:) Det är mycket inte alla har!

Men rörmokeri är ju också ett hantverk i den högre skolan som inte kreti och pleti ska ägna sig åt. Eller hur!

krilleman_215 skrev:
Jo för en av säkervattens grejer är att det ska vara tydliga instruktioner. Min egen uppfattning är att 40nm inte är tydligt. Tex 2 varv efter handåtdragning är tydligt, enligt mig.
Mer tydligt än 40 Nm kan det väl inte bli?

Har nu monterat väggbrickor, och dragit åt enligt följande:
1 Skruvade fast ballofixen för hand.
2 drog med nyckel, höll fast ballofixen och skruvade på muttern på väggbrickan.
Detta resulterar i att vinkeln vrider sig nedåt enligt bilden. Får den inte att peka rakt uppåt som jag skulle vilja!

Gör jag ngt fel?

Törs jag släppa och börja om?

• image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag drar mig för att svara eftersom Krille är i tråden och VET, men jag skulle inte tveka att lossa och dra om om det behövdes.

• Gilla
Martin Ström och 2 till
  • Laddar…
Jag håller på MathiasS
När jag gör fininstallation så drar jag delarna så att klämringarna komprimeras, sen lossar jag lite och justerar in, ev bygger jag klart hela sticket innan jag slutspänner alla delarna i det sticket.
Ett vinkelfel på ett par grader är så förargligt och så enkelt att justera in om man tar det lugnt och går igenom allt metodiskt.

• Gilla
roggabear
  • Laddar…
Krilleman
Absolut kan du släppa på denna koppling och justera! Glömde du läsa punkt 11?

11. Motverka spänningskorrosion genom att lossa muttern och därefter drag åt igen.

Krilleman
Nyfniken skrev:
Mer tydligt än 40 Nm kan det väl inte bli?
Jag skulle fortfarande påstå att detta är otydligt för alla som inte har en passande momentnyckel. Skriver man antal varv efterföljs detta till en mycket högre grad.

Att skriva 40Nm är som att be om fuskande med åtdragningen! Och detta tror jag inte bara rör privatpersoner, utan även i allra högsta grad yrkesfolk med!

krilleman_215 skrev:
Absolut kan du släppa på denna koppling och justera! Glömde du läsa punkt 11?

11. Motverka spänningskorrosion genom att lossa muttern och därefter drag åt igen.
Ok. Nejdå det läste jag, var mest orolig för att jag dragit sönder ngt.

Ska man vara petig är en vinkeldragning mer exakt än en momentangivelse då man inte behöver ta med motstånd mellan materialen i beräkningen.

Sen skriver en del tillverkare att man ska efterdra vid behov, så läcker det, har du gjort fel :)

Vinkeldragning är bara mer exakt om utgångsläget är väldefinierat och det är det sannerligen inte i detta fall.

Mikael_L
blackadder skrev:
Ska man vara petig är en vinkeldragning mer exakt än en momentangivelse då man inte behöver ta med motstånd mellan materialen i beräkningen.
Nej då. Det motståndet ska redan vara med i beräkningen när moment anges i monteringsinstruktion.
Och då är även andra faktorer inräknade, t.ex. ifall det ska smörjas på något vis.

edit:
Om vinkeldragning eller momentdragning ger det mest exakta och repeterbara resultatet är faktiskt bara materialegenskaper. :)
(Förutom då själva utförandet givetvis, men sett till ett klanderfritt utförande så ...)
En del saker/material saknar en bra och precis och "alltid likadan" momentkurva. Det beror på materialets plasticitet och fjädrande egenskaper och främst då på skillnader mellan individexemplar. Och så kan det finnas besvärande friktioner som ger en "hoppande" momentkurva.
Sen är möjligheten till ett väldefinierat utgångsläge ett problem med vinkeldragning.

Redigerat:
Det märks att forumabstinensen har varit svår under påskhelgen....:) jag gör avbön direkt.

blackadder skrev:
Det märks att forumabstinensen har varit svår under påskhelgen....:) jag gör avbön direkt.
Nu försöker du bara smita undan ett skakigt uttalande. Jag går å blandar 5 kg fix och sätter 28 plattor till i tvättstugan, du tänker ut ett listigare svar.

krilleman_215 skrev:
Jag skulle fortfarande påstå att detta är otydligt för alla som inte har en passande momentnyckel. Skriver man antal varv efterföljs detta till en mycket högre grad.

Att skriva 40Nm är som att be om fuskande med åtdragningen! Och detta tror jag inte bara rör privatpersoner, utan även i allra högsta grad yrkesfolk med!
Jo, men det är en helt annan fråga. :)

MathiasS skrev:
Nu försöker du bara smita undan ett skakigt uttalande. Jag går å blandar 5 kg fix och sätter 28 plattor till i tvättstugan, du tänker ut ett listigare svar.
Det var ju därför jag gjorde avbön.

Jag har gjort en del fixturer till skruvdragare åt bilindustrin och vet att det är ingen lätt sak med åtdragning så jag borde inte ha skrivit som jag gjorde.

Men för att få ett högt moment mer exakt skulle jag vilja hävda att vinkeldragning är säkrare än moment.
Och för att få ett bra utgångsläge dras det med ett lägre moment.

Fast nu är det ju bultförband jag menar, hur det är med klämringskopplingar lämnar jag till tillverkarens instruktioner. Eller rörisens händer rättare sagt.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.