H Harmagedon skrev:
Förlåt om jag låter som en onödig ordmärkare nu. Men du använder ordet perenner lite konstigt. Perenner säger bara att växten är perenn. Dvs den kommer tillbaka från samma rotsystem varje år. Det gör alla de växter du har visat upp inklusive pionerna.

Sedan har vi annueller - det är ettåriga sommarblommor som ringblommor och tagetes

Bienner- de gror ett åt och blommar nästa år. Digitalis och borstnejlika brukar bete sig så.

Dahlior är inte perenna hos oss i Sverige (någon skåning kanske har en annan erfarenhet) utan du måste gräva upp knölen till hösten och övervintra svalt. Eller så ser du den som en engångsblomma.
Dahlior har jag läst mycket om och har koll på att de ska vinterförvaras :)

Jag hittade den här i jorden igår. Googlade och fick fram att det var en begonia, vad säger ni?

• Hand håller en jordig rotknöl, eventuellt en begonialök, mot en träbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person som håller en jordig knöl eller lök, möjligen av en begonia, i handen på en altan med föremål i bakgrunden.
    Skapa konto
Den löken är något annat än begonia. Knölbegonia har mindre knölar, i storlek med 1/3 snusdosa, och som måste förvaras frostfritt på vintern.

Det kan vara en allium, sätt den i kruka som du gräver ned k rabatten. Det blir lättare att artbestämma den när bladen har kommit.

• Gilla
Nina E 82
  • Laddar…
Satsuki
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Den löken är något annat än begonia. Knölbegonia har mindre knölar, i storlek med 1/3 snusdosa, och som måste förvaras frostfritt på vintern.

Det kan vara en allium, sätt den i kruka som du gräver ned k rabatten. Det blir lättare att artbestämma den när bladen har kommit.
Jag tänkte spontant någon form av lilja?
Att gräva ner och vänta till det kommer upp något låter som en bra idé 👍

• Gilla
Nina E 82
  • Laddar…
Jag tror att ditt senaste fynd är en krollilja.

• Gilla
Nina E 82
  • Laddar…
Jag skulle vänta med att gräva upp och förändra tills du vet vad som finns i trädgården, det blir bara en sommar till med diverse växter och lite oreda, sedan kan du gräva upp och förändra.😉
Bara att njuta av de fina växterna du har.

• Älska
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Jag skulle vänta med att gräva upp och förändra tills du vet vad som finns i trädgården, det blir bara en sommar till med diverse växter och lite oreda, sedan kan du gräva upp och förändra.😉
Bara att njuta av de fina växterna du har.
Jag har bara grävt upp 1/4 av rabatten. Så nu har jag grävt klart! Har koncentrerat mig på att få bort Funkian/hostan (även sparat av den), för att få plats med mina dahlior. Så det enda jag fann i detta grävande förutom vårlökar var den knöl jag fotade och la ut :) Den har fått flytta 1 dm in från murkanten. Ska bli spännande att se vad det blir :)

Satsuki KristinaRT skrev:
Den är givetvis nedgrävd igen :) Ska bli roligt att se vad som händer i den nygamla delen av rabatten i år 😊 Kommer nog att se lite futtigt ut innan allt börjar ta sig.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Om det är de rosa, fyllda pionerna som syns på bilden är det något annat än dillpion. Det är omöjligt att artbestämma för rosa pioner är vanliga och det finns ett flertal sorter.

Men jag har några bilder från min förra trädgård på den vackra (och äkta) dillpionen om någon skulle råka på den och drabbas av habegär. Färgen är klarröd, den enkla blomman är stilren och stadig, bladen är täta och smalare än hos herrgårdpionen - en riktig samlarväxt.

[bild]

[bild]
Alltså!! Vad vackra 🤗🤗

Satsuki KristinaRT skrev:
Den är nedgrävd igen på nästan samma ursprungsplats, har bara flyttat in den ca 1dm från murkanten. :)

H Harmagedon skrev:
Ska bli spännande att se sen :)

H Harmagedon skrev:
Kollade och förstorade mina bilder jag hade, tror också att det kan vara en krollilja. Ser ut som sådana på ett av fotona. Tyvärr blir det så pixligt när man förstorar. Som sagt, ska bli otroligt spännande att se 🤗😊

Jag är såå innerligt tacksam för alla era tips, råd och bilder! Som jag sagt tidigare så är jag helt ny på detta med egen trädgård och befintliga rabatter. Därför känns det extra roligt när ni vet så mycket och att jag själv sen kan få fram mer information genom att läsa om varje art ni berättat om. Håller även med om att det är en otroligt fin rabatt och att den passar in till bakgrunden dvs, mitt hus som från början är ett gammalt sädesmagasin som sedan är omgjort till boende. Har även otroligt mycket fina päronsorter, äpplen, rhodon dendron (stavning), magnolia, klematis m.fl. På baksidan har jag en egen köksträdgård som jag gjorde klar förra året. Där finns de flesta färska vanliga örterna samt squash, potatis och morötter. Odlade tomat i pallkrage förra säsongen. Blev jättegoda! Odlar även egen gurka, krasse och rödbetor :) Ska skicka fler bilder sedan.
Återigen ett stort tack till er alla! 🌸 Fortsätt att lägga ut tips, idéer och frågor i tråden.Det kommer jag definitivt att göra :) Nu hoppas vi alla på en perfekt sommar för våra alla växter, grönsaker och frukter.
Glad Påsk! 💛🐣
Sänder med en bild på årets påskris av trollhassel. Givetvis tagen på gården ;)

• Påskris av trollhassel i en glasvas, dekorerad med ägg och fjädrar i pastellfärger. Står på ett träbord i ett kök med vit inredning.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
En av våra rabatter och man tänker "men va faa..." är det för spektakel?
Men när elefantgräset börjar växa och får marktäckare som engelsk vallmo, gulltörell aklejor, stjärnflocka, någon lilja, kanske någon borstnejlika, osv, mitt i eländet blir det "får nog vänta ett år till innan jag städar upp här".😇
Ostädad rabatt med torra växter och grönska som spirar, omgiven av jord och visset lövverk. Potentiella blommor och elefantgräs under tillväxt.
Skapa konto

• Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Och på våren, nyss tagen, på de utflyttade barnens gamla sandlåda, virket ser hemskt ut och härjad.
Växtbädd i trä med slitet virke, fylld med växter och några gula blommor, synlig persilja.
Skapa konto

Men lite senare och även med lite överblommat. Dolt bland växter finns vår persilja som får förnya sig med självsådd.
Varje vår tänker man igen, borde snygga till lådan med nytt trä och rensa upp även......
Färgglada blommor växer i en gammal sandlåda med slitet virke, omgiven av grönska och stenar.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Nina E 82 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.