en pump ska gå så lite som möjligt. Nu beroende på hur mycket tappning du gör, kärlet under är det inte många liter i och statar pumpen ofta. Vill du få den att starta oftare ( varför ) så får du ställa upp starttrycket kanske tiil 2,5 bar och ställa ner stopptrycket till 3,5 bar. Då kommer pumpen att starta med en diff på 1 bar. Har du då otur så kommer nog pumpen att säga upp sig tidigare bäst före datum.
Är ofta start för dig att få mer vatten, så ska du sätta in ett tryckkärl till, kanske på ca 75 liter och få ett magasin, som håller upp mängden vatten i systemet.
Redigerat:
Då är det kärlet som bråkar, kolla in allt som skrivits om tryck i kärl och gör dessa justeringar, samt kolla upp hur mycket skit det är i tryckströmbrytaren, mycket vanligt med en del skit och då fungerar dn inte med reglering av start/stopp som den ska. Ser lite tajt ut med montaget på den ( den svarta ovala till vänster om manometern ) men verkar vara en lekande koppling får jag hoppas, annar blir det att vrida runt hela tryckisen, samt koppla ur all el i den för att kunna snurra den.L Lakritsianen skrev:
Tack ska göra det imorgon, dra ut sladden och tömma pumpen på vatten först. Tror jag gjorde detta för ett par år sedan när jag bytte blåsan men tror inte det var ngn skit den gången men blåsan var trasig/ helt uttänjd.J jonaserik skrev:Då är det kärlet som bråkar, kolla in allt som skrivits om tryck i kärl och gör dessa justeringar, samt kolla upp hur mycket skit det är i tryckströmbrytaren, mycket vanligt med en del skit och då fungerar dn inte med reglering av start/stopp som den ska. Ser lite tajt ut med montaget på den ( den svarta ovala till vänster om manometern ) men verkar vara en lekande koppling får jag hoppas, annar blir det att vrida runt hela tryckisen, samt koppla ur all el i den för att kunna snurra den.
När du ändå är farten, så kolla upp så det inte sitter skit i tryckisen, den sitter lite avigt till, som på alla pumpautomater, på själva pumphusets trycksida. då kan det tryckas in skit i den. En tryckis ska helst sitta på tryckröret ut från pumpen och med ett rör ca 30 cm upp i himlen. Men så görs dom inte, allt i ett paket för att sälja till konsument.L Lakritsianen skrev:
Ok men är inte tryckisen = tryckströmbrytaren ? Det är den jag ska kollaJ jonaserik skrev:När du ändå är farten, så kolla upp så det inte sitter skit i tryckisen, den sitter lite avigt till, som på alla pumpautomater, på själva pumphusets trycksida. då kan det tryckas in skit i den. En tryckis ska helst sitta på tryckröret ut från pumpen och med ett rör ca 30 cm upp i himlen. Men så görs dom inte, allt i ett paket för att sälja till konsument.
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Fast vad menar du med att den snabbt tappar tryck från 4.5 till 2.2 bar? Pumpar den upp tryck till 4.5 bar och slår av där så ska ju trycket hålla sig relativt stabilt så länge ingen förbrukar vatten. Försvinner trycket ganska omgående så är det ju nån otät backventil någonstans.
Om ingen använder ngt vatten helt stabilt men när man använder vatten så sjunker trycket jättelångsamt vilket leder till nästan inget vatten kommer.S Stefan1972 skrev: