8 443 läst ·
19 svar
8k läst
19 svar
Hur grova gipsexpanders till väggmontering av sko- och hatthyllekombo?
Sida 1 av 2
Tjo!
Har köp en sådan här https://www.mio.se/produkt/re/25933757 som skall slängas upp på väggen. Väggen är en tunn gipsvägg (typ 1 cm?) så jag antar att jag skall köra med expanders? Sko- och hatthyllekombon har 6 fästpunkter. Vad skulle ni ha kört på för dimensioner till detta jobb?
Har köp en sådan här https://www.mio.se/produkt/re/25933757 som skall slängas upp på väggen. Väggen är en tunn gipsvägg (typ 1 cm?) så jag antar att jag skall köra med expanders? Sko- och hatthyllekombon har 6 fästpunkter. Vad skulle ni ha kört på för dimensioner till detta jobb?
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Du kan inte fästa den i en regel?
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Om du knackar försiktigt på väggen så bör du kunna höra var det är stumt, gipset är ju skruvat i reglar. Dessa bör sitta med 45 eller 60 cm mellanrum.rufsen skrev:
Hittar du 2 reglar att fäst i så kommer det hålla med helt vanliga träskruv. Blir aldrig lika bra med expanders.
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Ok fast nu verkar ju inte reglarna överensstämma med var jag vill att den ska sitta tyvärr. Bredden på väggytan är inte mycket bredare än monterkngsbredden på skapelsen nämligen. Men om jag nu måste välja second best...är det expanders då?hantverkare1 skrev:
Ja.rufsen skrev:
Personligen skulle jag aldrig hänga en sån där skapelse i enbart gips.
Jag har hängt flera hatthyllor/klädhängare med molly som Hjulius föreslår. Fungerar utmärkt.
Normalt så blir den största kraften hyllans tryck in mot väggen och inte i själva upphängningen. Men med just den du valt ser jag en risk att någon sätters sig eller stödjer sig på skohyllan vilket ger helt andra krafter dels på grund av tyngden men även på grund av att det så så långt ner.
Jag hade helt klart letat upp en regel, om det inte går så hade jag satt upp en konstruktion på väggen (planhyvlat, pärlspont, råspont eller vad som passar hos just dig) som du kan dra i reglar och sedan fästa hyllan i den konstruktionen.
Normalt så blir den största kraften hyllans tryck in mot väggen och inte i själva upphängningen. Men med just den du valt ser jag en risk att någon sätters sig eller stödjer sig på skohyllan vilket ger helt andra krafter dels på grund av tyngden men även på grund av att det så så långt ner.
Jag hade helt klart letat upp en regel, om det inte går så hade jag satt upp en konstruktion på väggen (planhyvlat, pärlspont, råspont eller vad som passar hos just dig) som du kan dra i reglar och sedan fästa hyllan i den konstruktionen.
Låt oss förutsätta att ingen kommer göra detta (ska vakta med hökögat)jtl skrev:Jag har hängt flera hatthyllor/klädhängare med molly som Hjulius föreslår. Fungerar utmärkt.
Med tanke på att du har 2st "stödben" längst ner så får du inte ngn direkt lodrät verkan på upphängningen utan det är ju bara utåt som det behövs. Det borde då räcka med rejäla gipsankare typ metallexpander "Molly" Eller Fischer´s expanderpluggar. Riktigt bra pluggar