10 289 läst ·
32 svar
10k läst
32 svar
Hur häva ett avtal med oseriös entreprenör?
Dokumentera allt, skriv brev - ring inte och undvik muntliga överenskommelser. Referera till AMA, efterfråga egenkontrollprotokoll. Hänvisa till tidplanen. Skriv brev om ev försening.
För en klåpare så blir det omöjligt att leva upp till minimikraven. Men häv inte avtal utan saklig grund, det kan gå riktigt illa. Läs hävningsklausulerna i kontraktet noga och verifiera med prejudikat vad som krävs för att hävning inte leder till tvist i onödan.
För en klåpare så blir det omöjligt att leva upp till minimikraven. Men häv inte avtal utan saklig grund, det kan gå riktigt illa. Läs hävningsklausulerna i kontraktet noga och verifiera med prejudikat vad som krävs för att hävning inte leder till tvist i onödan.
Måste säga att jag är ledsen för det som hänt dig och man måste verkligen ställa sig frågan, vad är det för entrepenörer vi har i detta avlånga land?! Om man själv inte är så jätteinsatt och duktig eller har möjlighet att utföra ett jobb själv så anlitar man naturligtvis någon som man tror ska kunna sitt jobb, men tji vad det skiter sig i det blå skåpet, vi har alldeles för mycket B-folk ute bland oss. Ska du verkligen anlita yrkesfolk för olika ändamål-luskolla referenser och annat viktigt innan. Jag och min man gjorde själva vår dränering runt sommarstugan och jag är verkligen en sådan person som kan lägga ned timmar för att läsa och lära mig till hur saker ska utföras innan jag ger mig på detta och jag kan säga att vår dränering fungerar till fullo och jag är jättenöjd och allt är gjort exakt som det ska göras under konstens alla regler. Hoppas att allt löser sig för dig och betala inte en krona innan allt är rätt gjort! /Helén
Håller med. Det borde regleras upp på nått sätt, se över lagen o stärk konsumentskyddet ännu mer. In med en klausul om att om en entreprenör utfäst i avtal att arbete skall ske fackmässigt och så ej sker kan beställaren innehålla hela betalningen och häva avtalet omgående. Om entreprenören har problem med det, pröva i domstol. In med om entreprenören har rättat ett fel en gång och felet kvarstår kan beställaren direkt ta in annan entreprenör att utföra jobbet o dra av motsvarande belopp.
Vi hade lite bråttom med dränering nyligen och anlitade den som kunde ställa upp först, för han hade bra referens... Det visade sig att han inte arbetade i enlighet med branschrekommendationer, och det upptäckte vi redan första arebtsdagen eftersom min man var med honom hela tiden, vilket var tur! Så efter en hel del grubblande skickade vi hem honom efter en muntlig överenskommelse om ersättning för det utförda arbetet, och anlitade en annan som var väldigt mycket bättre.
Mina erfarenheter efter att ha gjort en del missar:
-Läs på så att ni kan bedöma entreprenörernas uttalanden, skaffa er kunskap om arbetet som ska utföras, och annars, anlita någon som ni litar på som har kunskap att bedöma entreprenören
-Ta in flera offerter
-Ställ många frågor innan ni väljer entreprenör, och ring/besök helst minst två referenser
-Teckna kontrakt skriftligt och kolla upp försäkringar etc
-Ta er tid att hålla koll på hantverkarna första tiden, prata med dem, kolla vad de gör, ställ frågor, checka av att ni är överens och hör hur de resonerar om arbetet. Givetvis ska man inte vara för snokande eller hänga för mycket över axeln, men är man inte delaktig under hela processen så är det väldigt lätt att det händer grejer som är svåra att kontrollera och rätta till i efterhand! Jag vet, jag har provat! Man bör INTE räkna med att kunna jobba heltid och vara långt hemifrån när man har hantverkare hemma. Det är så mycket lättare att rätta till, eller för den delen avbryta i tid, om man är delaktig i processen hela vägen.
Lycka till!
Mina erfarenheter efter att ha gjort en del missar:
-Läs på så att ni kan bedöma entreprenörernas uttalanden, skaffa er kunskap om arbetet som ska utföras, och annars, anlita någon som ni litar på som har kunskap att bedöma entreprenören
-Ta in flera offerter
-Ställ många frågor innan ni väljer entreprenör, och ring/besök helst minst två referenser
-Teckna kontrakt skriftligt och kolla upp försäkringar etc
-Ta er tid att hålla koll på hantverkarna första tiden, prata med dem, kolla vad de gör, ställ frågor, checka av att ni är överens och hör hur de resonerar om arbetet. Givetvis ska man inte vara för snokande eller hänga för mycket över axeln, men är man inte delaktig under hela processen så är det väldigt lätt att det händer grejer som är svåra att kontrollera och rätta till i efterhand! Jag vet, jag har provat! Man bör INTE räkna med att kunna jobba heltid och vara långt hemifrån när man har hantverkare hemma. Det är så mycket lättare att rätta till, eller för den delen avbryta i tid, om man är delaktig i processen hela vägen.
Lycka till!
Hej alla drabbade
Sitter själv mitt smeten - Vår entreprenör lämnade ett muntligt pris som tydligen bara var halva det belopp han tänkte ha - Fick delbetalning och han kvitterade snabbt ut lika mycket via ROT-avdraget utan att jobbet var slutfört, besiktigat o godkänt.
Vill inte för allt smör i Småland ha hit honom igen - han kunde faktiskt inte slå i en spik rätt och vad kunde ha då inte åstadkomma med en 5 tons grävmaskin ... ? Så mitt råd ! Ha klart för er vad ROT-avdragsmöjligheten kan locka fram för ageranden hos samvetslösa amatörentreperenörer vilka inte sällan har talets gåva (dock falskt o fagert...).
Godtrogen husbonde:banghead:
Sitter själv mitt smeten - Vår entreprenör lämnade ett muntligt pris som tydligen bara var halva det belopp han tänkte ha - Fick delbetalning och han kvitterade snabbt ut lika mycket via ROT-avdraget utan att jobbet var slutfört, besiktigat o godkänt.
Vill inte för allt smör i Småland ha hit honom igen - han kunde faktiskt inte slå i en spik rätt och vad kunde ha då inte åstadkomma med en 5 tons grävmaskin ... ? Så mitt råd ! Ha klart för er vad ROT-avdragsmöjligheten kan locka fram för ageranden hos samvetslösa amatörentreperenörer vilka inte sällan har talets gåva (dock falskt o fagert...).
Godtrogen husbonde:banghead:
Det är fördj...igt med alla dessa oseriösa entreprenörer det gäller alla branscher och inte specifikt endast bygg.
Men anledningen till detta fenomen beror på flera saker, kunden vill betala så lite som möjligt för en vara eller tjänst och då öppnas dörrarna till denna oseriösa marknad. Vad det beror på jo , troligtvis på det faktum att vi som kund inte är tillräckligt bra på att avgöra vad som kommer att levereras till oss.Det innebär att vi måste läsa på för att bli en bra konsument. Det märkliga som händer när vi står inför den största affären i livet då är vi inte lika noga som när vi skall köpa en TV, mobiltelefon, fritidsbåt eller en bil, då kollar vi ifrågasätter funktioners vara eller inte vara men att kolla och dubbelkolla en entreprenör som skall skicka en faktura på hundratusentals kronor då verkar vi lita på "försäljaren" är det inte konstigt.
Men anledningen till detta fenomen beror på flera saker, kunden vill betala så lite som möjligt för en vara eller tjänst och då öppnas dörrarna till denna oseriösa marknad. Vad det beror på jo , troligtvis på det faktum att vi som kund inte är tillräckligt bra på att avgöra vad som kommer att levereras till oss.Det innebär att vi måste läsa på för att bli en bra konsument. Det märkliga som händer när vi står inför den största affären i livet då är vi inte lika noga som när vi skall köpa en TV, mobiltelefon, fritidsbåt eller en bil, då kollar vi ifrågasätter funktioners vara eller inte vara men att kolla och dubbelkolla en entreprenör som skall skicka en faktura på hundratusentals kronor då verkar vi lita på "försäljaren" är det inte konstigt.
hej cecar33
Jovisst har du rätt - vi lurar oss själva oavsett ... Du får vad Du betalar för .... Ja, det känner vi till ... så därför tar de stora skurkarna (= stora bolag ) betalt utav h-vte och då tänker vi blåögda godtrogna - det är klart att det måste vara bra för att det är dyrt ... men så är det ju ofta inte ... Varför är alla ute efter största profit på minsta möjliga tid ? - Så länge det varar och det är svårt att hitta alternativen så blir vi lurade eller lurar oss själva...
Förstår inte varför det finns tydligare regler hur ROT-avdragen fungerar och kan missbrukas ...
Godtrogen husbonde
Jovisst har du rätt - vi lurar oss själva oavsett ... Du får vad Du betalar för .... Ja, det känner vi till ... så därför tar de stora skurkarna (= stora bolag ) betalt utav h-vte och då tänker vi blåögda godtrogna - det är klart att det måste vara bra för att det är dyrt ... men så är det ju ofta inte ... Varför är alla ute efter största profit på minsta möjliga tid ? - Så länge det varar och det är svårt att hitta alternativen så blir vi lurade eller lurar oss själva...
Förstår inte varför det finns tydligare regler hur ROT-avdragen fungerar och kan missbrukas ...
Godtrogen husbonde
Nja, som kund så betalar jag gärna skäligt. Jag har inga problem att beyala 500 kr/ h plus resor o material plus 20%. det är rimligt. Vår entreprenad med tak, takkupa mm hade ett pris på 600,000 sek. Material o arbete. Då jobbade de även helger ovch eftetsom vi hade semester så höll vi koll och vi betalade ca 500 kr/h/person plus material som gick på runt 200,000.
Utifrån mitt perspektiv är KOSTNAD inte problemet. Jag tackar nej till badrumsofferter på 40,000 ink allt eftersom jag själv är så pass kunnig anser jag själv att jag vet att den kvalitet jag vill ha KOMMER att kosta minst 150,000 kr.
Utifrån mitt perspektiv är KOSTNAD inte problemet. Jag tackar nej till badrumsofferter på 40,000 ink allt eftersom jag själv är så pass kunnig anser jag själv att jag vet att den kvalitet jag vill ha KOMMER att kosta minst 150,000 kr.
Redigerat:
.......Det jag tror titt som tätt händer mig är att jag tar in offerter på väl delaljerat arbete med beskrivning allt ifrån regelavstånd i väggen till att tex våtrummskiva ej enbart i våtzon ett utan hela badrummet, till typ av primer, bilder, golvvärme mm. I min värld, ej bygg, anser jag det fantastiskt :wow: om en kund specar på detaljnivå eftersom det verkligen underlättar en offert. Detts är självfallet då baserat på att man inte redan innan start tänkt blåsa kunden på tillägg........sen läser tydligen inte entreprenörer kontrakt speciellt bra så när man kvalitetssäkrar så ser man ju "oj, cc 60" vi har avtalat cc30.... Och så börjar problemen. Bra avtal, bra diskussioner.....ända till byggstart DÅ börjar de fuska.......sen blir ju då relationen usel. 
Det tror jag är en av mina bekymmer. Eftersom mina avtal alltid är heltäckande så har jag vunnit flera tvister hittils MEN det enda jag egentligen vill är att hitta företag där jag KAN betala för kvalitet. Inte betala för att bli lurad....jag tror jag delar denna syn med många svenskar som har råd. Sen finns det nog en del kunder som tror sig få ett perfekt hög kvalitets badrum ink allt för 20,000, men det är inte rimligt.
Det tror jag är en av mina bekymmer. Eftersom mina avtal alltid är heltäckande så har jag vunnit flera tvister hittils MEN det enda jag egentligen vill är att hitta företag där jag KAN betala för kvalitet. Inte betala för att bli lurad....jag tror jag delar denna syn med många svenskar som har råd. Sen finns det nog en del kunder som tror sig få ett perfekt hög kvalitets badrum ink allt för 20,000, men det är inte rimligt.
Vi betalar också mer än gärna för ett jobb som är BRA gjort. Oavsett kostnad så tycker jag man ska kunna kräva att de gör jobbet fackmässigt. Eller? I vårt fall handlar det om ca 200,000:-.
Jag tror förresten att alla förstår att man inte ska ta en badrumsoffert på 40,000:- ... ;-)
Jag tror förresten att alla förstår att man inte ska ta en badrumsoffert på 40,000:- ... ;-)
Det är väl det som är problemet. De duktiga, tycker att det är för detaljerat och tror att det kan bli krångel. Eftersom det finns gott om jobb för de duktiga, väljer de ett annat objekt.Byggis1976 skrev:
Magnu - varför skulle en välinformerad kund vara krångel? Det förutsätter ju att de vill luras, eller? I min värld, som konsult, jobbar jag helre med kunder som har kunskap så man kan diskutera olika lösningar. En sådan kund förstår ÄTA arbeten mm mm.