Jag håller på att fixa till en gammal byrå och tänkte höja byrån upptill men funderar på hur man gör detta så att det blir stabilt.

Det här är byrån i fråga

Gammal byrå utan skiva, stående i ett verkstadsutrymme, med skiva bredvid på golvet och verktygsbänk i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och tanken är nu när jag tagit bort skivan att jag ska höja alla sidor med ca 20cm och sen lägga på skivan igen men då funderar jag hur detta görs på ett bra sätt

Gammal träbyrå utan skiva, markerad för att höjas med 20 cm.
Skapa konto

Spontana tanken var att använda en kexmaskin och skarva en limträskiva med kex men jag vet inte om det blir tillräckligt stabilt. Någon kunnig som kan dela med sig hur den hade gjort? :)

B Burngrove skrev:
Jag håller på att fixa till en gammal byrå och tänkte höja byrån upptill men funderar på hur man gör detta så att det blir stabilt.

Det här är byrån i fråga

[bild]

Och tanken är nu när jag tagit bort skivan att jag ska höja alla sidor med ca 20cm och sen lägga på skivan igen men då funderar jag hur detta görs på ett bra sätt

[bild]

Spontana tanken var att använda en kexmaskin och skarva en limträskiva med kex men jag vet inte om det blir tillräckligt stabilt. Någon kunnig som kan dela med sig hur den hade gjort? :)
Jag är inte så kunnig så jag kan inte ge handfasta tips men tänker att oavsett hur du väljer att göra så kommer det bli mycket jobb. Jag tror det blir svårt att få snyggt om du vill att den nya delen ska "smälta in" i konstruktionen. Kanske bygga till med nått som sticker ut istället? Metall eller liknande? Eller köpa annan byrå. Tråkigt svar kanske.

Redigerat:
Kan ju tillägga att hela byrån ska målas om när allt är klart

Bästa svaret

B Burngrove skrev:
B Burngrove skrev:
Kan ju tillägga att hela byrån ska målas om när allt är kla
B Burngrove skrev:

Det här är byrån i fråga

[bild]

[bild]

rt
B Burngrove skrev:
Jag hade försökt hitta limträskiva i passande tjocklek (kan bli trixigt fast du kanske redan kollat?). Skruvat/limmat bakstycke och sidostycken och sen använt träpluggar och lim undertill för infästning i byrån.

Blir det inte tillräckligt stabilt med skivan ovanpå kan du sätta vinkeljärn på ett gömt ställe under skivan. Ett alternativ är fyrsidiga trästavar i hörnen som du stabiliserar med - förstår du hur jag menar?

Vad är syftet med höjningen?

C
B Burngrove skrev:
Spontana tanken var att använda en kexmaskin och skarva en limträskiva med kex men jag vet inte om det blir tillräckligt stabilt.
Kex eller träplugg kommer att bli superstabilt. I synnerhet om du också får till en bra fog i hörnen.

• Gilla
Burngrove och 1 till
  • Laddar…
T terrabiten skrev:
Jag hade försökt hitta limträskiva i passande tjocklek (kan bli trixigt fast du kanske redan kollat?). Skruvat/limmat bakstycke och sidostycken och sen använt träpluggar och lim undertill för infästning i byrån.

Blir det inte tillräckligt stabilt med skivan ovanpå kan du sätta vinkeljärn på ett gömt ställe under skivan. Ett alternativ är fyrsidiga trästavar i hörnen som du stabiliserar med - förstår du hur jag menar?
Absolut, jag förstår vad du menar och det låter klokt! Som du säger så känns det lite knöligt att hitta rätt tjocklek på skivorna. Dom existerande skivorna är 23mm

Frustrator Frustrator skrev:
Vad är syftet med höjningen?
Ska använda den som kommod och vill ha den i rimlig höjd

B Burngrove skrev:
Ska använda den som kommod och vill ha den i rimlig höjd
Du ska alltså ha ett handfat ovanpå? Eller infällt?
Tänker att man isåfall behöver ta hänsyn till en del mer vikt +ev vattenblask i sin konstruktion

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Du ska alltså ha ett handfat ovanpå? Eller infällt?
Tänker att man isåfall behöver ta hänsyn till en del mer vikt +ev vattenblask i sin konstruktion
Tanken är att det ska vara infällt. Absolut, det är jag medveten om.

B Burngrove skrev:
Tanken är att det ska vara infällt. Absolut, det är jag medveten om.
Så en skiva över och infällt i skivan?

I sann byggahus-anda kommer här en bild på resultatet

Badrum med brun kommod, vit handfat, spegel och duschkabin. Kakel på väggarna och ljusgrått klinkergolv.
Skapa konto

En aning sent men badrumsrenoveringen blev framskjuten i vintras så därför har det dragit ut på tiden :)

• Gilla
Pettman och 9 till
  • Laddar…
Snyggt, både byrån och badrummet!
Hur gjorde du med höjningen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.