Tja!

Som rubriken antyder; hur hittar man enklast en nedgrävd elkabel i mark? Från garage till friggebod går det en enfas (tror jag) 230-kabel. Kabeln korsar under en grusväg som går mellan byggnaderna och nu skall det grävas ner fiber längs vägen. Problemet är att ingen vet exakt var kabeln går under vägen och den möjliga sträckan där kabeln kan korsa vägen är cirka 10-15 meter. Så finns det något sorts verktyg som kan detektera en kabel på ner till en halvmeters djup tro? Nu tror jag ju iofs att den ligger grundare då kabeln grävdes ner för hand av min far för 25 år sedan. Jag har svårt att tro att han grävde ett halv meter djupt dike tvärs en grusväg... :rofl:
Hur som helst, finnes sådan verktyg och vad kan det kosta, eller kan man hyra tro?

Tack på förhand för eventuella svar!
ToRy

Kolla med entreprenören som ska gräva om dom har tillgång till ett sånt instrument.

• Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
När vi gjorde lite grävarbeten hemma någon gång så bad vi den lokala nätägaren om en kabelsökning. Det gjorde de gratis, och fick med även småsladdar till trädgårdsbelysningen.

• Gilla
Torbjörn Wahlgren2 och 2 till
  • Laddar…
Tack för svaren! Jag har mejlat Cramo med fråga om pris och tillgång, får se vad svaret blir.
Farsan hade frågat entreprenören om de hade sådant men icke. Lite märkligt kan jag tycka, det lär ju inte vara första gången de stöter på en "hemmagrävd" kabel som inte finns med på kartor...
Hur som, om inte Cramo-prylen ger väntat resultat kollar vi med nätägaren.
Tack för tipsen! (y)
ToRy

Hur funkar en sådan där kabelsökare? Antar att det måste gå ström i kabeln?

• Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
Enklaste sättet att hitta den är om du inte vet var den ligger, och börjar gräva med maskin, så har jag hittat alla kablar på min tomt...

• Gilla
frenberg och 8 till
  • Laddar…
I samband med grävning av fiber kan det ju vara idé att gå via Ledningskollen. Då kommer alla intressenter med kablar nedgrävna på tomten ut och mäter med sina instrument, när vi gjorde det kostade det gratis. När elleverantören kommer kan du säkert be denne om h*n vill kolla efter farsgubbens kabel också.

• Gilla
orienterarn och 3 till
  • Laddar…
R robbanonline skrev:
Enklaste sättet att hitta den är om du inte vet var den ligger, och börjar gräva med maskin, så har jag hittat alla kablar på min tomt...
Så har jag också hittat en kabel som jag inte visste fanns. Det visade sig att huvudmatningen inte alls gick där den var utritad på tomtkartan :whistle:

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Pytt Pytt skrev:
Det behöver inte gå ström i kabeln, man kan i stället sätta ett jordspett i marken med en klämma till mätenheten och så ansluter man den andra klämman till kabeln. På så sätt sänder man ut en frekvens i kabeln som man kan snappa upp genom handenheten.
Man kan som du även antyder söka med spänningen på i kabeln. Då kan man i ena fallet sätta en ”tång” runt kabeln och sedan ta handenheten för att söka rätt på den. I vissa fall så kan man söka utan tång. Då ställer man handenheten på 50Hz vilket elnätet bör ligga på. Har du då en stark och ren signal kan du snappa upp den på detta vis.
Jag föreslår att man använder tången och ställer enheten på runt 31Hz och likaså handenheten. Viktigt att båda enheterna står på samma frekvens!
När man sedan sätter ut kabeln så går man runt i området och för handenheten fram och tillbaks för att hitta signalen (kabeln).
När du väl hittat den kan du med fördel ställa ned styrkan i handenheten för att med större exakthet kunna lokalisera kabeln.
Om du vrider handenheten ett kvarts varv ska den helst tystna ovanför kabeln. Då vet man att man hittat rätt.

Vi har införskaffat en egen kabelsökare till våra fiberprojekt just för att det blir så mycket problem annars.
Det går att söka en kabel på flera sätt. Ibland hittar man dem i metallsökarläget, annars söker man efter magnetfältet som kabeln genererar. Men det bästa är att koppla på en tongenerator där kabeln går upp. Då söker man bara efter den påkopplade kabeln och kan därmed sortera ut vad som är vad.
Gäller det bara din servisledning eller är det ett stråk som ska vidare till fler abonnenter?

Tory, dom flesta elbolagen i kommunerna utför sådana sökningar helt utan kostnad där dom dessutom markerar ut exakt vart kabeln går med spray och du får även veta djupet den ligger på. Nu bör ett sådant mätverktyg inte kosta alltför stora summor för att hyra några timmar iofs om du behöver få informationen väldigt snabbt.

Vi grävde fiber i höstas och hade problem med att hitta befintliga kabelrör för att dra ny fiberkabel, eller rättare sagt så hade entreprenören detta problem. De hade även kabelsökare men det hjälpte föga när tidigare entreprenör hade struntat i den remsa(magnetisk) som ger utslag när de för sökaren över marken.

Med andra ord så behöver det finnas en slags remsa eller band ovanpå kabeln för att sökaren ska kunna hitta den. Det kanske går att få utslag ändå utifall kabeln ligger grunt, det vet jag inte.

Nätägaren sätter endast ut egen utrustning så räkna inte med att de vill eller kan sätta ut dina kablar.

H
De flesta med grävmaskin brukar ha en sådan sökare.

• Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Pytt Pytt skrev:
En kabelsökare är en metalldetektor som skickar aktiv puls och kabeln behöver inte vara spänningssatt. Det går bra att använda en vanlig metalldetektor för detta men sökdjupet är i regel mindre hos dem då de brukar ha en bredare lob. Kabelsökaren har en väldigt smal lob och man svingar den tills loben träffar kabeln.
Ligger kabeln ytligt så kan man ibland hitta den med en vanlig regelsökare, men då måste strömmen vara på, helst med ganska hög förbrukning i kabeln så att kabelns magnetfält blir så kraftig som möjligt. Regelsökare kräver spänningssatta kablar för att man skall kunna hitta dem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.