1 753 läst ·
33 svar
2k läst
33 svar
Hur höjer jag vattentrycket på hydropresspumpen?
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Då måste det ju vara nåt som är tätt från pumpen vidare ut i systemet.............Inget filter i nån anslutning från pumpen. Ibland kan det sitta en insats snett i flödet.
Inte vad jag vet men nu tog jag bort tryckströmbrytare och hittade inget nämnvärt smuts mer än metall grå sörja.men inget som blockerade. Kollade också också " tryckplattan" inget konstigt där heller. Startsde om pumpen nu slår pumpen till typ 4e minut och vattnet rinner med endast med nsturlig tillrinning, ingen kraft alls. Kan ju vsra ett elektriskt fel på tryckströmsmätaren. Pumpen inhandlades 2013!S Stefan1972 skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Elektriskt fel gör knappast att det stryper flödet på utgående vatten, inte i mitt huvud iaf.
Något täpper till så du får felsöka del för del. Du borde nog ha större kärl, kan inte vara särskilt bra för duschar ens vid optimal funktion.
Något täpper till så du får felsöka del för del. Du borde nog ha större kärl, kan inte vara särskilt bra för duschar ens vid optimal funktion.
Och du hr kollat kärlet, så det inte är dåligt med luft eller kanske t-o-m igensatt utgång ( massa rost ) på kärlet. Svårt på distans att säga något konkret.L Lakritsianen skrev:Inte vad jag vet men nu tog jag bort tryckströmbrytare och hittade inget nämnvärt smuts mer än metall grå sörja.men inget som blockerade. Kollade också också " tryckplattan" inget konstigt där heller. Startsde om pumpen nu slår pumpen till typ 4e minut och vattnet rinner med endast med nsturlig tillrinning, ingen kraft alls. Kan ju vsra ett elektriskt fel på tryckströmsmätaren. Pumpen inhandlades 2013!
Vad jag har hört så ska trycket i hydropressen ligga 0.2 under pumpens tillslagstryck.
Så i ditt fall på 2.0 om pumpen slår igång på 2.2.
Prova som tidigare skrivit att tömma systemet på vatten, öppna någon kran och pumpa upp till 2.0.
Borde rimligtvis bli högre tryck med mer luft i hydropressen.
Men jag är å andra sidan ingen fackman på ämnet.
Lycka till.
Så i ditt fall på 2.0 om pumpen slår igång på 2.2.
Prova som tidigare skrivit att tömma systemet på vatten, öppna någon kran och pumpa upp till 2.0.
Borde rimligtvis bli högre tryck med mer luft i hydropressen.
Men jag är å andra sidan ingen fackman på ämnet.
Lycka till.
Som tidigare men vattnet bara sipprar ut. Och pumpen tappar tryck väldigt långsamt och startar igen vid 2 bar och trycks upp till 4,5 bar. Pumpen låter helt normal. Så nu är frågan om det är något som blockerar någonstans. Har kollat alla silar i duschmunstycken och i blandare. Lika dåligt tryck i badrum och kök.J jonaserik skrev:
Har pumpat upp förtryck till 1,7 bar och nu också bytt tryckströmbrytare. Ingen förbättring. Det kan ju inte vara läckagenågonstans eller dålig bottenventil då hade ju pumpen gått ofta istället. Blåsan bytte jag för 2 år sedan och hydropressen behåller sitt tryck, går ytterst sällen, känns som 1 gång om dygnet om man typ inte öppnar ngn kran.
" 1 gång om dygnet" ??? Det tyder ju på ett ganska stort läckage någonstans. Är ju ganska många liters skillnad på behållare med "frånslagstryck" kontra behållare med "tillslagstryck". Jag skulle försöka lossa utgången från tryckkärlet/pumpautomaten och koppla in en ventil och en slang där. Sedan prova att tappa vatten via slangen och då se om anläggningen beter sig normalt. En ventil " på väg ut" är alltid bra att ha i sin anläggning t.ex. kan man stänga den och då se om det är läckage före denna ( sugslang, bottenventil m.m.) eller efter densamma.
Redigerat:
Känns som att man tittat väldigt mycket på pumpen men lite på det som går ut efter pumpen om det är uppleves med dålig tryck i dusch etc.
Är trycket högt tills man öppnar kran och trycket minskar nära direkt så fort det blir en smula flöde vid tappstället, och trycket ökar väldigt igen när man försöker hålla emot flödet med tummen, så har man en strypning i sträckan mellan pumpen och där man tappar vatten.
Har du kollat att det inte finns någon bortglömd björnfilter/vattenfilter på vägen mot förbrukarna och insatserna i dessa är inte bytta sedan anno dazumal och därför stryper ned vattenflödet mycket.
En sådan pump som tidigare i bilden kan inte pumpa mycket högre tryck är runt 4.5 Bar med någon flöde kvar och förmodligen går rätt segt precis i slutet innan tryckbrytaren stänger av pumpen - vill man ha mer tryck så behövs flera pumpelement/impeller i seriekoppling och jetpump som konstruktion har bara 1 impeller som kanske ger 2 - 2,5 bar när den snurrar med 2800 rpm (för högre tryck på en enda impeller krävs större diameter då varvtalet inte kan ökas med direktinkopplad asynkronmmotor ) och sedan inbyggd ejektor som dubblar trycket ungefär, sedan är det stopp.
Är trycket högt tills man öppnar kran och trycket minskar nära direkt så fort det blir en smula flöde vid tappstället, och trycket ökar väldigt igen när man försöker hålla emot flödet med tummen, så har man en strypning i sträckan mellan pumpen och där man tappar vatten.
Har du kollat att det inte finns någon bortglömd björnfilter/vattenfilter på vägen mot förbrukarna och insatserna i dessa är inte bytta sedan anno dazumal och därför stryper ned vattenflödet mycket.
En sådan pump som tidigare i bilden kan inte pumpa mycket högre tryck är runt 4.5 Bar med någon flöde kvar och förmodligen går rätt segt precis i slutet innan tryckbrytaren stänger av pumpen - vill man ha mer tryck så behövs flera pumpelement/impeller i seriekoppling och jetpump som konstruktion har bara 1 impeller som kanske ger 2 - 2,5 bar när den snurrar med 2800 rpm (för högre tryck på en enda impeller krävs större diameter då varvtalet inte kan ökas med direktinkopplad asynkronmmotor ) och sedan inbyggd ejektor som dubblar trycket ungefär, sedan är det stopp.
pumpen är till en enkel sommarstuga och har fungerat hur bra som helst. Detta är den andra och den är ca 8 år.X xxargs skrev:Känns som att man tittat väldigt mycket på pumpen men lite på det som går ut efter pumpen om det är uppleves med dålig tryck i dusch etc.
När man öppnar en kran och trycket är ca 4,3 Bar kommer vatten först bra sedan rinner det bara ut lite och trycket sjunker jättelångsamt, tar 5 min innan det är nere på 2 bar och pumpen startar igen.