Installerade i sommar in en tulikivi1450/2 i min 1,5 plans villa och är väldigt nöjd hittils, men undrar hur mkt man törs elda i den?
Läste att man kan elda ett kilo per 100 kg vikt (1380 kg) vilket innebär 14 kilo torr ved.
Eldar morgon och kväll och har eldat 2 små brasor varje gång, men tycker att den bara är lite varm. Vad har ni för erfarenhet med tulikivi ugnar? Hur varm ska ytan bli på spisen?
Tacksam för svar
 
Jag har en Tulikivi Valkia, ungefär samma vikt. Om jag minns rätt sa säger Tulikivis eldningsguide att ytterytan inte ska bli varmare än man kan ta pa den. Även att vid eldning ska man fylla eldstaden, och när det brunnit till hälften, fylla fullt igen, sedan lata brinna ut.

Jag brukar elda ungefär som Tulikivi skriver. Sluttemperaturen är kanske ibland aningen högre än att man kan halla en hand pa ytan - den blir altsa rejält varm. Jag gör som du - morgon och kväll, men med fulla brasor, det har fungerat fint, och spisen verkar ma bra av det ocksa.
 
Brukar också få den lite varmare än att man vill hålla kvar handen, brukar bli 2 brasor på morgon och 2 på kvällen. Vill bara hitta en nivå där det är optimalt utan att skada spisen.
 
Jag har en toppansluten 1450 sedan >10 år. Vet inte om den skiljer sig något gällande hur hårt den kan eldas jämfört med bakanslutna, men jag berättar vad jag kommit fram till.

1. Det tar ca 1 timma innan värmen sprider sig till ytterhöljet. Det börjar på sidorna om eldstaden för att sakta sprida sig neråt och uppåt.

2. Eldar ca 40 liter uppdelat på 3-4 laddningar

3. Till skillnad från anvisningarna brukar jag bara köra första laddningen med helt öppna spjäll, de nästkommande körs med halvöppna. Detta för att veden inte skall brinna upp i ett huj samt att jag intalat mig att värmen sprider sig bättre om det eldas långsammare.

4. När sista laddningen brinner brukar eldstaden vara så pass varm att inget sot syns på stenarna i eldstaden. Detta tar jag som en indikation på att det är dags att sluta elda.

5. När sista laddningen går över i glödfasen stänger jag spjällen till 1/4 för att minska luftflödet. Nu börjar värmen sprida sig till den övre delen. När glöden har falnat, stängs spjällen helt.

På sidorna brukar det bli så pass varmt att det går att lägga handen emot ca 1 sekund utan att bränna sig. Tror att det är ca 70-80 grader.

När det är kallt ute typ under minus 10 eldar jag ibland 2 ggr per dygn, men då brukar jag gå ner till 25-30 liter ved per tillfälle.
 
arneri68 skrev:
Jag har en toppansluten 1450 sedan >10 år. Vet inte om den skiljer sig något gällande hur hårt den kan eldas jämfört med bakanslutna, men jag berättar vad jag kommit fram till.

1. Det tar ca 1 timma innan värmen sprider sig till ytterhöljet. Det börjar på sidorna om eldstaden för att sakta sprida sig neråt och uppåt.

2. Eldar ca 40 liter uppdelat på 3-4 laddningar

3. Till skillnad från anvisningarna brukar jag bara köra första laddningen med helt öppna spjäll, de nästkommande körs med halvöppna. Detta för att veden inte skall brinna upp i ett huj samt att jag intalat mig att värmen sprider sig bättre om det eldas långsammare.

4. När sista laddningen brinner brukar eldstaden vara så pass varm att inget sot syns på stenarna i eldstaden. Detta tar jag som en indikation på att det är dags att sluta elda.

5. När sista laddningen går över i glödfasen stänger jag spjällen till 1/4 för att minska luftflödet. Nu börjar värmen sprida sig till den övre delen. När glöden har falnat, stängs spjällen helt.

På sidorna brukar det bli så pass varmt att det går att lägga handen emot ca 1 sekund utan att bränna sig. Tror att det är ca 70-80 grader.

När det är kallt ute typ under minus 10 eldar jag ibland 2 ggr per dygn, men då brukar jag gå ner till 25-30 liter ved per tillfälle.
Ja då är den exakt likadan. Intressant, blir den inte onödigt kall då du bara eldar en gång per dygn? Kan ju inte ge så mkt värme sista timmarna eller? Om man ska gå efter att elda 13-14 kg per dygn så blir det 2 normala brasor morgon och kväll. Känns som om man borde kunna elda mera än så.
 
dyhane skrev:
Kan ju inte ge så mkt värme sista timmarna eller? Om man ska gå efter att elda 13-14 kg per dygn så blir det 2 normala brasor morgon och kväll. Känns som om man borde kunna elda mera än så.
40 liter ved lär väga 13-15 kg, så när jag eldar 2 ggr/dygn, är det mer än rekommendation vilket inte varit något problem. Om jag eldar 40 liter ved och låter kaminen stå 24 timmar är den vanligtvis ca 45-50 grader varm runt eldstaden. Enligt Tulikivi har kaminen kvar 25% av värmeenergin efter ca 21 h.

Jag har vid vissa tillfällen eldat 40 liter på morgonen och 40 liter på kvällen utan några problem. Om jag stackar veden i några lager och låter den brinna med helt öppna spjäll blir det en riktig eldstorm i eldstaden och eventuellt kan det bli för varmt om det eldas så i flera timmar.

Om jag eldar 6-7 kg ved per tillfälle blir kaminen aldrig riktigt varm, så jag tycker att du skall prova att dubbla.
 
arneri68 skrev:
40 liter ved lär väga 13-15 kg, så när jag eldar 2 ggr/dygn, är det mer än rekommendation vilket inte varit något problem. Om jag eldar 40 liter ved och låter kaminen stå 24 timmar är den vanligtvis ca 45-50 grader varm runt eldstaden. Enligt Tulikivi har kaminen kvar 25% av värmeenergin efter ca 21 h.

Jag har vid vissa tillfällen eldat 40 liter på morgonen och 40 liter på kvällen utan några problem. Om jag stackar veden i några lager och låter den brinna med helt öppna spjäll blir det en riktig eldstorm i eldstaden och eventuellt kan det bli för varmt om det eldas så i flera timmar.

Om jag eldar 6-7 kg ved per tillfälle blir kaminen aldrig riktigt varm, så jag tycker att du skall prova att dubbla.
Tack för ditt svar.
Upplever dom ggr jag eldat bara en gång på dygnet att den är väldigt sval dagen efter.
Ska pröva väga veden jag använder.
Skulle tro det rör sig om 7-8 kg morgon och kväll
 
Har nu vägt mängden ved jag eldar och det rör sig mellan 6-7,2kg på morgonen och lika mkt på kvällen. Verkar det rimligt? Spisen blir då då varm att man måsta dra bort handen om man lägger handen på. Åsikter?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.