KnockOnWood KnockOnWood skrev:
1.700 vad då? Meter, kilometer, mil eller kilowattimmar?
Och är punkten en decimal- eller tusentalsavgränsare?

//Frågor från en enhetsamatör
Med tanke på att det är 2 timmar med flyg kan man nog utesluta meter, mil eller andra dumheter...

Skönt att det löste sig TS

• Gilla
Husqvarna220Ac och 1 till
  • Laddar…
Hobbit Hobbit skrev:
tur att varken 1 eller 3fas finns tillgängligt utomhus
polarna ansåg att jag skulle ha det - men jag ville inte ha el tillgänglig i en öde sommarstuga
Bra. Har man uttag utomhus så är det bra att ha en brytare för dom inne.

• Gilla
Jernhand och 1 till
  • Laddar…
Mystiken tätnar, hela Sverige är ca 1500 (km) långt

• Haha
Nyfniken
  • Laddar…
TS kanske inte bor i Sverige ? Men stugan finns här.;)

Skärmklipp av ruttplanering i Sverige med en förväntad körsträcka på 1936 km och en körningstid på 21 timmar och 37 minuter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
E elmont skrev:
Mystiken tätnar, hela Sverige är ca 1500 (km) långt
Eftersom tråden redan mästrats sönder av Messerschmitts fortsätter jag i samma anda ;)

Då bil normalt körs på vägar så ryms 1700km bilkörning utan problem inom Sveriges gränser.

• Gilla
  • Haha
Jjjonas5420 och 14 till
  • Laddar…
Haha det ballar ur som det så fint heter!

• Gilla
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
Skaffa ett bättre navigationsprogram jag får den kortaste vägen till 1280 km (från Trelleborg till Käsivarrentie i Finland i höjd med treriksröset och inlandet) och 1313km delvis efter ostkusten.
Men visst fastnar man i en rondell kan det bli långt ;)
Ps
Jag använder mest Tom Tom och ibland Garmin

• Gilla
Raws89
  • Laddar…
Måste vara ett avancerat program som hittar en närmre väg än fågelvägen. ;)

• Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 16 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Skaffa ett bättre navigationsprogram jag får den kortaste vägen till 1280 km (från Trelleborg till Käsivarrentie i Finland i höjd med treriksröset och inlandet) och 1313km delvis efter ostkusten.
Men visst fastnar man i en rondell kan det bli långt ;)
Ps
Jag använder mest Tom Tom och ibland Garmin
Jag körde från Hofors till Karesuando härom veckan. Jag trodde inte att den väg jag alltid har uppfattat som kortast är så lång. Ca 117 mil blev det...
Eftersom jag har ca 75 mil till Trelleborg så borde det alltså finnas en väg jag kan ta som bara är runt 45 mil? Även om jag tar hänsyn till jordens krökning och borrar mig fram så får jag inte ihop det.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Sen behöver man inte vara elingenjör för att leta ett sånt fel.
15 kW kontinuerligt försvinner inte obemärkt utan det hade kunnat vara en varmvattenkran som rann hela tiden
En varmvattenkran som rinner kan motsvara effekten 15 kW men det är mycket osannolikt att det ens momentant kan orsaka en elförbrukning på 15 kW i en normal villa eller sommarastuga. Inte ens genomströmningsvärmare brukar komma upp i 15 kW. En normal varmvattenberedare har 3 kW elektrisk effekt.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
P PåLandet skrev:
Hur kollar du elförbrukningen förresten? Min nätägares websida där jag ska kunna följa min förbrukning är buggig. Har sett den skriva in värde liknande dina timme eftervtimme, dygn efter dygn. Avläst mätarställning de hämtar in från mätaren och skickar till de jag har elhandelsavtal med stämmer dock. Kanske kan vara liknande problem du ser hos dig
Ladda ner Greenely appen dom tar info direkt ifrån din nätägare och är väldigt korrekt.
Jag gillar dom och kan ha koll på elförbrukningen och se hur de går upp och ner och vad temp vart ute då osv.
Tar 1-3 veckor för att dom ska få fullmakten ifrån bolaget bara att få ta infon om elen =)

• Gilla
elinw
  • Laddar…
B b_hasse skrev:
En varmvattenkran som rinner kan motsvara effekten 15 kW men det är mycket osannolikt att det ens momentant kan orsaka en elförbrukning på 15 kW i en normal villa eller sommarastuga. Inte ens genomströmningsvärmare brukar komma upp i 15 kW. En normal varmvattenberedare har 3 kW elektrisk effekt.
En varmvattenkran som släpper 0,2 l per sekund, och håller 50 grader ut hela tiden, kräver 33 kW (om det är 10 graders vatten in).
Men jag vet att dom flesta inte alls har så feta elpatroner till beredare, eller ens genomströmningsvärmare, fast fördjupade mig inte i det...
Poängen var att så mycket effekt inte försvinner obemärkt om det är "på riktigt" utan att det skulle märkas någonstans.

Redigerat:
Magnus E K Magnus E K skrev:
Det första svaret från kundservice ser ju ut som ett skämt...
Så skrivs dom flesta svar från 1:st line kundkontakt nuförtiden :rolleyes:
Det ska vara en tröskel innan man får komma i kontakt med nån som kan något. Och har man riktig "tur" så får man kommunicera på indisk engelska med nåt supportcenter i Bangalore:sick:
Trevlig sommar !

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
@MagHam Tyvärr har du helt rätt. "Modern" kundtjänst saknar helt känsla för situationen. Det värsta jag personligen råkat ut för är kontakt med Tradera där man kan ta kontakt för att man blivit blåst på 20' och ber om hjälp (man är i den situation ofta lätt skärrad och upprörd), men de avslutar alltid/ofta med "Ha nu en riktigt fin dag!". Goddag yxskaft!

• Gilla
Hammarfall och 1 till
  • Laddar…
Hobbit Hobbit skrev:
Sådär ja

läser jag alla "fina" inlägg går blodtrycket bärsärk igen :rofl:
Lugna er nu - och tack för ALLA inlägg (verkligen ALLA)
Vitsen med en sommarstuga kanske är att den inte ligger runt hörnet
I vårt fall 1.700 med bilen eller 2 timmar med flyg
Så här långt till : "ÅK DIT O KOLLA":crysmile:
å andra sida : Kan kolla hur länge och hur mycket jag vill - har aldrig begripit mig på el
Hellre ringa o fråga en som kan : min elektriker

Idag när min elektrikern var redan på väg
kom den där från Vattenfall kl 12:58

Hej *****, Jag har mottagit ditt ärende gällande elmätaren som rusat. Förbrukningen är orimlig och vi byter mätaren så fort som möjligt. Du behöver inte betala för den höga förbrukningen. Vi använder mätarställning från den 2019-07-06 (ställning 025423 kwh) som nedtagen ställning. Hälsningar Mattias ****** Metering Vattenfall Eldistribution AB Gas***** 2 582 22 Linköping

Slutfazit i hand - lita aldrig på din elfaktura/elmätare
Säger trådskaparen med STOR lättnad
Skönt att det löste sig, inte många som kan vinna mot ett energibolag och det på under en vecka.:rofl:

• Gilla
Husqvarna220Ac och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.