9 477 läst ·
6 svar
9k läst
6 svar
Hur hantera denna hemska väggskiva?
Hej,
Håller på att ordna med underarbetet inför tapetsering i köket (huset från 40-talet) och hittar en hemsk mjuk fiberskiva (tror den kallas treetex) längst in. Då jag inte kan ta bort skivan pga inredningen ska sitta kvar behöver jag tips på hur jag förstärka den. Rekommenderas bredspackling, kanske målning först eller hur får jag till ett bra underlag innan jag sätter upp frugans dyra (258 kr/rullen) tapeter?
I sovrummet rev jag ned fiberskivorna (dammigt värre) och satte upp 12 mm gips innan tapetsering men i köket finns ingen möjlighet till detta, inte ens plats att sätta upp renoveringsgips.
Tacksam för råd från Er som varit med förr.
Håller på att ordna med underarbetet inför tapetsering i köket (huset från 40-talet) och hittar en hemsk mjuk fiberskiva (tror den kallas treetex) längst in. Då jag inte kan ta bort skivan pga inredningen ska sitta kvar behöver jag tips på hur jag förstärka den. Rekommenderas bredspackling, kanske målning först eller hur får jag till ett bra underlag innan jag sätter upp frugans dyra (258 kr/rullen) tapeter?
I sovrummet rev jag ned fiberskivorna (dammigt värre) och satte upp 12 mm gips innan tapetsering men i köket finns ingen möjlighet till detta, inte ens plats att sätta upp renoveringsgips.
Tacksam för råd från Er som varit med förr.
Du kan sätta upp gips ovan på trätex skivan. Hur du färster den beror på vad som finns bakom.
mvh plexi
mvh plexi
Tack för svaret, men...
tyvärr bygger det på för mycket om jag lägger gips utanpå trätex-skivorna. Kan tyvärr inte ens lägga på 6 mm renoveringsskivor utan att det blir "fel". Köksinredning, mm har jag ingen lust/ork att plocka bort bara för att få upp tapeter lite snyggt i köket. Det visar sig att det bara sitta trätex (eller heter det treetex ?) på en av de fyra väggarna. Vid någon tidigare renovering (80-talet ?) har man tydligen satt spånskivor på tre av väggarna men inte ytterväggen där t-skivorna sitter kvar direkt spikade mot trästommen. Gissar att spånskivorna kom dit för att kunna kakla och få fast övriga inredningen ordentligt.
Fick ett tips från en bekant (dock ej från detta forum) att först måla direkt på skivorna med en matt takfärg (glans 3) för att sedan lägga glasfiberremsor på skarvarna och spackla upp väggen innan tapetsering.
Kan det vara något ?
tyvärr bygger det på för mycket om jag lägger gips utanpå trätex-skivorna. Kan tyvärr inte ens lägga på 6 mm renoveringsskivor utan att det blir "fel". Köksinredning, mm har jag ingen lust/ork att plocka bort bara för att få upp tapeter lite snyggt i köket. Det visar sig att det bara sitta trätex (eller heter det treetex ?) på en av de fyra väggarna. Vid någon tidigare renovering (80-talet ?) har man tydligen satt spånskivor på tre av väggarna men inte ytterväggen där t-skivorna sitter kvar direkt spikade mot trästommen. Gissar att spånskivorna kom dit för att kunna kakla och få fast övriga inredningen ordentligt.
Fick ett tips från en bekant (dock ej från detta forum) att först måla direkt på skivorna med en matt takfärg (glans 3) för att sedan lägga glasfiberremsor på skarvarna och spackla upp väggen innan tapetsering.
Kan det vara något ?
Jag bredspacklade ett rum som bestod av trätex. Skivorna var gansk insjunkna där var fästa, så det gick åt myyycket spackel =)
Satte en vinyltapet på detta, och efter ett år är det fortfarande helt perfekt.
Detta var det första rummet jag gjorde i huset.
I de andra rummen blev det renoveringsgips rakt över. Det var helt enkelt mindre jobb, och kostnaden sved mindre än jobbet.
Satte en vinyltapet på detta, och efter ett år är det fortfarande helt perfekt.
Detta var det första rummet jag gjorde i huset.
I de andra rummen blev det renoveringsgips rakt över. Det var helt enkelt mindre jobb, och kostnaden sved mindre än jobbet.
Man kan om man har otur få problem med blåsor om man spacklar direkt på tretex eller målar med vattenbaserad tak/väggfärg. Ett alternativ är att grunda väggarna med alkydtakfärg, helmatt eller våtrumsgrund. Då blir tretexen isolerad och suger inte åt sig fukt så den blir blåsig.
Tack för Era svar !
Byggahus.se är ett toppenställe med mycket engagerade, trevliga och hjälpsamma "medlemmar".
Jag ska försöka att måla och sedan spackla till helgen så får vi se.
Mvh, Första huset
Byggahus.se är ett toppenställe med mycket engagerade, trevliga och hjälpsamma "medlemmar".
Jag ska försöka att måla och sedan spackla till helgen så får vi se.
Mvh, Första huset
Trätexskivor var dåtida isolering och det är förklaringen varför den sitter bara på ytterväggen. Hos oss blev den täckt med någon sort av vävtapet och övermålat. Håller bra men jag vet inte hur det gjordes.Första huset skrev:Det visar sig att det bara sitta trätex (eller heter det treetex ?) på en av de fyra väggarna. Vid någon tidigare renovering (80-talet ?) har man tydligen satt spånskivor på tre av väggarna men inte ytterväggen där t-skivorna sitter kvar direkt spikade mot trästommen. Gissar att spånskivorna kom dit för att kunna kakla och få fast övriga inredningen ordentligt.
gaia
Klicka här för att svara