Hej!

Vi flyttade in i vårt nybyggda hus i maj och nu tänkte vi äntligen sätta upp fönsterlampor! Men, nu ser vi ju att det inte finns några krok att hänga lamporna i...

Vi har testat att sätta dit krok men det ser ju för dj*vligt ut när vi hänger upp lamporna. Kåpan som ska dölja kopplingarna och överbliven kabel kan ju inte täcka allt när kroken sitter bakom uttaget...

Så hur fäster man egentligen lampor i såna här uttag??
 
  • Takuttag utan krok bredvid vita taklister över fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man byter det till ett med krok )
 
Jag skulle frågat varför uttaget sitter i taket och inte på väggen alldeles över fönstret.

Vem vill ha fönsterlampan hängande en halvmeter innanför fönstret?
Den skall väl hänga precis över fönsterbänken.

Tak med uttag och två hängande fönsterlampor en bit in från fönstret med utsikt över trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
catherineb catherineb skrev:
Hej!

Vi flyttade in i vårt nybyggda hus i maj och nu tänkte vi äntligen sätta upp fönsterlampor! Men, nu ser vi ju att det inte finns några krok att hänga lamporna i...

Vi har testat att sätta dit krok men det ser ju för dj*vligt ut när vi hänger upp lamporna. Kåpan som ska dölja kopplingarna och överbliven kabel kan ju inte täcka allt när kroken sitter bakom uttaget...

Så hur fäster man egentligen lampor i såna här uttag??
Är det inte tänkt att man har kroken för fönsterlampan nere vid smygen och inte i taket för att lampan ska hamna närmare fönstret?
Gärna med kabeln dit i en kabelkanal/list.
http://www.lampsladdar.se/egensida/dolj-sladdarna-fran-din-belysning/505

Takuttaget är väl även tänkt för vanliga taklampor över ett bord i närheten så det är väl en kompromiss.
 
  • Gilla
Djingis74 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Är det inte tänkt att man har kroken för fönsterlampan nere vid smygen och inte i taket för att lampan ska hamna närmare fönstret?
Gärna med kabeln dit i en kabelkanal/list.
[länk]

Takuttaget är väl även tänkt för vanliga taklampor över ett bord i närheten så det är väl en kompromiss.
Nämen fy så fult. Sladdar och kabelkanaler i ett nybyggt hus. Maken löste det lyckligtvis.
 
.
 
  • Vägguttag med inkopplad kabel och vit kabelkanal längs takkanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
catherineb catherineb skrev:
Nämen fy så fult. Sladdar och kabelkanaler i ett nybyggt hus. Maken löste det lyckligtvis.
Fast din make drog ju en sladd utan kabelkanal så skillnaden är ju inte så stor. Vad som är snyggast av en rak kabelkanal eller en krokig kabel en bit från väggen kan ju diskuteras i oändlighet.
 
  • Gilla
Pielstick
  • Laddar…
catherineb catherineb skrev:
.
Ni kanske kunde byta till en vit lampsladd i alla fall ;)
 
  • Gilla
Pielstick och 2 till
  • Laddar…
L
Framför allt ska det vara vit kabel syns minst 2X info :)
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ni kanske kunde byta till en vit lampsladd i alla fall ;)
Vi vill ju inte ha en vit sladd, utan denna svarta tygklädda.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Fast din make drog ju en sladd utan kabelkanal så skillnaden är ju inte så stor. Vad som är snyggast av en rak kabelkanal eller en krokig kabel en bit från väggen kan ju diskuteras i oändlighet.
Den sträcker nog till sig med tiden. Det hänger ju en lampa i den :P
 
catherineb catherineb skrev:
Vi vill ju inte ha en vit sladd, utan denna svarta tygklädda.
Aha, jag tänkte mest att man vill dölja sladdar och kontakter så mycket som möjligt.
Men smaken är ju olika som tur är :)
 
Vi tyckte att svart passade bättre till lamporna :)
 
  • Kök med svarta hängande lampor, svarta skåp och vit kakelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ChristinaHallbergsstugq och 4 till
  • Laddar…
catherineb catherineb skrev:
Vi tyckte att svart passade bättre till lamporna :)
Du har definitivt rätt.
Mycket svart i det köket :)

Vad är det för lampa förresten, en gammal gurkburk?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Du har definitivt rätt.
Mycket svart i det köket :)

Vad är det för lampa förresten, en gammal gurkburk?
[media]
Haha... nä, ingen gurkburk :crysmile: de är från Ikea faktiskt. Tycker dom är helt okej iallafall!
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.