Hur kan man juridiskt hantera detta? Har för sex år sedan tagit in offert från byggfirma på att byta fönster ca 20 st. I offerten stod det Elitfönster installeras. Godkände offerten och ett år senare byttes alla fönstren och jag betalde enl offerten, o kanske lite till. Tog för givet att det var Elitfönster men nu fem år senare upptäckter jag att det inte alls är Elitfönster utan Stoeryds fönster!? Kan låta korkat men inte noterat detta förrän nu. Bor själv inte i huset utan våra döttrar gör det. Finns det någon möjlighet att reklamera det så här långt efter? Har kontaktat byggföretaget och han avfärdar min fråga och säger att jag betalt och vägrar att svara mer på mitt mail eller tel.

• Närbild på ett fönster med en etikett på gångjärnet som visar texten "Stoeryd Window Hinges".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inte så att dom bara gjort beslagen? Men efter fem år finns nog inte mycket att komma med.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Det verkar inte stå Elitfönster någonstans? Elitfönster är vad jag förstått ett högkvalitetsmärke och Storeryd är också en fönstertillverkare. Jag googlade och läste att man enl Konsumentlagen kan reklamera byggarbeten inom 10 år men förstås antar jag att det finns vissa ”regler” inom det, därför undrar jag här om någon har erfarenhet att dela med sig av.

Här skulle du nog behöva kunna visa att du lidit någon faktisk skada av felet.
Är det stor skillnad på u-värde t.ex?

Ok, det skall jag ta reda på, tackar!

Tillverkar verkligen Stoeryd fönster? Jag hittar bara att de tillverkar delar till fönster så som gångjärnen.
Sitter det ingen ytterligare märkning än den det står Stoeryd window hinges på, någonstans på kanten av fönsterbågen?

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Är inte på plats, men jag hittade inte någon annan märkning på fönstren? Skulle inte Elitfönster se till att det syntes att det är Elitfönster? Men jag skall inspektera mera.

Skulle tro att det är en annan tillverkare. Vridbeslagen på mina Elitfönster sitter i övre halvan av karmen, både de som är ca 20år och de som är 5-6 år gamla. (Om än inte identiska. Har några Morups vridfönstee som har ganska lika beslag som dina men utan märkning.

Tack för din input!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.