Hej forumet.

Jag ritar på ett fritidshus som jag tänker ska stå på plintar med en bärlina av 45x220x4800. Just nu har jag ritat med betongplintar.
  • Hur hade ni gjort för att lösa liknande bärlina?
  • Går lösningen optimera? 30 plintar blir mycket.
  • Kan jag använda murblock istället? Vad jag förstår så behöver bärlinan fästas i plintarna på något vis och där går jag bet på murblock.
Lite snålt med beskrivning, men jag tänker att kanske bilderna talar för sig själva? Är öppen för all form av feedback, tack!

3D-ritning av fritidshus på plintar med bärlinor av 45x220x4800 mm, inkluderande måttangivelser och uppställning av betongplintar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av grundkonstruktion för fritidshus med bärlina på plintar, inklusive måttangivelser.
Skapa konto

maah maah skrev:
Träguiden har bra exempel att följa
[länk]

Enligt den tabellen behöver du 6 plintar per bärlina med maximalt avstånd 1600mm.

Om du ska ha dubbla 45x220 som bärlinor så skruvar du och limmar ihop dom med förskjutna skarvar.

Jag har gjort en utbyggnad på plintar som du kan läsa om här
[länk]
Tack för du tog dig tid att svara. :) Jag har uppdaterat plintarna och bärlinorna efter din feedback, men får det inte till 6 plintar utan 7 med cc 1600 mm. Ytterplintarna antar jag behöver stå längst ut?

Jag har funderat på hur jag ska skarva bärlinorna tidigare, men genom att lägga till ytterligare en plint så blir det ganska uppenbart, så tack för tipset.

Min fundering nu är om jag verkligen behöver de extra vagnsbultarna som jag ritat ut i bilden, eller om det räcker med de 2 som kommer gå genom de båda bärlinorna i mitten-plinten. Eller ska man dra några andra skruvar bara så som du gjorde? 🤔

Diagram av en träkonstruktion med sju plintar och bärlinor, distanser markerade i millimeter, och flera angivna vagnsbultar.

Ska läsa igenom din tråd på ditt bygge också. 👍

Du kan dra in dom yttre plintarna 30-40cm om du vill. Det underlättar om du vill dölja utrymmet under huset på något sätt. Även om du inte tänkt göra det så ser det bättre ut tycker jag. Lite nättare utryck.

Att dra i några extra vagnsbultar är i sammanhanget väldigt lite jobb och kostnad så gör det.

Kommer du använda färdiga plintar med fasta stolpjärn?
Jag valde justerbara stolpskor för att ha möjlighet att justera lite om inte allt blir perfekt när man skruvar ihop det.

• Gilla
greenkarma
  • Laddar…
Jag hade nog tänkt mig justerbara stolpskor också, men det var lite enklare att illustrera på detta vis bara. :)

Tycker den här börjar kännas ganska bra.
Illustration av en byggkonstruktion med måttangivelser, visar en balk med stödpelare av trä, avstånd specificerat mellan pelarna.

Vanliga gjutrör i papp rekomenderar jag starkt, enkelt att kapa med fogsvans till önskad höjd, lätta och smidiga att jobba med jämfört med att snickra fyrkantiga formar.
Använd plintjärn om bygget behöver förankras i plintarna, det är mycket stadigare än stolpskor.

F fribygg skrev:
Vanliga gjutrör i papp rekomenderar jag starkt, enkelt att kapa med fogsvans till önskad höjd, lätta och smidiga att jobba med jämfört med att snickra fyrkantiga formar.
Använd plintjärn om bygget behöver förankras i plintarna, det är mycket stadigare än stolpskor.
Jag hade siktet inställt på att köpa färdiga plintar. :) Men papprör har dock slagit mig också, känns på något vis enklare att få exakt om man bara lasrar alla när de är på plats och sen kapar dem i rätt höjd med tanke på hur många plintar det verkar bli.

Tack för idén!

Köpta prefabplintar blir både tungt och dyrt om man ska göra det ordentligt och gräva till frostfritt djup.

F fribygg skrev:
Köpta prefabplintar blir både tungt och dyrt om man ska göra det ordentligt och gräva till frostfritt djup.
Visst, det blir nästan 5000 spänn bara för plintarna. Jag tänkte gräva ut diken med maskin som jag fyller med singel för att slippa gräva alla hålen till plintarna själv och sen fylla upp när de är på plats. 1260 kg plintar går väl köra i skottkärran. :D

Hur lång tid tror du det hade det tagit dig att få plats 35 papprör, blanda cement och fylla alla? Frågar av nyfikenhet, för jag tror för mig att det hade varit väldigt tidskrävande eftersom jag saknar erfarenheten.

G greenkarma skrev:
Visst, det blir nästan 5000 spänn bara för plintarna. Jag tänkte gräva ut diken med maskin som jag fyller med singel för att slippa gräva alla hålen till plintarna själv och sen fylla upp när de är på plats. 1260 kg plintar går väl köra i skottkärran. :D

Hur lång tid tror du det hade det tagit dig att få plats 35 papprör, blanda cement och fylla alla? Frågar av nyfikenhet, för jag tror för mig att det hade varit väldigt tidskrävande eftersom jag saknar erfarenheten.
Till 35 plintar är det nog bättre med färdigbetong, om du inte har blandnings hjälp eller tänker dej att ta en rad per kväll/helg.

1260kg plintar går nog att köra i skottkärra även om det är lättare med en bra pirra eller varför inte lyfta och sätta dem med grävaren om du ändå har en sån på plats?

Vad har du för tjäldjup? Vad tänker du dej för höjd på plintarna? 35 st plintar och bara 1260kg låter väldigt lite, jag skulle tro att det går åt åtminstånde dubbelt och gärna trippelt så mycket betong.

Redigerat:
F fribygg skrev:
Till 35 plintar är det nog bättre med färdigbetong, om du inte har blandnings hjälp eller tänker dej att ta en rad per kväll/helg.

1260kg plintar går nog att köra i skottkärra även om det är lättare med en bra pirra eller varför inte lyfta och sätta dem med grävaren om du ändå har en sån på plats?

Vad har du för tjäldjup? Vad tänker du dej för höjd på plintarna? 35 st plintar och bara 1260kg låter väldigt lite, jag skulle tro att det går åt åtminstånde dubbelt och gärna trippelt så mycket betong.
Du har rätt, jag har inte tänkt klart med all logistik än. :) Det är en bra bit kvar till vi tar första spadtaget som du kanske förstår, hehe.

Med risk att jag blottar min okunskap. Oavsett tjäldjup, om jag gräver förbi tjäldjupet och fyller upp med singel som jag paddar och sen ställer plintarna på för att sedan fylla upp runt, spelar det då någon roll om jag använder 50 cm höga betongplintar? Eller måste plinten stå under faktiska tjäldupet? 🤔

Diagram som visar placering av en betongplint, singel, och tjäldjup.
Skapa konto

Isåfall kan du väl lika gärna lägga lecasten på makadambädd?

• Gilla
greenkarma
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Isåfall kan du väl lika gärna lägga lecasten på makadambädd?
Det var en tanke jag hade i ursprungsfrågan. Det kanske är enklast? Jag tycker 35 plintar känns lite överväldigande att få i liv. :) Men som jag skrev, hur gör man då med infästningen i blocken? Borrar man genom syllen? Eller skruvar man järn i stenen? Har inte hittat någon bra källa på internet för jag saknar lite sökord tror jag.

Du kan bygga ett bjälklag utan att fästa i plintarna, kåken blåser inte bort

F fribygg skrev:
Du kan bygga ett bjälklag utan att fästa i plintarna, kåken blåser inte bort
Haha, jag tänkte jag ändå behöver en bärlina. Men då slipper jag den också eftersom bjälklaget läggs mot lecan direkt. Antar jag. 😀 Behöver skissa på detta lite.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.