Hej!
Blir inte klok på mitt proppskåp. Huset är byggt -71 och ett extra våningsplan byggdes på -82. Fattar inte var jag bryter strömmen till övervåningen. Finns ingen info på schemat om övervåningen och har skruvat ur alla omärkta säkringar utan resultat. Tidigare ägare har ingen aning och han som byggde huset 1971 dog 2017.
Hur kan jag ta reda på hur man bryter strömmen till övervåningen?
Blir inte klok på mitt proppskåp. Huset är byggt -71 och ett extra våningsplan byggdes på -82. Fattar inte var jag bryter strömmen till övervåningen. Finns ingen info på schemat om övervåningen och har skruvat ur alla omärkta säkringar utan resultat. Tidigare ägare har ingen aning och han som byggde huset 1971 dog 2017.
Hur kan jag ta reda på hur man bryter strömmen till övervåningen?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 131 inlägg
Om det är som det borde vara så får du bryta strömmen med brytaren under elmätaren, eller mätarsäkringarna där.
Dvs elcentralen verkar vara inkopplad direkt på huvudledningen från mätartavlan.
Dvs elcentralen verkar vara inkopplad direkt på huvudledningen från mätartavlan.
Så jag får alltså stänga av strömmen för hela huset om jag vill fixa med nåt på övervåningen? Ska inte huset delas in i grupper så man kan se om något blir fel nånstans så en propp går?Bo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 131 inlägg
Jo, den uppdelningen sker i elcentralerna.
Den huvudledning som matar elcentralerna finns det sällan några skäl till att bryta. Du kanske har ett sådant skäl, eller så kan du bryta det du behöver genom att använda huvudbrytaren i centralen på ovanvåningen, om det finns någon, alternativt säkringarna. Det beror på vad du ska göra.
Den huvudledning som matar elcentralerna finns det sällan några skäl till att bryta. Du kanske har ett sådant skäl, eller så kan du bryta det du behöver genom att använda huvudbrytaren i centralen på ovanvåningen, om det finns någon, alternativt säkringarna. Det beror på vad du ska göra.
På övervåningen finns ingen central... den här styr hela huset men jag begriper inte vilken del här som styr övervåningen. På schemat finns ingen info om övervåningen och de omärkta säkringarna gör ingenting när jag skruvar ut.Bo.Siltberg skrev:
Jo, den uppdelningen sker i elcentralerna.
Kan det vara så att en av de tre mätarsäkringarna styr övervåningen?
Finns inget i nån garderob på övervåningen tyvärr... Men fotar schemat!Ohchips skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 131 inlägg
Ok, din trådtitel antydde att du hade en elcentral på övervåningen.
Ja då bör du kunna bryta strömmen med några av säkringarna i centralen på bild. Leta vidare.
Ja då bör du kunna bryta strömmen med några av säkringarna i centralen på bild. Leta vidare.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 131 inlägg
Fantomen vet jag inte men visst finns det hjälpmedel.
https://elma.se/produkter/line-tracer-mi2093
Om du köper den åt mig så kommer jag och hjälper dig
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://elma.se/produkter/line-tracer-mi2093
Om du köper den åt mig så kommer jag och hjälper dig
Ah, ska sova på sakenBo.Siltberg skrev:
Men det är i alla fall någon av säkringarna. Inte typ nån av dessa?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 131 inlägg
Tre sovrum, duschrum och ett sällskapsrum. Sen har vi vind med el dragen till/belysning och uttag. Sovrummen på schemat är till entreplanOhchips skrev:
Eller en grej man kan komma åt från en telefon eller dator, typ en wifi kamera.
När bilden från kameran försvinner när man bryter säkringen vet man att det vägguttaget gick på den säkringen...eller så var det routern som satt på den säkringen 😉
När bilden från kameran försvinner när man bryter säkringen vet man att det vägguttaget gick på den säkringen...eller så var det routern som satt på den säkringen 😉