Hej, jag ska dra fram ny el till en spis i sommarstugan och behöver lite hjälp på traven.
Spisen är en gammal pjäs med 400V elementspänning och en effekt på ca 9000W. Hur grov kabel ska dras och vilka säkringar ska användas? Är det 2,5mm och 16A som gäller?

Spisen har perilexkontakt med tre piggar plus jordstift, då är det tre faser och jord som skall dras fram, utan nolla, om jag har förstått det hela rätt?

Din spis drar 9000 / 700 = 13A vid full effekt.. 2,5mm2 säk 16A kommer att fungera kanonfint.

2,5 kvadrat 3faser samt nolla och jord. vp 20 rör om du drar infällt.
4 kvadrat vid enfas.

Ska göras av elektriker - de kan utan att fråga!

Det ska väl inte vara nolla i detta fall, utan enbart tre faser och jord? Det är ju bara fyra stift på kontakten dessutom? Spisen har elementspänning på 400v.
Jag har letat efter en elektriker, men de har semester...
Någon som känner en elektriker i närheten av Slite på Gotland¨?

Bobbos skrev:
Ska göras av elektriker - de kan utan att fråga!
Bobbos - Läs den klistrade tråden i El-forumet. Alla vet vad som gäller med föreskrifterna men man måste få fråga utan att få kommentarer som den här. Tyvärr tenderar många trådar i den här delen av forumet att spåra ur och låses just för att man lämnar ämnet och börjar diskutera behörighetsaspekten.

• Gilla
RSRC
  • Laddar…
O
Det är inte alltid nollan behövs till en spis, kolla vad tillverkaren skriver.
Men om du ändå ska dra kablar fram tycker jag att du kan dra fram nollan åxå.
Men det är min gissning...

Dra fram en 5G2.5 så har du vad som behövs, om du skulle byta till en spis som kräver nolla.
Att bara dra fram en 4-ledare är riktigt dumsnålt.

Det är mycket sällan som nollan inte behövs i moderna spisar, nästan alla har 230 volts elementspänning. Det var dock rätt vanligt med ren terfas utan nolla på 70 talet.

ett perilexuttag måste ha nolla framdraget, man får inte nyinstallera såna uttag utan nolla, men det gjordes ofta förr.
appropå kommentaren om att ringa elektriker tycker jag den var helt OK och inte på nåt sätt "jobbig" en sån kommentar räcker ju för att upplysa, men när man som en viss person reggar sig här och skriver över 600 inlägg om samma sak så kan en del tröttna...

EKK, EKLK 5G2,5 funkar i princip i alla lägen EKRK har vissa restriktioner, du kan även köpa en ring EXK som är betydligt mindre.

och jag påstår bestämt att en spis klarar sig bra med 3x10Amp därmed kan man dra 5G1.5

• Gilla
RSRC
  • Laddar…
electrocuted skrev:
och jag påstår bestämt att en spis klarar sig bra med 3x10Amp därmed kan man dra 5G1.5
Visst, en gammal hederlig 400V-spis klarar det, inga problem, men när ens moderna ugn/häll/spis bara har 230V elementspänning och respektive element bara kan utnyttja en fas kan det bli strul om man vill dra på lite i uppvärmingsfasen! Så svensk standards rekommendation på minst 2.5mm² är inte så dum.

ja iofs så kanske det finns värre grejer numera, min spis köpte jag för 3 år sen och den har också 230v elementspänning, men det är ingen såndär modern glashäll eller nåt.. dom kanske har högre effekt.

Har du vanliga säkringar funkar det nog skapligt, fast med dvärgbrytare blir det nog svårt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.