1 746 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Hur elda ien tulikiwi?
Medlem
· västernorrland
· 17 inlägg
Hej.
Skaffade en tulikiwi 1450/2 förra vintern och vet inte riktigt hur man ska elda i den för att använda den maximalt. Hur hårt kan man elda och hur ofta?
Någon som har erfarenhet om tulikiwi?
Skaffade en tulikiwi 1450/2 förra vintern och vet inte riktigt hur man ska elda i den för att använda den maximalt. Hur hårt kan man elda och hur ofta?
Någon som har erfarenhet om tulikiwi?
Generellt ska alltid en brasa utföras så tändningen sker så snabbt som möjligt och därmed så varmt som möjligt.
Det många gör fel är att de stryper luften för tidigt. Tändningsfasen tar ofta ca 15-30 minuter med torr ved och då krävs extra mängd luft. Hur stor första ilägget skall vara måste framgå i medföljande dokument där bör även storleken på efterkommande ilägg beskrivas.
Kontakta Tulikivi för instruktion
Det många gör fel är att de stryper luften för tidigt. Tändningsfasen tar ofta ca 15-30 minuter med torr ved och då krävs extra mängd luft. Hur stor första ilägget skall vara måste framgå i medföljande dokument där bör även storleken på efterkommande ilägg beskrivas.
Kontakta Tulikivi för instruktion
Medlem
· västernorrland
· 17 inlägg
Brunar alltid ha fullt öppna spjäll. Ska man elda den till stenarna är så varma att man inte kan hålla mot den eller?S sune73 skrev:Generellt ska alltid en brasa utföras så tändningen sker så snabbt som möjligt och därmed så varmt som möjligt.
Det många gör fel är att de stryper luften för tidigt. Tändningsfasen tar ofta ca 15-30 minuter med torr ved och då krävs extra mängd luft. Hur stor första ilägget skall vara måste framgå i medföljande dokument där bör även storleken på efterkommande ilägg beskrivas.
Kontakta Tulikivi för instruktion
Klicka här för att svara