Lite mera jag borde göra, ta bort den självsådda lavendel mellan plattorna. Men där växter trivs så hittar de egna växtsätt, stammen kan bara vara några millimeter för att kunna pressa upp sig men blir istället bred. Har fyra sådan här hobbar där den letat sig fram med frösådd.
Självsådd lavendelbuske växer mellan plattorna vid en vit tegelvägg och ett trästaket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Nina E 82 och 3 till
  • Laddar…
Om du gör om rabatter, kolla när växterna har sin blomningstid så att det sprids över säsongen med blomning.

• Gilla
Nina E 82
  • Laddar…
N Nina E 82 skrev:
Jag är såå innerligt tacksam för alla era tips, råd och bilder! Som jag sagt tidigare så är jag helt ny på detta med egen trädgård och befintliga rabatter. Därför känns det extra roligt när ni vet så mycket och att jag själv sen kan få fram mer information genom att läsa om varje art ni berättat om. Håller även med om att det är en otroligt fin rabatt och att den passar in till bakgrunden dvs, mitt hus som från början är ett gammalt sädesmagasin som sedan är omgjort till boende. Har även otroligt mycket fina päronsorter, äpplen, rhodon dendron (stavning), magnolia, klematis m.fl. På baksidan har jag en egen köksträdgård som jag gjorde klar förra året. Där finns de flesta färska vanliga örterna samt squash, potatis och morötter. Odlade tomat i pallkrage förra säsongen. Blev jättegoda! Odlar även egen gurka, krasse och rödbetor :) Ska skicka fler bilder sedan.
Återigen ett stort tack till er alla! 🌸 Fortsätt att lägga ut tips, idéer och frågor i tråden.Det kommer jag definitivt att göra :) Nu hoppas vi alla på en perfekt sommar för våra alla växter, grönsaker och frukter.
Glad Påsk! 💛🐣
Sänder med en bild på årets påskris av trollhassel. Givetvis tagen på gården ;)
Kvistarna på din bild är ormhassel, inte trollhassel

A aneng skrev:
Det där är ett så himla vanligt fel. Jag ser ofta ormhassel märkt som trollhassel i blomsterbutikerna. Gissar att troll säljer bättre än ormar.

För den som undrar. Trollhassel ser mest ut som en vanlig liten buske och odlas främst för att den blommar otroligt tidigt med lite märkliga rufsiga blommor på bar kvist. Ormhassel är nån mutation från vanlig hassel och har de där märkliga vridna grenarna.

• Gilla
Nina E 82 och 1 till
  • Laddar…
A aneng skrev:
Tack för upplysningen :) Hade inte en aning.

H Harmagedon skrev:
Det där är ett så himla vanligt fel. Jag ser ofta ormhassel märkt som trollhassel i blomsterbutikerna. Gissar att troll säljer bättre än ormar.

För den som undrar. Trollhassel ser mest ut som en vanlig liten buske och odlas främst för att den blommar otroligt tidigt med lite märkliga rufsiga blommor på bar kvist. Ormhassel är nån mutation från vanlig hassel och har de där märkliga vridna grenarna.
Tack för info! :)

A AndersS skrev:
Jag har i dagarna fyllt på i rabatterna med kompostjord, brunnen hästgödsel, lite vedaska och så en giva blåkorn.
Nu börjar det äntligen bli klart i rabatten samt runtomkring! Här kommer lite bilder!
Kommer du ihåg knölen jag hittade, den har börjat komma upp nu och det ska bli spännande att se vad det blir! Hur går det för dig i trädgården? 🌸😊

• Trädgårdsbild med blomstrande rabatt och stubbe bredvid ett hus. Rostig tunna på en stenring i förgrunden, grönt gräs och buskar synliga.
    Skapa konto
  • Häck av barrträd längs träkantad rabatt, med nyplanterad knöl som börjar gro. Gräsmatta vid sidan om.
    Skapa konto
  • Stubbe omgiven av jord och växter i en trädgård, med en skottkärra och spade i bakgrunden. En stenlagd gång löper längs en häck.
    Skapa konto
  • Rabatt med nyplanterade växter och en knöl som börjar gro, omgiven av en stenlagd gång och gräsmatta.
    Skapa konto
  • Blommande rabatt med olika växter och gröna blad vid en gång i en trädgård. Färgglada blommor och grönska omger en nyplanterad knöl.
    Skapa konto
  • Nyplanterad rabatt med diverse växter, omgiven av kantsten och gräsmatta, med en påbörjad blomsterknöl som växer upp.
    Skapa konto
  • Klumpig jord med en spirande knöl som växer upp, omgiven av småsten och en smal trädpinne intill.
    Skapa konto
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Blir jättefint.
Just nu lugnt, tyvärr frös en del av de nyutslagna löven på Näsduksträdet vid senaste frostnatten, osäkert om det blir några blommor.
Ny bild på den tidigare av gamla sandlådan, du får en sida bakåt för att jämföra.
Blomstrande trädgårdsbädd med gula blommor och gröna växter i en träram omgiven av gräsmatta och grusgång.
Skapa konto

• Gilla
Nina E 82
  • Laddar…
Bild på gren där en del löv frusit på Näsduksträdet, tyvärr är det väldigt känsligt.
Gren med delvis frusna löv på en gren av näsduksträdet i närbild.
Skapa konto

• Ledsen
Abies koreana
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Blir jättefint.
Just nu lugnt, tyvärr frös en del av de nyutslagna löven på Näsduksträdet vid senaste frostnatten, osäkert om det blir några blommor.
Ny bild på den tidigare av gamla sandlådan, du får en sida bakåt för att jämföra.
[bild]
Titta! Vad spännande 😊 Händer mycket i den 'lilla' sandlådan.
Tråkigt med näsduksträdet 😟 Håller tummarna för att det kommer blommor ändå🙏

Men det har börjat knoppas och blomma. Vad är det här för knopp/ar?😉
Närbild av en växtknopp på en gren, med fjälliknande struktur och små röda blad som börjar bryta fram.
Skapa konto
Gröna knoppande grenar mot en blå himmel med moln.
Skapa konto

• Gilla
Nina E 82
  • Laddar…
Vad fint du får det!

• Gilla
Nina E 82
  • Laddar…
H Harmagedon skrev:
Vad fint du får det!
Tack! 🌸🌸

A AndersS skrev:
Men det har börjat knoppas och blomma. Vad är det här för knopp/ar?😉
[bild][bild]
Hahaha, jadu.. Ska du fråga en som inte ens hade koll på att perenner var ett samlingsnamn för flera olika blommor🙈🤣🌸

N Nina E 82 skrev:
Den är givetvis nedgrävd igen :) Ska bli roligt att se vad som händer i den nygamla delen av rabatten i år 😊 Kommer nog att se lite futtigt ut innan allt börjar ta sig.
Här är början på knölen som jag hittade när jag grävde 😀 Kan det vara krollilja eller kanske rentav en kronärtskocka? Ingen aning vad det kan vara, så det ska bli spännande 👌🌸 Hittade en till likadan 'knopp', fast på en annan plats i rabatten, när jag var ut o dokumenterade vad som hänt senaste veckan 😀

• Knöl som sticker upp ur marken i en rabatt, med jord och stenar omkring. En träpinne står i närheten av knölen.
    Skapa konto
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.