Håller på och renoverar en lägenhet från 1950.
Första halva lägenheten (Hall+kök) har plastmatta på betonggolv, och utgick då från att även vardagsrummet på 25kvm hade det under parkettgolvet.
Då parkettgolvet är "uttjänt" så var min plan att plocka ut det och lägga fiskbens parkett, alltså ek stavar i fiskbensmönster och gå limma det direkt på betonggolvet.
Tog upp ett litet hål i befintligt golv och konstaterar att det från underkant på golvet så är det 10cm grus.
- Befintligt golv ligger alltså direkt på gruset.
Golvet känns rakt och stumt.
Funderar på hur jag ska lösa detta nu, det blir ju antingen kompromiss kontra tar väldigt mycket mer tid+slit+pengar.
Mitt huvudalternativ är att skruva och limma på 13mm plyfa på befintligt golv, och sedan limma stavarna på det.
Det känns som att det blir tillräckligt stabilt och inte kommer röra på sig.
+ Fördelen är att jag kommer undan med att enbart åka 1 vända och handla 10st plyfor, samt bära upp dom till lägenheten.
- Kompromissen är att det blir en nivåskillnad på 13mm mot hallen där Fiskbensparketten ska fortsätta.
Har ni några kloka ideer/Feedback?
Första halva lägenheten (Hall+kök) har plastmatta på betonggolv, och utgick då från att även vardagsrummet på 25kvm hade det under parkettgolvet.
Då parkettgolvet är "uttjänt" så var min plan att plocka ut det och lägga fiskbens parkett, alltså ek stavar i fiskbensmönster och gå limma det direkt på betonggolvet.
Tog upp ett litet hål i befintligt golv och konstaterar att det från underkant på golvet så är det 10cm grus.
- Befintligt golv ligger alltså direkt på gruset.
Golvet känns rakt och stumt.
Funderar på hur jag ska lösa detta nu, det blir ju antingen kompromiss kontra tar väldigt mycket mer tid+slit+pengar.
Mitt huvudalternativ är att skruva och limma på 13mm plyfa på befintligt golv, och sedan limma stavarna på det.
Det känns som att det blir tillräckligt stabilt och inte kommer röra på sig.
+ Fördelen är att jag kommer undan med att enbart åka 1 vända och handla 10st plyfor, samt bära upp dom till lägenheten.
- Kompromissen är att det blir en nivåskillnad på 13mm mot hallen där Fiskbensparketten ska fortsätta.
Har ni några kloka ideer/Feedback?
Det var golvhandlarens första fråga ocksåClaes Sörmland skrev:
Eklamellerna (ca 4-6mm tjocka) sitter löst och många har släppt, flertalet svällda och skeva.
På bilden har jag lyft bort några som satt löst.
Så även om jag skulle gå och limma tillbaka dom som sitter löst så känns det för ojämnt för att lägga ekstavar direkt på.
Men kan det vara en alternativ att pilla bort övre skiktet av eklamellerna som man ser på bilden så kommer plyfan ner lite?
Det låter som golvet är fuktskadat, troligtvis av för intensiv våtmoppning. Tränger vatten ner springor mellan parkettbitarna så får man de skador som beskrivs med tiden.
Det bästa är nog att ta loss parkettbitar som är lösa och limma tillbaka, eventuellt med epoxi. Sedan slipar/hyvlar du ner det uppstickande med elhandhyvel/slip eller golvslip.
Det bästa är nog att ta loss parkettbitar som är lösa och limma tillbaka, eventuellt med epoxi. Sedan slipar/hyvlar du ner det uppstickande med elhandhyvel/slip eller golvslip.
Golvet är ju rakt!
Lägg tillbaka det du har tagit bort.
Lägg lumppapp under och sen vanligt klickgolv ovanpå.
Jag tycker inte du ska ta bort golvet av den anledningen som du nämner, att det är mycket arbete!
Lumppapp finns inte i alla affärer, men på Byggmax finns det. Det behövs inget avancerat under golvet i detta fallet.
Jag tycker inte du ska ta bort golvet av den anledningen som du nämner, att det är mycket arbete!
Lumppapp finns inte i alla affärer, men på Byggmax finns det. Det behövs inget avancerat under golvet i detta fallet.
Är ju ingen golvexpert men känns som att dom olika skikten befintligt golv delvis släppt, det är ju stabilt som helthet (ex, lägga plyfa på) men att limma en 340mm exstav i detta tror jag inte funkar.BirgitS skrev:
F Fredrik- skrev:
Tidigare ägare verkar ha varit en hoorder och vardagsrummet var mer eller mindre fullt från golv till tak.P Pucco skrev:Det låter som golvet är fuktskadat, troligtvis av för intensiv våtmoppning. Tränger vatten ner springor mellan parkettbitarna så får man de skador som beskrivs med tiden.
Färgen på golvsocklarna har släppt på flertalet ställen så ja det har varit fuktigt, och gott om ohyra.
Jag kommer alltså lägga (limma) Ekstavar i fiskbensmönster, golvet (bitarna) är betalt och på väg.C Civilpolisen skrev:Golvet är ju rakt!
Frågan är alltså hur jag förbereder för det med dessa förutsättningar.
- Ibland kan jag ångra att jag både är envis och omständig.
Köper från en golvfirma, tror att ekstavarna importeras.BirgitS skrev:
"fast och stabilt" underlag är det som gäller.
Efter kontakt med firman så rekommenderas att (med mina förutsättningar) att antingen lägga Plyfa eller golvgips på befintligt golv, under förutsättning att det inte rör sig.
Så en tanke:
Lägga plyfa i halvförband (tvärs befintligt golv), och som limmas och skruvas i befintligt golv.
Fräsa 3-4 spår i respektive skiva och limma in stav/list mellan dessa som håller ihop plyfa skiktet.
Funderat på att fräsa en not i skivorna men lös fjäder verkar inte gå att köpa och har varken tid eller maskiner att göra det i lägenheten.
Efter att ha sovit på saken så verkar det vettigare att ta bort befintligt golv som är ~22mm.
Anledning 1:
Dels för att det är i dåligt skick och oklart hur bra det håller ihop trots att lösa lameller limmas tillbaka.
Anledning 2:
Jag är inte så kräsmagad men äckelkänslan är påtaglig, tidigare ägare har haft rummet fyllt med sopor och skräp flera år vilket lett till mörka fuktfläckar på golvet samt mängder av ägg/pupper/ohyra (förhoppningsvis död) utmed alla golvsocklar och upp under tapeten.
Funderar därför på följande:
1) Ta bort befintligt golv
2) Köra avfuktare ett par dagar + ozonmaskin.
3) Lägga ett lager 21mm plyfa.
4) Med plyfan på plats, fräsa 3-4 spår på ovansidan på respektive skiva och limma in stav/list mellan dessa som håller ihop plyfa skiktet.
- Borde bli stabilt och inte röra sig.
Gör jag det onödigt krångligt eller låter det vettigt?
Anledning 1:
Dels för att det är i dåligt skick och oklart hur bra det håller ihop trots att lösa lameller limmas tillbaka.
Anledning 2:
Jag är inte så kräsmagad men äckelkänslan är påtaglig, tidigare ägare har haft rummet fyllt med sopor och skräp flera år vilket lett till mörka fuktfläckar på golvet samt mängder av ägg/pupper/ohyra (förhoppningsvis död) utmed alla golvsocklar och upp under tapeten.
4) Med plyfan på plats, fräsa 3-4 spår på ovansidan på respektive skiva och limma in stav/list mellan dessa som håller ihop plyfa skiktet.
Ska du nu lägga ett nytt undergolv varför inte välja produkten som är avsedd för detta: golvspån 22 mm?F Fredrik- skrev:Efter att ha sovit på saken så verkar det vettigare att ta bort befintligt golv som är ~22mm.
Anledning 1:
Anledning 2:
Ja det är ju en bra ide som jag missat helt, mycket andra tankar i huvudet just nu kring övriga renoveringen.
Men har tänkt på något spontat så man kan limma ihop dom, MEN inbillar mig att det där gruset kommer ställa till det och ett litet j#vla gruskorn i nedre noten eller i sponten så får men inte ihop det.
Pilla isär, rensa, ev. på med mer lim, nytt försök.
Vill också "tassa" så försiktigt som möjligt på gruset så jag inte behöver jämna till det på nytt.
Jag håller med, i teorin är det ju bättre med golvspån men tror ni inte det kommer jävlas vid läggningen?
Men har tänkt på något spontat så man kan limma ihop dom, MEN inbillar mig att det där gruset kommer ställa till det och ett litet j#vla gruskorn i nedre noten eller i sponten så får men inte ihop det.
Pilla isär, rensa, ev. på med mer lim, nytt försök.
Vill också "tassa" så försiktigt som möjligt på gruset så jag inte behöver jämna till det på nytt.
Jag håller med, i teorin är det ju bättre med golvspån men tror ni inte det kommer jävlas vid läggningen?