Hej!
Jag har kommit över några jättestora gjutjärnsfönster (2,15 bredd 3,10 höjd) som suttit i gammal industribyggnad.
De har dubbelglas, har aldrig sett det tidigare på gamla gjutjärnsfönster. Ytlig rost insidan av fönsterbågen, utsidan har varit målad så den är riktigt fräsch. Skitiga glas som fasen och jag är lite orolig för hur mycket av skiten som sitter mellan glasen, det går inte att öppna emellan och jag vill ju gärna att man ska se ut. Bara några få glas behöver bytas.
Hur hade ni gjort? Tagit bort all kitt trots att det är hårt eller bara bättrat på där det torkat ihop? Målat? Oljat? Bara borstat bort rost?
Ska sitta i ett orangeri, tillsammans med 4 liknande stallfönster jag har sedan tidigare. Men som sagt, vi vill gärna se ut…
Jag har kommit över några jättestora gjutjärnsfönster (2,15 bredd 3,10 höjd) som suttit i gammal industribyggnad.
De har dubbelglas, har aldrig sett det tidigare på gamla gjutjärnsfönster. Ytlig rost insidan av fönsterbågen, utsidan har varit målad så den är riktigt fräsch. Skitiga glas som fasen och jag är lite orolig för hur mycket av skiten som sitter mellan glasen, det går inte att öppna emellan och jag vill ju gärna att man ska se ut. Bara några få glas behöver bytas.
Hur hade ni gjort? Tagit bort all kitt trots att det är hårt eller bara bättrat på där det torkat ihop? Målat? Oljat? Bara borstat bort rost?
Ska sitta i ett orangeri, tillsammans med 4 liknande stallfönster jag har sedan tidigare. Men som sagt, vi vill gärna se ut…
Bilder bilder bilder😁H HelenaBo skrev:Hej!
Det var en del av ett avsnitt av "Hundra procent bonde" där Frank gjorde just det, fixade till gjutjärnsfönster till tegelladan/väderkvarnen. Det var några säsonger sedan. Så vitt jag kommer ihåg så borstade han. bara rent fönstren och målade med linoljefärg innan han kittade glasen på plats
Hej!Kapsyl skrev:
Jo men det var enkelglas. Jag har dubbelglas…
Kittet är stenhårt, sprucket på vissa ställen men det sitter som berget. Vad är gamla tiders kitt gjort av, vet du det? Jag funderar på hur jag lättast kan få bort det. Att värma metallfönster avråder man från har jag sett.yonna skrev:
Standardreceptet på gammaldags fönsterkitt är väl krita och kallpressad linolja. Sisådär 1:4 volymdelar.H HelenaBo skrev:
Det bästa är nog ändå att värma kittet försiktigt och använda kittkniv. Lägg plåtbitar som skydd för glas och järn där du jobbar. En liten gasbrännare är nog behändigast att värma med, en sån sm man skruvar på en engångs gasflaska för campingkök. Jag har använt det till träfönster och det gick bra men värm försiktigt. Jag värmde till 150-175 grader. ( en lasertermometer är väldigt användbar
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "kittkniv"
Kittskrapa Speedheater
För glas och kittfalsar
199 kr inkl moms
Läs mer
Hej!H HelenaBo skrev:Hej!
Om du har kvar fönsterna och inte ska använda dem skulle jag behöva ett par precis sådana. Mvh
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Behöver jag ta bort den gamla begränsningskabeln för robotgräsklippare
Robotgräsklippare -
Vad för gamla rör och lindning?
Vatten & Avlopp -
Koppla belysning i förråd - Bort med gamla trådar
El -
Hur gör jag för att bli av med isbildning på gamla fönster.
Isolering -
Gamla formen bostadsförening, risker?
Bostadsrätt