8 564 läst ·
77 svar
9k läst
77 svar
Hur gräver jag om min rabatt och får bort perennerna?
Lite mera jag borde göra, ta bort den självsådda lavendel mellan plattorna. Men där växter trivs så hittar de egna växtsätt, stammen kan bara vara några millimeter för att kunna pressa upp sig men blir istället bred. Har fyra sådan här hobbar där den letat sig fram med frösådd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kvistarna på din bild är ormhassel, inte trollhasselN Nina E 82 skrev:Jag är såå innerligt tacksam för alla era tips, råd och bilder! Som jag sagt tidigare så är jag helt ny på detta med egen trädgård och befintliga rabatter. Därför känns det extra roligt när ni vet så mycket och att jag själv sen kan få fram mer information genom att läsa om varje art ni berättat om. Håller även med om att det är en otroligt fin rabatt och att den passar in till bakgrunden dvs, mitt hus som från början är ett gammalt sädesmagasin som sedan är omgjort till boende. Har även otroligt mycket fina päronsorter, äpplen, rhodon dendron (stavning), magnolia, klematis m.fl. På baksidan har jag en egen köksträdgård som jag gjorde klar förra året. Där finns de flesta färska vanliga örterna samt squash, potatis och morötter. Odlade tomat i pallkrage förra säsongen. Blev jättegoda! Odlar även egen gurka, krasse och rödbetorSka skicka fler bilder sedan.
Återigen ett stort tack till er alla! 🌸 Fortsätt att lägga ut tips, idéer och frågor i tråden.Det kommer jag definitivt att göraNu hoppas vi alla på en perfekt sommar för våra alla växter, grönsaker och frukter.
Glad Påsk! 💛🐣
Sänder med en bild på årets påskris av trollhassel. Givetvis tagen på gården![]()
Det där är ett så himla vanligt fel. Jag ser ofta ormhassel märkt som trollhassel i blomsterbutikerna. Gissar att troll säljer bättre än ormar.A aneng skrev:
För den som undrar. Trollhassel ser mest ut som en vanlig liten buske och odlas främst för att den blommar otroligt tidigt med lite märkliga rufsiga blommor på bar kvist. Ormhassel är nån mutation från vanlig hassel och har de där märkliga vridna grenarna.
Tack för info!H Harmagedon skrev:Det där är ett så himla vanligt fel. Jag ser ofta ormhassel märkt som trollhassel i blomsterbutikerna. Gissar att troll säljer bättre än ormar.
För den som undrar. Trollhassel ser mest ut som en vanlig liten buske och odlas främst för att den blommar otroligt tidigt med lite märkliga rufsiga blommor på bar kvist. Ormhassel är nån mutation från vanlig hassel och har de där märkliga vridna grenarna.
Nu börjar det äntligen bli klart i rabatten samt runtomkring! Här kommer lite bilder!A AndersS skrev:
Kommer du ihåg knölen jag hittade, den har börjat komma upp nu och det ska bli spännande att se vad det blir! Hur går det för dig i trädgården? 🌸😊
Blir jättefint.
Just nu lugnt, tyvärr frös en del av de nyutslagna löven på Näsduksträdet vid senaste frostnatten, osäkert om det blir några blommor.
Ny bild på den tidigare av gamla sandlådan, du får en sida bakåt för att jämföra.
Just nu lugnt, tyvärr frös en del av de nyutslagna löven på Näsduksträdet vid senaste frostnatten, osäkert om det blir några blommor.
Ny bild på den tidigare av gamla sandlådan, du får en sida bakåt för att jämföra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Titta! Vad spännande 😊 Händer mycket i den 'lilla' sandlådan.A AndersS skrev:
Tråkigt med näsduksträdet 😟 Håller tummarna för att det kommer blommor ändå🙏
Vad fint du får det!
Här är början på knölen som jag hittade när jag grävde 😀 Kan det vara krollilja eller kanske rentav en kronärtskocka? Ingen aning vad det kan vara, så det ska bli spännande 👌🌸 Hittade en till likadan 'knopp', fast på en annan plats i rabatten, när jag var ut o dokumenterade vad som hänt senaste veckan 😀N Nina E 82 skrev: