V Vector skrev:
Farit skräp i någon koppling någonstans när du trycksatte hydropressen första gången?
Ja kanske! Men hur ska man kolla detta?

L Lakritsianen skrev:
Ja kanske! Men hur ska man kolla detta?
Ett tips finns i inlägg #28. Om det töms mycket fortare med en slang nära tryckkärlet, så vet du att det finns ett hinder mellan tryckkärl och din vanliga vattenkran/dusch. Om du har duschblandaren inställd på mycket varmvatten, så kan felet även vara i varmvattenberedaren eller tillhörande ventiler.

• Gilla
Lakritsianen
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Ett tips finns i inlägg #28. Om det töms mycket fortare med en slang nära tryckkärlet, så vet du att det finns ett hinder mellan tryckkärl och din vanliga vattenkran/dusch. Om du har duschblandaren inställd på mycket varmvatten, så kan felet även vara i varmvattenberedaren eller tillhörande ventiler.
Ja det kan ju vara så att det finns ett hinder efter pumpen men hur kollar jag det?

L Lakritsianen skrev:
Ja det kan ju vara så att det finns ett hinder efter pumpen men hur kollar jag det?
Först genom att först konstatera om så är fallet ( genom föreslagen test). Sedan, om det är så, kan man prova att bara spola kallvatten och ta tiden mellan fullt tryck och nytt pumptillslag, varpå göra samma sak med enbart varmvatten. Blir det då t.ex. längre tid vid varmvattenspolning, så vet du att felet ligger någonstans mellan VVB:s kallvattentillförsel och ut till varmvattenkran. Har du flera tappställen, så använd flera. Ta testerna steg-steg och helst ska man dela upp den felande sträckan på halvor, för att snabbast hitta felet. Det är det som startar med att konstatera om felet ligger före eller efter pumpen i mitt första inlägg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.