Körde igång kaklingen av väggen idag med mina små 3 mm kakelkryss till mina 20x20 klinker som affären nog tyckte var lämpligast då jag ej kaklat förut. Har gjort 2 kvm och resultatet ser faktiskt helt okej ut men fy ... vad pilliga dessa kakelkryss var tyckte jag. Kanske borde använt snöre trots allt ?

När man pressat dit plattan så flyter det ut en del fix mellan dessa. är det normalt eller har jag för mycket fix? Kör men 8 mm tandspackel.

Det blir ju gärna lite kladdigt på plattorna, ska man rengöra dessa omedelbart eller när görs detta ?

Fogen har jag " gröpt " ur efter att ha satt ett antal plattor för att få plats med kakelfogen efteråt . Är detta riktigt ?

Trots att resultatet är bra hitills känns det som om jag inte gör riktigt som man borde.

Tacksam för tips

Byt till 6x6 mm kam istället, och släng kryssen. Snöre eller frihand blir nästan alltid bäst även för amatören.

Om det stiger lite fix mellan plattorna så kan man skjuta ihop dem, dra av fixet med ett finger och dra isär plattorna igen. Men som sagt, du har fel kam.

Jag Byter Kam Då .

Ska Jag Ha 6x6 Till Golvet Också

Vaför skriver du med versaler?

Vad du ska ha för kam till golvet beror såklart på vad du ska ha för plattor på golvet.

Därför att jag var på jobbet och där kan man väl få vara lite virrig?
Plattorna är 20 x 20 och 10 x 10 så det blir väl 6 mm .

Lånar tråden lite om du ursäktar.
Vilken kamstorlek är bäst för 30x30 klinker? 8mm?
jesper

gladman skrev:
Därför att jag var på jobbet och där kan man väl få vara lite virrig?
Plattorna är 20 x 20 och 10 x 10 så det blir väl 6 mm .
Njae, där ska du nog ha 8 mm kam på golv.

jeppeknaster skrev:
Lånar tråden lite om du ursäktar.
Vilken kamstorlek är bäst för 30x30 klinker? 8mm?
jesper
8 eller 10 mm, beroende på underlagets jämnhet. Oftast är 10 mm lämpligt.

Mikael_L
Så här skriver Casco i sin klinkerläggningsinstruktion ang kam till fixet:

Plattor med slät baksida ca 2kg/m2, använd 6 x 6 mm fixkam.
Plattor med räfflad baksida ca 2,5 kg/m2, använd 8 x 8 mm fixkam.
Plattor med nabbad baksida ca 3 kg/m2, använd 10 x 10 mm fixkam.
Storformatplattor ska läggas med FloorFlex cirka 3,5 kg/m2, använd rundtandad fixkam.
Plattans struktur på baksidan styr valet av fixkam och således åtgången av fästmassa. Följ leverantörens anvisningar.

Vilket jag tycker låter vettigt, alltså att det beror på utförandet av plattan.

edit: Det är exakt samma text i kakelläggningsinstruktionen förutom att sista raden saknas, om storformatsplattor.

Jo, jag har också sett de rekommendationerna. Men det är faktiskt formatet som avgör mer, särskilt i badrum med fall eller vid ojämna golv. Små plattor följer ju fall och ojämnheter mycket bättre, så där behövs inte lika tjockt lager fix som vid stora.

Men visst, det är inte oväsentligt vilken struktur plattan har på baksidan.

Edit: Tänk till exempel om man ska sätta nabbade plattor i format 10x10 på vägg, och följer rekommendationerna om 10 mm kam. Det blir inte roligt. Fix kommer tränga upp i alla fogar och plattorna kommer sannolikt efterglida lite i fixet.

Mikael_L
jon_h skrev:
Men det är faktiskt formatet som avgör mer, särskilt i badrum med fall eller vid ojämna golv. Små plattor följer ju fall och ojämnheter mycket bättre, så där behövs inte lika tjockt lager fix som vid stora.
Jadå, det låter 100% logiskt... :D

Du som sett merparten av plattorna på marknaden då, finns det något generellt i utförande, på så sätt att små plattor ofta är släta och stora är ofta med nabbar? osv

De flesta plattor är pressade i en form nuförtiden och de har någon typ av räfflor, nabbar, bikakemönster eller liknande. Det brukar vara ungefär samma grovlek på mönstret, oavsett vilken typ det är, något som jag tycker också talar emot att mönstret i sig skulle ha någon större betydelse.

Ett annat argument för att storlek på platta ska avgöra kamstorlek är att en stor platta är mycket svårare att trycka ner för mycket i fixet så att den blir sned eller tandar med närliggande plattor. Små plattor sjunker gladeligen ner i fixet om det ligger för tjockt.

Som sagt, storlek och underlag går jag efter när jag väljer kam, mönstret på baksidan blir bara en faktor om det är ovanligt djupt eller grunt.

Mikael_L
Ja, då får jag tacka för ett stycke bra kunskap (igen).

Och, by the way, ibland undrar man om dom skriver anvisningar och handledningar alls har provat själv att använda grejerna. Och det gäller långt ifrån bara byggsektorn... :rolleyes:

Till 20x20 kan man använda 8-10 mm kam 8 är nog vanligast, dock bör man använda flytfix i hallar och utrymmen med hård belastning

Alla plattor över 20x20 ska man använda flytfix till för att garantera full täckning under plattan

Man kan även använda flytfog om man har stora plattor för att verkligen få 100% täckning

NiNo

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.