1 180 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Hur grova reglar till Pergola med hänggstol?
Jag har tänkt bygga en liten pergola, endast 2 x 2,6 meter, konstruerad som en ihopskruvad ram ovanpå fyra plint-förankrade stolpar. Då det är en liten pergola i en liten trädgård vill jag gärna ge den "nätta" proportioner. Samtidigt vill jag kunna hänga en hängstol i en mellanliggande regel, som fästs parallellt (i balkskor) med den yttre 2metersregeln, ca 70 cm in.
Min idé var 70x70-stolpar, och att ramen utgörs av 95x45-reglar. Skulle detta hålla för vad jag tänkt? Eller behöver jag öka till 90x90 resp 120x45? Mkt tacksam för tips!
Min idé var 70x70-stolpar, och att ramen utgörs av 95x45-reglar. Skulle detta hålla för vad jag tänkt? Eller behöver jag öka till 90x90 resp 120x45? Mkt tacksam för tips!
2,6m lång 45*95 håller utmärkt att belasta med vikten en person om du har regeln på högkant.
Fundera på hur pergolan kan fås stadig, kan du använda snedsträvor eller gjuta ner plintarna i marken istället så pergolan inte svajar då du sätter dig i din hängstol?
Fundera på hur pergolan kan fås stadig, kan du använda snedsträvor eller gjuta ner plintarna i marken istället så pergolan inte svajar då du sätter dig i din hängstol?
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 953 inlägg
70x70 och stående 95x45 duger, men du måste ha stadgning i sidled. Jag hade satt 2st 45 graders snedsträvor på varje stolpe med förankring ca en halvmeter ut.
Glöm inte att köra med ordentliga skruvar
Glöm inte att köra med ordentliga skruvar
Tusen tack för svar! Ja, reglar på högkant, absolut. Snedsträvor i hörnen tänkte jag också köra (28x45), och nedgrävda plintar (hängslen och livrem).F fribygg skrev:
Fint, då borde allt hålla som planerat.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 953 inlägg
Snyggare om snedsträvorna är 45x45, 28x45 ser lite klent ut även om det gör jobbet. Eller om man gör allt i samma dimension, 90x90
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Infästning av reglar till takterass
Byggmaterial & Byggteknik -
Infästning pergola-takreglar till takstolar/hus
Galet att ta bort råspont/takreglar, höja taket och lägga tillbaka?
Tak & Vind -
Reglar till dörr i plank
Behandla oimpregnerade reglar till terrass
Utbyggnad och tillbyggnad