8 764 läst ·
18 svar
9k läst
18 svar
Hur hitta eldosa?
Sida 1 av 2
När vi byggde huset så var jag så ”smart” att jag passade på att dra tomrör i väggarna för takhögtalare, samt där jag vill ha ut kabel för surround och bashögtalare. I slutet på varje tomrör satte jag en eldosa bakom väggen. Således är det bara att borra ett mindre hål där och få ut kabeln!
Verkligen JÄTTESMART!
Det som är MINDRE smart, är att lappen där jag angett mått från vägg och tak till positionen utav eldosorna är BORTA!

Så här sitter jag med fina tomrör i väggarna för att snyggt dra fram mina högtalarkablar. Men jag vet inte var dom är!

Så därför riktar jag min fråga till er elektriker, ni har säkert smarta tips och idéer hur man kan hitta gömda eldosor i väggarna?? HUR GÖR JAG!?
Jag kan ju skicka fram en dragfjäder från ingångshålet i röret, såldes kan jag troligtvis få änden av dragfjädern in i eldosan. Om det skulle vara till någon hjälp?
Tips och förslag??
Verkligen JÄTTESMART!
Det som är MINDRE smart, är att lappen där jag angett mått från vägg och tak till positionen utav eldosorna är BORTA!
Så här sitter jag med fina tomrör i väggarna för att snyggt dra fram mina högtalarkablar. Men jag vet inte var dom är!
Så därför riktar jag min fråga till er elektriker, ni har säkert smarta tips och idéer hur man kan hitta gömda eldosor i väggarna?? HUR GÖR JAG!?
Jag kan ju skicka fram en dragfjäder från ingångshålet i röret, såldes kan jag troligtvis få änden av dragfjädern in i eldosan. Om det skulle vara till någon hjälp?
Tips och förslag??
Att hitta gömda dosor är inte lätt, men ditt förslag kan fungera, stöt i så fall dragfjädern fram och tillbaka så att någon kan lyssna var det hörs.
Knacka sen lätt på det ställe där du tror det är, Om det nu är betong eller andra massiva väggar så hör du en skillnad i ljudet.
Annars när man letar efter gömda dosor i en befintlig installation så har man övriga dosor att gå efter och kan på så sätt få lite vägledning om var de andra är placerade (med en förutsättningen att den som installerat dom tänker på samma sätt som jag)
Knacka sen lätt på det ställe där du tror det är, Om det nu är betong eller andra massiva väggar så hör du en skillnad i ljudet.
Annars när man letar efter gömda dosor i en befintlig installation så har man övriga dosor att gå efter och kan på så sätt få lite vägledning om var de andra är placerade (med en förutsättningen att den som installerat dom tänker på samma sätt som jag)
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
Om du kan få ut dragfjädern ända ut till dosan kan du med hjälp av någon rucka fjädern fram och tillbaka lyssnande dig till var dosan finns. Har du en trådlös spänningsprovare kan du ju försöka skicka med en tunn kabel ut tillsammans med dragfjädern och därefter koppla spänning på den.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Är det tapet över dosorna?
Det är 14mm träpanel över. Så det kommer inte fungera att knacka och höra någon skillnad!
Att skicka med en kabel och lägga spänning på den är inte dumt. Dock så tror jag inte det kommer bli lätt att trycka med kabeln, det handlar om 10-15meter. Men absolut värt ett försök!
Att skicka med en kabel och lägga spänning på den är inte dumt. Dock så tror jag inte det kommer bli lätt att trycka med kabeln, det handlar om 10-15meter. Men absolut värt ett försök!
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
Jag har haft framgång med tryckluft (inte för högt tryck bara) som man blåser i röret, ha en som har bra hörsel som kan ”lyssna sig till” var de är
Tryck in en kabel och köp eller låna en kabelsökare - Modellen där man kopplar en sändare på kabeln och detekterar den med en sökpenna.
https://www.bauhaus.se/kabelprovare-schneider-multi.html
https://www.bauhaus.se/kabelprovare-schneider-multi.html
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Så tänkte även jag initialt, men misstänkte att det inte bara gäller ytterväggar och hur noggrann en rimlig kamera är. Men det är ju enklast att börja såtommib skrev:
Ni ska vara två stycken
Skaffa en metallsökare av lite klass , tryck i en nylonfjäder med en metalldel , fram till dosan , du hör var det klunkar , sök av , när du får indikering på metall , så backar du fjädern , försvinner markeringen så är du på rätt spår .
In med fjädern igen , sök över stället du kommer att få ett centrum , håll sökaren kvar , dra fjädern fram och tillbaka , då ska sökaren pipa eller blinka ,
Borra ett 1 mm hål , stoppa in en metalltråd , rätt mycket , putta med fjädern så känns det
om det är rätt , nu dags med större borr , går nog inget bra med dosborr , den kan komma snett mot dosan , inget bra
Skaffa en metallsökare av lite klass , tryck i en nylonfjäder med en metalldel , fram till dosan , du hör var det klunkar , sök av , när du får indikering på metall , så backar du fjädern , försvinner markeringen så är du på rätt spår .
In med fjädern igen , sök över stället du kommer att få ett centrum , håll sökaren kvar , dra fjädern fram och tillbaka , då ska sökaren pipa eller blinka ,
Borra ett 1 mm hål , stoppa in en metalltråd , rätt mycket , putta med fjädern så känns det
om det är rätt , nu dags med större borr , går nog inget bra med dosborr , den kan komma snett mot dosan , inget bra
Det har jag testat.richardtenggren skrev:
Det fungerade inte alls för mig.
Tror att luften dels kyls av på vägen i röret, dels klarar den inte värma upp väggen vid dosan tillräckligt för att kunna detekteras.
Jag körde ”dunkmetoden”, o det blev alldeles utmärkt.
Alltså att jag slog med något o lyssnade mig fram.
Lycka till!