1 134 läst · 13 svar
1k läst
13 svar
Hur hittar jag stora ”gråstenar”?
Medlem
· Västerbottens län
· 17 926 inlägg
Kom och hämta, jag har nog en 300 ton från knytnäve upp till 3 ton stycket.
Protte
Protte
De enda jag sett annonsera ut natursten är typ grustag, men då brukar priset vara helt fel om man skall ha större mängder. Efterfrågan är nog helt enkelt tillräckligt stor för att det skall finnas någon öppen marknad.S sepani skrev:
Du får nog ta direktkontakt med lantbrukare, åkerier och/eller markanläggningsfirmor och fiska där.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 036 inlägg
Som sagts tidigare, åk ut till snäll lantbrukare, han har sten i mängd i sina gärdesgårdar. Är han också ägare av en frontlyft på traktorn och det inte är långt så kan du nog komma undan väldigt billigt.
Här ute på Österlen läggs ofta naturmurar med "bumlingar" vid nybyggen. Min egen mark innehöll en hel del när jag byggde och vid grävningen höll jag koll på vilka som skulle sparas och som därefter återanvändes.
Men TS's ursprungliga fråga var hur man kan få tag på dessa och inte till vilken kostnad.
Det är definivt inte billigt.
Men TS's ursprungliga fråga var hur man kan få tag på dessa och inte till vilken kostnad.
Det är definivt inte billigt.
Om man bara hittar rätt finns det garanterat många ställen man få sten helt gratis i rimliga mängder.yonna skrev:
Även om det inte explicit efterfrågades så är det klart att priset är en intressant faktor. Köper man styckevis bland de som säljer sten så blir det betydligt billigare att gjuta betong.
Visst! Jag valde detta men mest för att det passar mitt lilla hus bättre samt att markhöjningen skulle innebära väldigt mycket sten. Om man väljer natursten krävs dessutom en riktigt duktig stenbyggare vilket också kan bli rejält dyrt.C cpalm skrev:
Ah, nu förstår jag hur du menar. Ja, vill man ha en mer eller mindre kosmetiskt tilltalande mur blir det dyrt.yonna skrev:
Tolkade dock trådstarten som att TS är mer ute efter stenfylle som skall täckas.
Liknande trådar
-
Stora uthuset får nytt liv.
Socialt & Projekt -
Vart hittar jag såna här stora snap-in gångjärn?
Fönster & Dörrar -
Kyl o frys, frank/amerikansk eller var hittar man stora kyl/frys+
Vitvaror -
Var hittar man stora bänkskivor?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hittar inga stora fönsterbrädor i trälaminat
Inredning