V Villa Ahlsé skrev:
Har själv sett hur man lokaliserat kablar med slagruta.
Vinkelpekaren görs av metalltråd. Två stycken ska ha en 90 graders vinkel vid ungefär en fjärdedel av sin längd, den kortare delen hålls i respektive hand. Ha de pekande i riktningen du går. När de korsar varandra ligger kabeln. Används även för att hitta vattenleder och magnetfält.
Funkar bättre om du har en bra belastning på kabeln. Testa! Enkelt och billigt.
Lite OT, men för slagruta och vinkelpekare gäller det att ha rätt person vid handtagen också.

Min syster och min dotter har dessa egenskaper, men inte jag. Dock fick jag utslag när min syster la sin hand på min axel.

Lite kusligt.

• Gilla
Raws89
  • Laddar…
Mikael_L
T ToRy skrev:
Tja!

Som rubriken antyder; hur hittar man enklast en nedgrävd elkabel i mark? Från garage till friggebod går det en enfas (tror jag) 230-kabel. Kabeln korsar under en grusväg som går mellan byggnaderna och nu skall det grävas ner fiber längs vägen. Problemet är att ingen vet exakt var kabeln går under vägen och den möjliga sträckan där kabeln kan korsa vägen är cirka 10-15 meter. Så finns det något sorts verktyg som kan detektera en kabel på ner till en halvmeters djup tro? Nu tror jag ju iofs att den ligger grundare då kabeln grävdes ner för hand av min far för 25 år sedan. Jag har svårt att tro att han grävde ett halv meter djupt dike tvärs en grusväg... :rofl:
Hur som helst, finnes sådan verktyg och vad kan det kosta, eller kan man hyra tro?

Tack på förhand för eventuella svar!
ToRy
Hur kommer det sig att detta har blivit din uppgift?

De som gräver ska ju själv se till att skydda det som de annars kan ta sönder.
Men det finns kanske en eller annan anledning till att detta har hamnat på ditt bord.

Väcker liv i denna tråd nu i slutfasen av ett av IP Onlys fiberprojekt på Öland eftersom jag är tveksam till en del av de svar som givits om ansvarsfördelningen för uppgifter om lefningar. Man får skilja på tomtgrävning där dukt ska in till beställares fastighet och kanalisation på mark för vilket det finns markupplåtelseavtal. Min uppfattning om innebörden av IP Onlys standardavtal för beställning av fiber är att ägaren har upplysningsplikt om ledningar i mark och därmed får ansvara för om t ex en inomgårdskabel grävs av. I praktiken löser dock ofta entreprenören detta vilket dock belastar denne ekonomiskt.

Om inte fastighetsägaren kan säga var ledningarna går har man ofta chansat och reparerat det som gått sönder; avlopp, elledningar mm. I det aktuella projektet för ca 800 anslutningar har jag varit en av flera byombudsmän och också upprättat ett stort antal markavtal. Någon enstaka grävare har haft en egen kabelsökare (Cat4+ och Genny4). Det var i ytterst få av grävlagen som använde kabelsökare. Inomgårdskablar för el sattes inte ut via ledningskollen.

Jag blev så imponerad av resultaten med Cat4+ och Genny4 som jag lånat för att reka min egen fastighet att jag nyligen skaffade egen utrustning. Kunde då hjälpa flera kunder där det blivit problem. I ett enkelt fall hade dukten vid plöjning på tomt hamnat under en 100 kg tung sten som klämde. Sedan den förts bort av ägarparet och mig gick det bra att blåsa. I ett annat fall hade det blivit problem med ett WC avlopp efter fiberplöjning med DitchWitch på tomt. Rörmokare hade rensat flera gånger. En fläck på gräsmattan grönskade misstänkt och vidade lägre temperatur med Flir One termokameratillsats till iphone. Kabelsökaren visade att söktråden låg rakt under den gröna fläcken. Dukten låg på rätt djup 30 cm under mark men plogen hade slagit sönder avlippsröret som låg 15-20 cm djupare, Man förbiser lätt att plogen för kabeldragning går väsentligt djupare än det föreskrivna minidjupet för dukten. Något maxdjup för förläggning på tomtmark finns inte i Robust fiber.

I Kalmartrakten var det hart när omöjligt att hyra en kabelsökare när jag försökte förra hösten. Att jag kunde använda en berodde enbart på att en hygglig grävare lånade ut sin privata.

Det har funnits ett problem med hur tomtprojektering gått till enligt IP Onlys modell. För att minimera antalet gånger fastighetsägaren måste vara på plats har man lagt tomtprojekteringen på datafirman som sätter upp mediakonverter och yttre fasadbox. De ska under ett mycket pressat tidsschema även hämta i in information av fastighetsägaren om befintliga ledningar som korsar den sträckning man enas om för dragning från tomtgräns till fasad. Installatören, som sedan inte har något med grävningen att göra, tar ett foto med en ipad och ritar in dragningen på fotot. Ägarens upplysningar ska bifogas men det sker ibland inte. Ägaren får ingen kopia aV rapporten trots att ansvaret för bristande information ligger på ägaren. Det finns absolut ingen tid att gå över sträckningen ens med passiv sökning och än mindre med påförd söksignal.

Mot bakgrund av de många skador som uppstår är det lovvärt när fiberföreningar skaffar egen sökutrustning. Det är synd att det inte finns oberoende konsulttjänster som kan hjälpa fastighetsägare att kartlägga samtliga slags ledningar i målomådet. Bland professionella grävare på Öland verkar det vara få som använder kabelsökare. De flesta nöjer sig enligt uppgift jag fick idag med vinkelpekare, de vinklade koppartrådarna, som de menar klarar el, tele och VA. Här verkar finnas behov av reglering i stil med Robust fiber. En äldre ägare till en grävfirma kommer inte självmant skaffa in sökutrustning à 20 tkr paketet när fastighetsägaren har upplysningsplikten och entreprenören näjer sig med vinklade koppartrådar. Dessutom belastar tidsutdräkten för avbrott på t ex tele inte IP Only eller entreprenören, lika lite som stopp några månader i ett WCavlopp. Men i ett fall ledde sönderkörd avloppsinfiltration till att markägaren vägrat tillträde till åkermark för vilka markavtal redan ingåtts, Följden har blivit att ca 25 kunder sett fiberanslutningen fördröjd minst nio månader. En stunds jobb på marken av en kunnig projekterare med rätt utrustning hade kunnat göra att detta undveks.

Redigerat:
  • Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Om nätägaren/entreprenören tyckte det är viktigare att få ner kabeln utan störningar på annan (även tomt-intern) infrastruktur, skulle nog underlaget för såna konsulter finnas.

Nu känns det som att fort-fel-fixa är bra nog.

• Gilla
2much
  • Laddar…
Den typen konsulter som nämns finns redan, det är inte så ovanligt att det görs såna utredningar. Kanske inte vid fiberjobben då det känner jag inte till däremot andra med samma problembild.

Eftersom jag varit byombud för fiberprojekt på mellersta Öland så är det möjligheteh för enskilda fastighetsägare att få hjälp där med ursättnng av ledningar och ytliga rör som intresserar mig. Något konsultbolag som snabbt kan hjälpa en enskild tomtägare har jag inte hittat. Cramo finns i Kalmar och det är möjligt att de hyr ut kabelsäkare mm. Användningen kräver dock vana och teknisk förståelse av el och tele varför många tomtägare inte bör ge sig på uppgiften själva.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Hur kommer det sig att detta har blivit din uppgift?

De som gräver ska ju själv se till att skydda det som de annars kan ta sönder.
Men det finns kanske en eller annan anledning till att detta har hamnat på ditt bord.
Lägger in ett avslut för egen del i tråden och tackar för hjälp. Självfallet får tråden gärna fortsätta i nyuppstånden skepnad. (y)

Mikael, min uppgift blev det eftersom far min frågade om jag visst något sätt att hitta kabeln. Ingen av oss hade koll på skyldigheter vad gäller befintliga, ej utmärkta kablar så jag ställde frågan här på BH och tycker att jag fick bra svar. Speciellt bra var svaren att det är entreprenörens ansvar att inte gräva av kabeln. :crysmile:
Hur som helst, vi behövde inte göra någon mätning, fibern är nere, elkabeln klarade sig, slutet gott - allting gott! :D

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
IP Only lägger ansvaret på fastighetsägaren. Hur rimmar detta med AB/ABT? Har kunden friskrivit IP Only och entreprenören när han undertecknat detta?

Utdrag ur textdokument som beskriver fastighetsägarens ansvar att lämna information om ledningar i marken.
W Wickstroem01 skrev:
Alltid roligt att se vilket ansvar man söker lägga på andra... Den som gräver/ledningsägaren är skyldig att göra/beställa kabelutsättning. Många ledningsägaren finns på ledningskollen - inte alla! Privata kablar finns INTE där. Den som gräver är skyldig att ta reda på, och i så fall se till att kablarna sätts ut. Vid grävling på tomtmark av detta slag tillfrågas vanligen fastighetsägaren om existens av kablar. Ges svaret att det finns så skall försiktig grävning göras. Skadas en kabel är det grävarens kostnad att ta - om de inte fått ett klartecken att inget finns! Det är detta frågan från fibergrävaren syftar till - att ta reda på om det finns kabel. Sammanfattning, om du VET att fär finns kabel informera om ungefär var. Utsättning blir det entreprenören som får göra. Trilskas han kontakta direkt det företag som blir nätägate - de har redan betalat för att entreprenören skall visa hänsyn till existerande kablar. Jobbar med just detta dagligen åt ett antal större Nätägare. Jag skulle aldrig komma undan med att kräva att slutkund skall utföra eller ta kostnad för detta! Dessutom står det klart i ett standardavtal AB/ABT att entreprenör skall stå med detta - absolut inte ditt problem!
Så entydigt som det citerade svaret är formulerat så förefaller det som om fastighetsägarens upplysningsplikt är uppfylld om denne anger att det finns en kabel i marken till sidobyggnaden eftersom den har el. Och då faller ansvaret för att undvika kabeln på tomtgrävaren. Men de som kör tomtgrävning använder varken kabelsökare eller kopparpinnar/vinkelpekare. Hur rimmar detta med IP Onlys beställningsavtal för fiber som säger att kunden ska ange var kablar går? Hur är formuleringen i standardavtalet AB/ABT? Har kunden friskrivit IP Only från standardavtalet genom att tecka beställningsavtalet? Beställaren har inget avtal med tomtgrävaren som är underentreprenör till huvudentreprenören av vilken nätägaren IP only beställt bygget. Vilket avtal som finns mellan nätägarevoch entreprenör får vi ingen inblick i. Länk till IP Onlys kundavtal: https://kundo-uploads-prod.s3.amazo...669565&Signature=xw+r4UJCH6dzCO2Slpywo9Wrx2k=

Om vi tar lite praktik så löser man det mellan entreprenör/grävare och kund. Visst händer det att elkablar, etc, som kunden lagt ned grävs av men de repareras av utförande (erfarenhet av xxxx villa leveranser).
El, VA, etc, till fastighet ligger till 99%,9 djupare förlagt men även det fixas.
Sedan finns det säkert utförande som slarvar både med projektering, dokumentering och grävning, det är då det tyvärr blir problem.
Avtalen mellan fiberägare, entreprenör, etc, följer normalt AB/ABT/etc, men med vissa tillägg anpassat för fiber.

Som kund vill jag veta vad som gäller formellt oavsett vad lokal praktik innebär. Jag har beställt fiber och skrivit på ett avtal som innebär att det är jag som ”ansvarar” för att ledningars läge angivits. Sedan kommer det grävare med eller utan kopparpinnar och säger att det brukar inte vara något problem, det fixar sig. Det känns mycket osäkert för den som kommer från andra verksamhetsområden. Men branschen är väl sådan. Man gräver och lagar allt eftersom det går av. Kabelsökning behöver man inte göra eftersom utsättningen enligt fiberavtalet är kundens ansvar och det tar tid. Det går fortare att bara gräva på. Avgrävt avlopp, stopp i sex månader som hos grannen. Hoppsan gick fiberplogen 55 djupt. Shit happens. Men grävaren lagade. Branschpraktiken funkar så länge som kunderna inte får skadestånd för avbrott.

För egen del lånade jag kabelsökare, lärde mig den och satte ut varenda ledning eftersom jag gick på det avtal jag tecknat som fiberkund.

PS Gjorde vinkelpekare och testade för skojs skull. Det verkade funka, åtminstone där jag provade i närheten på inkommande el till Öland 130 kilovolt i separata markkablar och den nylagda vattenledningen från fastlandet, ett rör där det väl passerar någon kubikmeter varannan sekund. För fibersöktråd håller jag mig till kabelsökaren.

Redigerat:
Då har du svaret för ditt avtal "Jag har beställt fiber och skrivit på ett avtal som innebär att det är jag som ”ansvarar” för att ledningars läge angivits".
Hur ska du kunna göra utsättning av VA, i de fallen måste man gå på vad kunderna säger och att de ligger på frostfritt djup! De instrument som förekommer indikerar på någon form av metall/signal.
Tror du gör det krångligare än vad det är utifrån att det till 99,9% fungerar det alldeles utmärkt utan utsättning på kundens egen fastighet (praktisk erfarenhet). Men det inträffar misstag, kanske för att avlopp inte ligger frostfritt som i ditt exempel och där har vi de 0,1%, men frågan är hur man skulle gjort den utsättning om kunden inte hade informerat om det.
Ta inte illa upp att jag säger emot dig men man ska inte överarbeta något som rent generellt inte är något problem.

Jag tar inte alls illa upp utan uppskattar att du vill ifrågasätta och diskutera. Vidare ser jag att jag behöver kolla om det avtal jag skrev på 2016 har samma lydelse om ägarens ansvar som det nu gällande från 2017. I det nu gällande står inte att ägaren ansvarar för att ange inomgårdsledningars läge, bara att i den mån han gett sådana upplysningar så ansvarar han för att de givna lägena stämmer. Det bör innebära att han får stå kostnaderna vid eventuell avgrävning av en kabel i oväntat läge -och att han försiktigtvis säger att han inte vet något exakt. Och därmed lägger över ansvaret på grävaren - och tar en mer eller mindre acceptabel risk att få avbrott på eltillörsel till t ex kostall och svinhus. Grävaren är knappast behörig att skarva en avgrävd trefaskabel så det kan ta tid.

Mitt eget avlopp från pumpbrunn till infiltration märkte jag ut innan fiberplöjning med signal på en rensspiral nedstoppad i fördelningsbrunnen vid infiltrationens början. Gick fort och lätt.

Att man som fastighetsägare ska sätta ut var befintliga ledningar går innebär inte att man måste ang djup eller exakt position.

När jag i jobbet sätter ut VA-ledningar på jobbet är det inte alltid som de är inmätta. Vid utsättning villkorar jag ibland det hela med att det är ungefärligt läge så brett som 5 meter om vardera sida om ledningen då vi inte vet dess exakta position. Ofta får jag frågan om hur djupt de ligger, vet jag så upplyser jag dem om det hela, men vi har på vissa ställen ledningar som ligger väldigt grunt.

Nu drar jag alla över en kam, men min erfarenhet är att de som gräver fiber gräver så fort det går och hoppas på det bästa. Är det så att man gräver sönder någon lagar man det om det upptäcks...

Stämmer bra, gräv och åtgärda ev. skada. Som huvudentreprenör ska man vara väldigt tydligt vad som gäller om man har underentreprenörer för grävning.
Men grundläggande är projektering och dokumentering utifrån fastighetsägarens uppgift. Ta bilder och rita/skriv in hur grävning ska utföras och ev. hinder som t.ex. el, vatten, berg/jordvärme, robotslingor, etc. Vid osäkert läge ska det noteras.
I vissa fall vill fastighetsägaren vara hemma.

Tomtgrävarna som just nu plöjer ned fiberdukt på en tomt intill tycker att utsättningen är ett stort problem när jag tar upp diskussionen med dem. Skanova struntar ofta i att komma. Ingen ersätter dem för att de söker av med egen kabelsökare. IP Only snackar om kvalitetssäkring men där ingår inte att se till att utsättning sker på tomtmark och att avgrävningar förebyggs.

De här tomtgrävlaget som kör Ditchwitch i eget bolag säger sig inte ha något avtal med huvudentreprenören i vilket utsättning och ansvar för skador regleras. Allt hamnar på dem i klämmen mellan kund och huvudentreprenör. Just de här har kabelsökare, andra tomtgrävarlag har det inte utan chansar.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.