Hej!

Blir inte klok på mitt proppskåp. Huset är byggt -71 och ett extra våningsplan byggdes på -82. Fattar inte var jag bryter strömmen till övervåningen. Finns ingen info på schemat om övervåningen och har skruvat ur alla omärkta säkringar utan resultat. Tidigare ägare har ingen aning och han som byggde huset 1971 dog 2017.

Hur kan jag ta reda på hur man bryter strömmen till övervåningen?

• Ett gammalt proppskåp med flera säkringar och elutrustning monterade på en vägg. Inga tydliga indikationer på övervåningens elbrytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det är som det borde vara så får du bryta strömmen med brytaren under elmätaren, eller mätarsäkringarna där.
Dvs elcentralen verkar vara inkopplad direkt på huvudledningen från mätartavlan.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om det är som det borde vara så får du bryta strömmen med brytaren under elmätaren, eller mätarsäkringarna där.
Dvs elcentralen verkar vara inkopplad direkt på huvudledningen från mätartavlan.
Så jag får alltså stänga av strömmen för hela huset om jag vill fixa med nåt på övervåningen? Ska inte huset delas in i grupper så man kan se om något blir fel nånstans så en propp går?

Jo, den uppdelningen sker i elcentralerna.

Den huvudledning som matar elcentralerna finns det sällan några skäl till att bryta. Du kanske har ett sådant skäl, eller så kan du bryta det du behöver genom att använda huvudbrytaren i centralen på ovanvåningen, om det finns någon, alternativt säkringarna. Det beror på vad du ska göra.

Finns det en andra central för övervåningen?

• Gilla
Ohchips
  • Laddar…
Du har ingen stigarkabel nånstans, som går upp till en central på övervåningen i någon garderob? En bättre bild på säkringschemat kanske kan ge lite klarhet.

Jo, den uppdelningen sker i elcentralerna.

Den huvudledning som matar elcentralerna finns det sällan några skäl till att bryta. Du kanske har ett sådant skäl, eller så kan du bryta det du behöver genom att använda huvudbrytaren i centralen på ovanvåningen, om det finns någon, alternativt säkringarna. Det beror på vad du ska göra.
På övervåningen finns ingen central... den här styr hela huset men jag begriper inte vilken del här som styr övervåningen. På schemat finns ingen info om övervåningen och de omärkta säkringarna gör ingenting när jag skruvar ut.

Kan det vara så att en av de tre mätarsäkringarna styr övervåningen?
Ohchips Ohchips skrev:
Du har ingen stigarkabel nånstans, som går upp till en central på övervåningen i någon garderob? En bättre bild på säkringschemat kanske kan ge lite klarhet.
Finns inget i nån garderob på övervåningen tyvärr... Men fotar schemat!

• Elcentralens schema med uppdelning för olika grupper, inklusive utrustning som spis, mikro, och belysning i olika rum.
    Skapa konto
Ok, din trådtitel antydde att du hade en elcentral på övervåningen.
Ja då bör du kunna bryta strömmen med några av säkringarna i centralen på bild. Leta vidare.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Ok, din trådtitel antydde att du hade en elcentral på övervåningen.
Ja då bör du kunna bryta strömmen med några av säkringarna i centralen på bild. Leta vidare.
Jag får bara chansa mig fram helt enkelt? Finns inget fantomenknep?

Fantomen vet jag inte men visst finns det hjälpmedel.
Två elektroniska enheter från Metrel, en Line Tracer MI2093, för spårning av elektriska ledningar.
Skapa konto

https://elma.se/produkter/line-tracer-mi2093
Om du köper den åt mig så kommer jag och hjälper dig ;)

• Haha
Ohchips och 1 till
  • Laddar…
Fantomen vet jag inte men visst finns det hjälpmedel.
[bild]
[länk]
Om du köper den åt mig så kommer jag och hjälper dig ;)
Ah, ska sova på saken :-)
Men det är i alla fall någon av säkringarna. Inte typ nån av dessa?

• Grå elbox på vit vägg med en nyckel hängande från sidan, diskuterad i ett forum om säkringar och elproblem.
    Skapa konto
  • Central med gamla säkringar och mätare monterad på vägg i bostad, diskussion kring vilken säkring som kan vara felet.
    Skapa konto
Fantomenknepet blir att koppla in något som låter lite och skruva ut propp för propp tills det tystnar och få sig ett hum om hur det ligger till. Är sovrummen på övervåningen?

• Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
K kollebolle skrev:
Ah, ska sova på saken :)
Men det är i alla fall någon av säkringarna. Inte typ nån av dessa?
Högst osannolikt.

• Gilla
Ohchips
  • Laddar…
Ohchips Ohchips skrev:
Fantomenknepet blir att koppla in något som låter lite och skruva ut propp för propp tills det tystnar och få sig ett hum om hur det ligger till. Är sovrummen på övervåningen?
Tre sovrum, duschrum och ett sällskapsrum. Sen har vi vind med el dragen till/belysning och uttag. Sovrummen på schemat är till entreplan

Eller en grej man kan komma åt från en telefon eller dator, typ en wifi kamera.
När bilden från kameran försvinner när man bryter säkringen vet man att det vägguttaget gick på den säkringen...eller så var det routern som satt på den säkringen 😉

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.