6 682 läst ·
21 svar
7k läst
21 svar
Hur hårt packad isolering?
Sida 1 av 2
Jag har byggt upp en innervägg med 70-reglar. Har köpt isolering i form av "plattor" och de är 70mm tjocka (när de ligger utan tryck på sig) men när jag klämmer in dem mellan mina reglar och skruvar på gipsen så låter väggen nästan lika ihålig som utan isolering och övriga väggar i huset som är uppbyggda med samma konstruktion ger ett mycket dovare ljud.
Bör jag trycka in ett tjockare lager med isolering mellan mina reglar?
Bör jag trycka in ett tjockare lager med isolering mellan mina reglar?
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg
Nej, isoleringen ska inte komprimeras.
Redigerat:
Sätt upp spånskivor / OSB under gipsen...?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det är bara att inse: Glasulls/stenullsisoleringen fungerar inte som ljudisolering.
Den består ju mest av luft, och luft isolerar inte mot ljud, tvärt om
Så gör som t.ex. fgo skriver: Dit med gips, som är ett tungt material och dämpar ljud,
om du vill ljudisolera mellan rummen.
Den består ju mest av luft, och luft isolerar inte mot ljud, tvärt om
Så gör som t.ex. fgo skriver: Dit med gips, som är ett tungt material och dämpar ljud,
om du vill ljudisolera mellan rummen.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
Det är ju dock en jävla skillnad i ljudisolering på en vägg med gips, tomrum, gips och en vägg som har gips 70isolering gips. Så visst fungerar det.KnockOnWood skrev:
Nja nog gör isolering lite skillnad (ca 6 dB)KnockOnWood skrev:
http://www.paroc.se/losningar-och-produkter/losningar/byggisolering/vaggar/innervaggar
Minns jag rätt används isoleringen för att stoppa ljudet från att studsa mellan de två plana ytorna inne i väggen. Och dämpa de ljudvågor som tagit sig genom skiktet innan.
Skulle aldrig bygga en innervägg utan isolering. Känns väldigt budget att bygga en oisolerad innervägg
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg
Japp, så är är det. Isoleringens funktion är att absorbera den resonans som uppstår i regelfacket.
Packas isoleringen försämras apsorptionsegensksaperna samtidigt som den kortsluter mellan skivorna.
Packas isoleringen försämras apsorptionsegensksaperna samtidigt som den kortsluter mellan skivorna.
sätt en 45:a isolering istället, har hört det ska vara bättre för ljudisolering i ett 70s utrymme... minns tyvärr inte vart jag hörde det och har inte testat själv.. men kan va värt ett försök?