3 399 läst ·
15 svar
3k läst
15 svar
Hur "hempular" vi här?
Sida 1 av 2
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Kanske inget för de behöriga men resultatet kan bli intressant.
Detta omfattar enbart vad man gör i sitt eget hus.
Svarsalternativ.
1. Kan inget om el och rör inget i den fasta installationen, byter inte säkringar/brytare/uttag själv eftersom jag känner mig osäker..
2. Kan en del om el och byter säkringar/brytare/uttag.
3 Anser att jag kan en del om el och utökar/ändrar i den fasta installationen men enbart i samråd med elektriker.
4. Anser att jag kan en del om el och utökar/ändrar i den fasta installationen på egen hand efter regelverket
5. Utökar, ändrar och byter central etc på egen hand.
6. Vadå regelverk, föreskrifter? Funkar sakerna så räcker det, el är inte så svårt.
Får se om detta funkar...
/Kent
Detta omfattar enbart vad man gör i sitt eget hus.
Svarsalternativ.
1. Kan inget om el och rör inget i den fasta installationen, byter inte säkringar/brytare/uttag själv eftersom jag känner mig osäker..
2. Kan en del om el och byter säkringar/brytare/uttag.
3 Anser att jag kan en del om el och utökar/ändrar i den fasta installationen men enbart i samråd med elektriker.
4. Anser att jag kan en del om el och utökar/ändrar i den fasta installationen på egen hand efter regelverket
5. Utökar, ändrar och byter central etc på egen hand.
6. Vadå regelverk, föreskrifter? Funkar sakerna så räcker det, el är inte så svårt.
Får se om detta funkar...
/Kent
Ang röstningen:
Är alt 3 och 4 identiska förutom att i ena fallet rådfrågar man en elektriker och alt 4 så rådfrågar man böcker och standarder?
Det finns ingen gränslinje över hur mycket man ändrar och hur ofta!?
Alternativ 2 är alltså det som är tillåtet för "gemene man" med tillräcklig kunskap?
edit: Förövrigt rätt intressant omröstning.
Är alt 3 och 4 identiska förutom att i ena fallet rådfrågar man en elektriker och alt 4 så rådfrågar man böcker och standarder?
Det finns ingen gränslinje över hur mycket man ändrar och hur ofta!?
Alternativ 2 är alltså det som är tillåtet för "gemene man" med tillräcklig kunskap?
edit: Förövrigt rätt intressant omröstning.
Moderator
· Stockholm
· 57 875 inlägg
Nu får jag nog tyvärr gripa in.
Denna tråd har utvecklats till yyterligare en behörighetstråd. Jag kan iofs tycka att vissa av frågorna här är intressanta, av akademiskt intresse.
MEN frågor som rör behörighet håller vi i den klistrade tråden "törs du hempula".
Jag stänger den här omröstningen och tar bort huvudelen av inläggen.
Denna tråd har utvecklats till yyterligare en behörighetstråd. Jag kan iofs tycka att vissa av frågorna här är intressanta, av akademiskt intresse.
MEN frågor som rör behörighet håller vi i den klistrade tråden "törs du hempula".
Jag stänger den här omröstningen och tar bort huvudelen av inläggen.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 875 inlägg
P allmän begäran öppnar vi omröstningen igen.
Men håll inläggen till tråden ämne.
Men håll inläggen till tråden ämne.
lyfter tråden lite.
Om nu nån moderator är nyfiken på resultaten så varför inte klistra den?
/Kent
Om nu nån moderator är nyfiken på resultaten så varför inte klistra den?
/Kent
Litet off topic, men här har vi ett exempel på en riktig hempulare. OBS, inget för känsliga!
http://www.freewebs.com/taoperation/index.htm

http://www.freewebs.com/taoperation/index.htm
Rör inte el alls - 0 - 0%
Byter säkringar, brytare etc - 10 - 9.17%
Utökar lite i samråd med elektriker - 16 - 14.68%
Utökar och ändrar själv - 42 - 38.53%
Gör allt på egen hand - 39 - 35.78%
Ähh, el är inte så svårt - 2 - 1.83%
Den här omröstningen kan ändock inte vara så speciellt statistiskt rätt iaf...
Detta kan inte motsvara befolkningen i allmänhet.
Min mamma har iaf inte röstat, för det är fortfarande 0 på första alternativet, hon brukar ringa någon av oss ungar ifall en säkring har gått!
Mig veterligen läser hon inte på detta forum heller ...
Byter säkringar, brytare etc - 10 - 9.17%
Utökar lite i samråd med elektriker - 16 - 14.68%
Utökar och ändrar själv - 42 - 38.53%
Gör allt på egen hand - 39 - 35.78%
Ähh, el är inte så svårt - 2 - 1.83%
Den här omröstningen kan ändock inte vara så speciellt statistiskt rätt iaf...
Detta kan inte motsvara befolkningen i allmänhet.
Min mamma har iaf inte röstat, för det är fortfarande 0 på första alternativet, hon brukar ringa någon av oss ungar ifall en säkring har gått!
Mig veterligen läser hon inte på detta forum heller ...
Mikael_L>Nope *S* Men det förvånade mig att så många gör allt själva.
Det lär dock vara rätt svårt för de som inte läser forumet att delta så det kanske finns ett logiskt skäl till att din mor inte svarat än och sen så är det troligen enbart de som är intresserade som röstar.
Sen finns ju de fullständiga knäppgökarna som både skapar omröstningar, skriver forumsinlägg och svarar *S*
Trevlig kväll!
/Kent
Det lär dock vara rätt svårt för de som inte läser forumet att delta så det kanske finns ett logiskt skäl till att din mor inte svarat än och sen så är det troligen enbart de som är intresserade som röstar.
Sen finns ju de fullständiga knäppgökarna som både skapar omröstningar, skriver forumsinlägg och svarar *S*
Trevlig kväll!
/Kent
Sen väntar jag fortfarande på den som inte rör nån el själv...
Intervju väntar *S*
/Kent
Intervju väntar *S*
/Kent