Jag och sambon har kört fast lite, och behöver därför er hjälp med vart vi skall sätta upp en vägg. Bilden visar ovanvåningen på vårt hus, med snedtak. Vi behöver ytterligare ett sovrum, och behöver därför sätta upp en ny vägg. Frågan är om väggen skall gå i linje med trappen och då lär dörröppnings placering bli direkt när man kommer upp. Eller att man behåller trappräcket och vinklar väggen något och gör ett litet utrymme för en skrivbordshörna. Vad skulle ni föredra, alternativt annat förslag?

• Planritning över ovanvåning i ett hus, visar allrum och badrum. Diskussion om tillägg av vägg för att skapa extra sovrum, alternativ för väggplacering övervägs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
I linje med trappen. Den där skrivbordshörnan blir bara ett skumt prång.

• Gilla
lillanutten och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Det kommer inte se så skumt ut med dörren om väggen är i linje med trappan. Jag tror jag har varit i såna hus. Om du ska ha ett skrivbord där får du göra utrymmet mycket större. Annars kommer ingen någonsin sitta där...

• Gilla
lillanutten och 2 till
  • Laddar…
Så som du ritat blir det för trångt att ens komma in mellan trappräcke och den snedställda väggen. Om du drar ut väggen lite från badrummet kan det funka. Sen beror det ju på hur ni vill möblera sovrummet. Ska där få plats dubbelsäng?

Här är ett förslag, man kan fundera på om dörren ska gå inåt rummet men det beror på hur man möblerar. Ritning av rum med markerad passage mellan trappräcke och snedställd vägg, med förslag på utökad vägg och dörrplacering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Ellakarla
  • Laddar…
Jo men precis, en dubbelsäng skall få plats. Dock behöver den inte vara placerad såsom på bilden.
Såklart att man kunde ha gjort skrivbordsbords delen lite större såsom du visade, för att skapa mer utrymme för både dörröppning och skrivbord.
Det är många som tycker att väggen skall längs med trappräcket och att dörröppningen på så vis hamnar direkt när man kommer upp från trappen. Men jag tycker det känns lite konstigt…

BirgitS
Det ser nog konstigt ut med en 80 cm bred remsa bredvid trappan som du ritade in (uppskattning utifrån trappans bredd).

Bilden är endast en skiss och tänk bort måtten. Frågan är mer om det ser bäst ut att ha en rak vägg med dörröppning så när trappen eller göra en mindre skrivbordshörna och att dörröppningen hamnar då längre in.

Farstatjej90
Ja ok men man antar ju du tänker som du ritar när du presenterar det så där. Men oavsett så blir det bättre med rak vägg och dörren vid trappan.

• Gilla
tensiden och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.