Precis sådan plugg jag menade längre upp. Funkar jättebra.

Jag använde nylonplygg från Essve.

Byggaren, jag hyser den största respekt för din erfarenhet och ypperligt kunniga och välformulerade råd här på forumet, men i detta fall hoppas jag att du har tokfel.... ;)

Kan tilläga att samtliga köksskåp tidigare var hängda med vanlig galvad spik som spikats snett in, så har det varit i samtliga lägenheter.
Radiatorer däremot var hängda med gängad stång och bruk.

Mvh

I
MathiasS skrev:
Jag använde nylonplygg från Essve.

Byggaren, jag hyser den största respekt för din erfarenhet och ypperligt kunniga och välformulerade råd här på forumet, men i detta fall hoppas jag att du har tokfel.... ;)

Tyvärr inte. Som byggare, fastighetsägare och förvaltare får man en del inblickar i att saker och ting inte alltid är så säkra som skenet och framförallt reklamen anger. Min erfarenhet grundar sig på X-antal nerrasade köksskåp med dyra krav på ersättning för innehållet.

En snickare försökte en gång överbevisa mig med 'kobensprovet' i en lättbtg.vägg om att jag hade fel och dum som jag var då gick jag på bluffen. 80 lgh och två år senare hade över 20-talet överskåp rasat ner. Ett redan första dan hyresgästerna flyttade in. Sen tog vi ner alla överskåp och satte dem med gängstång. Då fanns inte Fischers nylonplugg eller förlängda pluggar att tillgå och snickarna hade mot mina order skruvat med skruv som var för lång för pluggen. (Det som sticker ut på baksidan gör noll nytta om de inte sitter i trä och det finns inte i lättbtg.)

I samband med renovering av dotterns husköp, fick jag ögonen på ett överskåp som såg lite mystiskt ut. Det hängde på en bärande, 15 cm tjock, vägg av lättbtg. Skåpet var som tur var tomt efter föregående ägares utflyttning. När jag skulle haka av luckorna fick jag skåpet över mig. Rest av plastpluggarna satt kvar i väggen men fanns oxå i skruvgängorna = kalldragning i plasten. (Det har visat sig t.o.m. i btg. vid ren utdragskraft att plasten inte håller på längre sikt. Friktionen i hålet mellan plast och omgivande material saknar då all betydelse, oavsett hur stor friktionen är.)

En tidigare och betydligt säkrare metod för skåpuppsättning var att hänga upp dem med klippspik doppad i saltlake (gjorde att den rostade fast i lättbtg.-en). Spetsen kröktes 10-15 grader och spiken slogs i med hammare. Den metoden hade dock den nackdelen att ribban i överskåpen gärna lossnade eftersom den inte satt jämns med bakkanten, utan en 3-5 mm in. Därför övergick man till plugg och skruv och fick istället nya problem.

Byggaren: Så vad har du för erfarenheter av spikplugg då ?
Där är ju iaf skruv/spik och plugg anpassade för varandra, så "kalldragning" torde inte förekomma ?!

/K

I
klaskarlsson skrev:
Byggaren: Så vad har du för erfarenheter av spikplugg då ?
Där är ju iaf skruv/spik och plugg anpassade för varandra, så "kalldragning" torde inte förekomma ?!

/K

Jag har bara erfarenhet av spikplugg i mindre omfattning, typ att spika upp kabel med. Och där fungerar den utmärkt :rolleyes: Hur det är att använda spikplugg för att sätta upp överskåp i köksinredningen med har jag därför undgått att konfronteras med :) Några erfarenheter får väl ni unga skaffa er själva ;) Håller det, så håller det. Ramlar skåpen ner, så vet ni att det inte är spikplugg ni ska använda nästa gång osv.

Ett sista förtydligande. Kalldragning förekommer bara i plastplugg, inte i nylonplugg.

Spikpluss till kabel :S

Det måste vara en liten variant av plugg , eller en jäkligt stor kabel :D

Mina spikplugg ligger på mellan 80 - 120 mm längd i 4 - 6 mm diam :)

/K

I
klaskarlsson skrev:
Spikpluss till kabel :S

Det måste vara en liten variant av plugg , eller en jäkligt stor kabel :D

Mina spikplugg ligger på mellan 80 - 120 mm längd i 4 - 6 mm diam :)

/K

Ja. De är inte stora. Cirka 25 mm långa och vita eller gula (om nu färgen har någon betydelse :rolleyes: )

Med rätt plugg, rätt skruv och rätt borrhål så sitter nog skåpen kvar. Den utskällda tidningen Gör Det Själv har i sitt senaste nummer en översikt av just pluggar och vad olika pluggar (med rätt skruv) klarar i de olika material de är till för.

Mikael_L
Nu måste jag bara rycka in.
Byggaren menar sådana här spikplugg, som är vita eller gula. Perfekta när man ska spikklamra t.ex. elkabel. Dra ett rakt streck, ett fem mm hål mitt på strecket, i med APK-plugg och klamra kabeln rakt och snyggt.

klaskarlson menar den andra, stora typen av plugg, ofta nära eller runt decimetern långa. Finfint att fästa rätt tunga grejer med, i betong iaf. I lätt betong skulle jag inte tro att någon av pluggen är speciellt lämpad. OK en kabel väger inte mycket ... :)

Visst är det så ni menar ... ;)

• spikplugg_vit.jpg
  • spikplugg_vanlig.jpg
I
Mikael_L skrev:
Nu måste jag bara rycka in.
Byggaren menar sådana här spikplugg, som är vita eller gula. Perfekta när man ska spikklamra t.ex. elkabel. Dra ett rakt streck, ett fem mm hål mitt på strecket, i med APK-plugg och klamra kabeln rakt och snyggt.

klaskarlson menar den andra, stora typen av plugg, ofta nära eller runt decimetern långa. Finfint att fästa rätt tunga grejer med, i betong iaf. I lätt betong skulle jag inte tro att någon av pluggen är speciellt lämpad. OK en kabel väger inte mycket ... :)

Visst är det så ni menar ... ;)

Jepp! Såna är det jag menar ;)

Och jag förstår fuller väl oxå hur klaskarlssons spikpluggar ser ut, men har själv inte använt dem. De kom lixom till lite senare än när jag slutade mitt yrkesliv på byggplats.

Och tidningen Gör det själv har jag haft på prov ett år, men övergett den. Den hamnar för min del i samma klass som Martin Timells 'professionalitet' och det är amatörnivå för mig :)

Priset tog de när de skulle visa hur man gör en avväxling med en kortling i ett bjälklag för en trappa och rubricerade artikeln som Lägg in en växel. Sådant sysslar möjligen SJ med, men inte en byggare.

Att den andra typen av plugg fungerar har jag faktiskt testat empiriskt. Jag fäste träfasadens regelverk med sådana (dock inte innan jag testade hålf).

lastprov.JPG

Japp det är den där större varianten jag menar :)

Dom sitter "gö bra" - tom i lättbetong.

Beror väl på flera faktorer, men längden samt att plugg och skruvdon/spik är helt anpassade är nog de viktigaste. Borrhålen skall som sagt gärna göras ett par mm mindre än pluggens diameter i lättbetong så sitter den ännu bättre :)

/K

imported_Byggaren skrev:
Och tidningen Gör det själv har jag haft på prov ett år, men övergett den. Den hamnar för min del i samma klass som Martin Timells 'professionalitet' och det är amatörnivå för mig :)

Priset tog de när de skulle visa hur man gör en avväxling med en kortling i ett bjälklag för en trappa och rubricerade artikeln som Lägg in en växel. Sådant sysslar möjligen SJ med, men inte en byggare.
Ursäkta trådkapningen. Byggaren, finns det någon tidskrift som man kan prenumera på/läsa för att förkovra sig i byggandets konst? Själv har jag fått en del hjälp av min hantverkare att 'komma igång' med vissa saker, men man kan ju inte springa till honom hela tiden. Dessutom är hans intresse nu när mina största jobb är utförda betydligt mindre nuförtiden... :rolleyes:

Jag har läst Gör Det Själv nu i några år, men jag har inte sett någon bättre skrift. Ibland inbillar jag mig att jag lär mig saker, även om jag naturligtvis inte har kunskaper nog för att bedöma eller sätta betyg på om det de visar i sina artiklar är gjort på rätt sätt eller ej. Samtidigt vill man ju bli bättre och lära sig nya saker, så alla tips på periodika eller dylikt emottages tacksamt!

Håller med om att det kan bli tokigt ibland. Man får dock inte glömma att det är en dansk tidning som översätts till svenska av någon översättare som inte är hemma i byggsvängen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.