Jag håller på att fixa till en gammal byrå och tänkte höja byrån upptill men funderar på hur man gör detta så att det blir stabilt.
Det här är byrån i fråga
Och tanken är nu när jag tagit bort skivan att jag ska höja alla sidor med ca 20cm och sen lägga på skivan igen men då funderar jag hur detta görs på ett bra sätt
Spontana tanken var att använda en kexmaskin och skarva en limträskiva med kex men jag vet inte om det blir tillräckligt stabilt. Någon kunnig som kan dela med sig hur den hade gjort?
Det här är byrån i fråga
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och tanken är nu när jag tagit bort skivan att jag ska höja alla sidor med ca 20cm och sen lägga på skivan igen men då funderar jag hur detta görs på ett bra sätt
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spontana tanken var att använda en kexmaskin och skarva en limträskiva med kex men jag vet inte om det blir tillräckligt stabilt. Någon kunnig som kan dela med sig hur den hade gjort?
Jag är inte så kunnig så jag kan inte ge handfasta tips men tänker att oavsett hur du väljer att göra så kommer det bli mycket jobb. Jag tror det blir svårt att få snyggt om du vill att den nya delen ska "smälta in" i konstruktionen. Kanske bygga till med nått som sticker ut istället? Metall eller liknande? Eller köpa annan byrå. Tråkigt svar kanske.B Burngrove skrev:Jag håller på att fixa till en gammal byrå och tänkte höja byrån upptill men funderar på hur man gör detta så att det blir stabilt.
Det här är byrån i fråga
[bild]
[bild]
Spontana tanken var att använda en kexmaskin och skarva en limträskiva med kex men jag vet inte om det blir tillräckligt stabilt. Någon kunnig som kan dela med sig hur den hade gjort?![]()
Redigerat:
Bästa svaret
B Burngrove skrev:Kan ju tillägga att hela byrån ska målas om när allt är klart
B Burngrove skrev:Kan ju tillägga att hela byrån ska målas om när allt är kla
rtB Burngrove skrev:Jag håller på att fixa till en gammal byrå och tänkte höja byrån upptill men funderar på hur man gör detta så att det blir stabilt.
Det här är byrån i fråga
[bild]
[bild]
Spontana tanken var att använda en kexmaskin och skarva en limträskiva med kex men jag vet inte om det blir tillräckligt stabilt. Någon kunnig som kan dela med sig hur den hade gjort?![]()
Jag hade försökt hitta limträskiva i passande tjocklek (kan bli trixigt fast du kanske redan kollat?). Skruvat/limmat bakstycke och sidostycken och sen använt träpluggar och lim undertill för infästning i byrån.B Burngrove skrev:
Blir det inte tillräckligt stabilt med skivan ovanpå kan du sätta vinkeljärn på ett gömt ställe under skivan. Ett alternativ är fyrsidiga trästavar i hörnen som du stabiliserar med - förstår du hur jag menar?
Produkter som diskuteras: "träpluggar"
Träplugg
Träpluggar är infästningskomponenter avsedda för användning i träkonstruktioner, och erbjuder ett attraktivt och funktionellt alternativ till spik eller skruv. Dessa cylindriska bitar av trä är särskilt populära inom möbeltillverkning och
Läs mer
Verktygstokig
· Halland
· 8 317 inlägg
Vad är syftet med höjningen?
Absolut, jag förstår vad du menar och det låter klokt! Som du säger så känns det lite knöligt att hitta rätt tjocklek på skivorna. Dom existerande skivorna är 23mmT terrabiten skrev:Jag hade försökt hitta limträskiva i passande tjocklek (kan bli trixigt fast du kanske redan kollat?). Skruvat/limmat bakstycke och sidostycken och sen använt träpluggar och lim undertill för infästning i byrån.
Blir det inte tillräckligt stabilt med skivan ovanpå kan du sätta vinkeljärn på ett gömt ställe under skivan. Ett alternativ är fyrsidiga trästavar i hörnen som du stabiliserar med - förstår du hur jag menar?
Ställa på fötter och skruva fast i väggen?
Verktygstokig
· Halland
· 8 317 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 8 317 inlägg