Vi har ett fd gammalt stall, ihopbyggt med boningshuset via en tillbyggnad. Huset med stall är från 1926 och tillbyggnaden från 1939.
Stallet har tidigare varit i princip oisolerat och i somras tilläggsisolerade vi väggarna utifrån. Det gjorde knappt någon skillnad då kylan kommer från golvet som idag är tegel på gamla plattan, ca 20mm tjock.
Under är bara jord.
Min tanke är att gräva ut 600 - 750mm, lägga minst 500mm kapillärbrytande makadam, markplatta i stenull (absolut ingen plast i detta hus!), vattenburen golvvärme och gjuta betong som golv.
Frågor:
1) Hur vet jag var grundvattennivån ligger? Så det inte tränger upp vatten. Kapillärlagret stoppar ju fukt men knappast vatten.
2) Kan jorden i sig fungera som "vägg" upp mot den befintliga väggen? Det gör den kanske redan då gamla plattan är både tunn och sprucken vad vi ser i provhörnet vi bilat i.
3) Vilka problem ser jag inte?
Tacksam för all input! 😊🙏
Stallet har tidigare varit i princip oisolerat och i somras tilläggsisolerade vi väggarna utifrån. Det gjorde knappt någon skillnad då kylan kommer från golvet som idag är tegel på gamla plattan, ca 20mm tjock.
Under är bara jord.
Min tanke är att gräva ut 600 - 750mm, lägga minst 500mm kapillärbrytande makadam, markplatta i stenull (absolut ingen plast i detta hus!), vattenburen golvvärme och gjuta betong som golv.
Frågor:
1) Hur vet jag var grundvattennivån ligger? Så det inte tränger upp vatten. Kapillärlagret stoppar ju fukt men knappast vatten.
2) Kan jorden i sig fungera som "vägg" upp mot den befintliga väggen? Det gör den kanske redan då gamla plattan är både tunn och sprucken vad vi ser i provhörnet vi bilat i.
3) Vilka problem ser jag inte?
Tacksam för all input! 😊🙏
1. Har du en grävd brunn i närheten? Där kan du i så fall få en uppfattning om grundvattennivån i jord. Annars får du gräva ner till önskad nivå och kolla om det trängt in vatten i gropen efter några timmar. Nivån kan dock variera i ganska kraftigt över året, så i den bästa av världar kan du kolla flera gånger med några veckors mellanrum.
Så här på hösten börjar grundvattnet fyllas på igen, när växtligheten inte längre tar vatten. Generellt är nivåerna som högst på senvåren och som lägst tidig höst (dvs typ nu).
Så här på hösten börjar grundvattnet fyllas på igen, när växtligheten inte längre tar vatten. Generellt är nivåerna som högst på senvåren och som lägst tidig höst (dvs typ nu).
Tack för bra tips! Ja, faktiskt har jag det! Bara några meter utanför den aktuella delen står en gammal skruttig, obrukad rickepump. Kollar man ner i springan mellan det delade cementlocket, ser man vatten. Verkar ganska så hög nivå. Tror jag provar ett grävhål. 😊G Genomklok skrev:1. Har du en grävd brunn i närheten? Där kan du i så fall få en uppfattning om grundvattennivån i jord. Annars får du gräva ner till önskad nivå och kolla om det trängt in vatten i gropen efter några timmar. Nivån kan dock variera i ganska kraftigt över året, så i den bästa av världar kan du kolla flera gånger med några veckors mellanrum.
Så här på hösten börjar grundvattnet fyllas på igen, när växtligheten inte längre tar vatten. Generellt är nivåerna som högst på senvåren och som lägst tidig höst (dvs typ nu).
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 298 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 298 inlägg
Hur går det ihop?Vildappel skrev:
Men sen. Ska du verkligen ha 50cm makadam och sen bara 10cm isolering? Hur ska ni då gjuta in golvvärmen? Först skulle jag ta och lyfta på brunnslocket och titta hur djupt ner vattnet är.
Kan berätta att vi i förra huset bilade bort det lilla betong golv som fanns och grävde ut mellan 60-70cm.
Fyllde upp med makadam så att vi hade 40cm kvar till färdig golvyta.
La 30cm (3 lager) cellplast, golvvärme, armering och sen pumpade ut 10cm betong över det hela
Drog även nytt avlopp och la kallvatten rör under isloleringen medans varmvatten och el fick ligga högre upp.
Ska byggnaden bli permanentbostad? Isåfall behövs mer isolering under plattan, vill du inte ha plastbaserad isolering tycker jag du ska fundera på lecakulor eller hasopor istället för en halvmeter makadam.
Gräver du ur under befintlig sula så får du helt enkelt förlänga denna nedåt när du gräver djupare.
Var grundvattnet ligger kan du ju se i en brunn eller bara genom att gräva ett hål med motsvarande djup, men nivåerna ändras ju över året också.
Var grundvattnet ligger kan du ju se i en brunn eller bara genom att gräva ett hål med motsvarande djup, men nivåerna ändras ju över året också.
Tack för tips! Det är de dimensioner jag blivit rekommenderad av olika fackmän och även besiktare. Vi ska inte ha något avlopp i den delen, det ska bli min studio - design, sömnad, foto etc.P PappasHammare skrev:Hur går det ihop?
Men sen. Ska du verkligen ha 50cm makadam och sen bara 10cm isolering? Hur ska ni då gjuta in golvvärmen? Först skulle jag ta och lyfta på brunnslocket och titta hur djupt ner vattnet är.
Kan berätta att vi i förra huset bilade bort det lilla betong golv som fanns och grävde ut mellan 60-70cm.
Fyllde upp med makadam så att vi hade 40cm kvar till färdig golvyta.
La 30cm (3 lager) cellplast, golvvärme, armering och sen pumpade ut 10cm betong över det hela
Drog även nytt avlopp och la kallvatten rör under isloleringen medans varmvatten och el fick ligga högre upp.
Tack för ditt svar! Det är redan permanentbostad men har varit butik innan. Makadamet i sig är ingen isolering, men om den ska bli kapilärbrytande behövs minst 500mm som jag förstått det. Isolerskiktet blir markplattan i stenull. Nackdelen med Leca är hållfastheten och nackdelen med Hasopor är priset ...F fribygg skrev:
Makadam är väl tillräckligt kapilärbrytande rung 14-20cm. Bättre är kanske att lägga en isodränskiva som är 10cm, den är också kapilärbrytande. Sedan fortsätter du med valfri isolering ovanpå det.Vildappel skrev:
Tack för ditt svar! Det är redan permanentbostad men har varit butik innan. Makadamet i sig är ingen isolering, men om den ska bli kapilärbrytande behövs minst 500mm som jag förstått det. Isolerskiktet blir markplattan i stenull. Nackdelen med Leca är hållfastheten och nackdelen med Hasopor är priset ...
Absolut inte en stenullsmatta ( kallas i bland elefantmatta ) typ Rockwoll. Den kommer med tiden att suga åt sig vatten och bli plaskvåt. Och var tog då den isolerande verkan vägen, samt fukt/väta kommer att sugas vidare upp en gjutning. Så ta åt dig det som andra skriver med isoleringsdelen.Vildappel skrev:
Välj då tvättad 16/32 istället så får du ner tjockleken på det kapilärbrytande stenlagret och får plats med mer isolering.Vildappel skrev:
Tack för ditt svar! Det är redan permanentbostad men har varit butik innan. Makadamet i sig är ingen isolering, men om den ska bli kapilärbrytande behövs minst 500mm som jag förstått det. Isolerskiktet blir markplattan i stenull. Nackdelen med Leca är hållfastheten och nackdelen med Hasopor är priset ...
Ok, fast då är det rätt med ett högre lager makadam i så fall? Fukten är ju inte menad att komma åt isolerlagret? De andra har sagt att jag behöver tjockare isolerskikt, men om markplattan suger fukta spelar det väl ingen roll om den är tjockare? Förstår nog inte riktigt vad du menar?J jonaserik skrev:

