Jag har tänkt bygga en liten pergola, endast 2 x 2,6 meter, konstruerad som en ihopskruvad ram ovanpå fyra plint-förankrade stolpar. Då det är en liten pergola i en liten trädgård vill jag gärna ge den "nätta" proportioner. Samtidigt vill jag kunna hänga en hängstol i en mellanliggande regel, som fästs parallellt (i balkskor) med den yttre 2metersregeln, ca 70 cm in.

Min idé var 70x70-stolpar, och att ramen utgörs av 95x45-reglar. Skulle detta hålla för vad jag tänkt? Eller behöver jag öka till 90x90 resp 120x45? Mkt tacksam för tips!

2,6m lång 45*95 håller utmärkt att belasta med vikten en person om du har regeln på högkant.

Fundera på hur pergolan kan fås stadig, kan du använda snedsträvor eller gjuta ner plintarna i marken istället så pergolan inte svajar då du sätter dig i din hängstol?

• Gilla
Aronovic
  • Laddar…
70x70 och stående 95x45 duger, men du måste ha stadgning i sidled. Jag hade satt 2st 45 graders snedsträvor på varje stolpe med förankring ca en halvmeter ut.

Glöm inte att köra med ordentliga skruvar

• Gilla
Aronovic
  • Laddar…
F fribygg skrev:
2,6m lång 45*95 håller utmärkt att belasta med vikten en person om du har regeln på högkant.

Fundera på hur pergolan kan fås stadig, kan du använda snedsträvor eller gjuta ner plintarna i marken istället så pergolan inte svajar då du sätter dig i din hängstol?
Tusen tack för svar! Ja, reglar på högkant, absolut. Snedsträvor i hörnen tänkte jag också köra (28x45), och nedgrävda plintar (hängslen och livrem).

Fint, då borde allt hålla som planerat.

Rabbithole Rabbithole skrev:
70x70 och stående 95x45 duger, men du måste ha stadgning i sidled. Jag hade satt 2st 45 graders snedsträvor på varje stolpe med förankring ca en halvmeter ut.

Glöm inte att köra jättebra med snedsträvor - bara att skruva dessa i bärlina/ram och stolpe?

Snyggare om snedsträvorna är 45x45, 28x45 ser lite klent ut även om det gör jobbet. Eller om man gör allt i samma dimension, 90x90

Rabbithole Rabbithole skrev:
Snyggare om snedsträvorna är 45x45, 28x45 ser lite klent ut även om det gör jobbet. Eller om man gör allt i samma dimension, 90x90
Visst, en smaksak antar jag :) Det blir ju en ganska liten pergola i en mycket liten trädgård, (60talshus) så vill anpassa proportionerna därefter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.