Hej!

Jag är inte så bra på det här med el installationer. Men jag skulle behöva ett tips om hur jag ska göra med en elkabel till min utebelysning.

Jag har en elkabel dragen till utebelysningen men den är för kort, nu undrar jag vad man ska köpa för något om man vill skarva och förlänga den? och vart man kan vända sig för att köpa grejerna ?

Sen så skulle det vara kul å veta vad folk har för saker för att tända utebelysningen. Använder ni timmer eller rörelse sensorer ?

Vill gärna inte få nån kortslutning när det regnar ;)

Skarva kabeln i en kopplingsdosa, minst IP44 om det är ute i det fria. Kanske inte så snyggt, men...
För att tända utebelysningen (och även släcka) använder jag skymningsrelä.

Ok tack för tipset.

Får titta på ett skymmningsrelä. Men vet nån om det finns någon timer som passar i en "lyssknapp" inomhus ? eller finns det.....

Så man slipper så mycket dosor på ut sidan av huset ?

Menar du en sån här timer?

1897885_WPBGjf.JPG

Hur menar du med skarva?

Det vill säga var skall skarven vara? I marken eller på en husvägg?

Cyberstoffe : just en sådan timer fast dom är väl rätt dyra antar jag :-?
Var finns den att köpa ?

Jag ska ha skarven på husväggen.

Jag har tittat på en sån där röselse vakt oxå men jag kommer att få skruva upp två isåna fall. Skulle vilja ha nåt på insidan helst men det är ju så jäkla dyrt allting.

Lacariuz skrev:
Cyberstoffe : just en sådan timer fast dom är väl rätt dyra antar jag  :-?
 Var finns den att köpa ?
Finns bl.a. på elbutik.se. Där kostar den 1630:-  :)

Nice !!

Ja då betalar den sig typ på 100år då.

Har två 9 watt lågenergi lampor i ute belysningen, vilket inte drar många ören på en natt.
Kolla på E-on där ränka jag ut att en 9 watt lampa kan stå på i 111 timmar på 1 kwh.

Kan det verkligen stämma ? tycker att det låter väl digt mycket :)

Nej, vad skulle det vara för fel på det resonemanget?

Om du skall räkna fram "payoff" tid för en besparing så bör du kanske titta även på kostnad för att byta ut lampor lite dåd och då. Det är väl nästan så att en 9w lampa kostar lika mycket i slitage per timme som förbrukning.

Vill du inte att ytterbelysningen ska lysa hela natten så sätt upp ett ljusrelä med inbyggd timer som släcker när det är mörk och du inte vill ha lampan tänd.
Det här går på några hundralappar

• ljusrel.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lacariuz skrev:
Jag har tittat på en sån där röselse vakt oxå men jag kommer att få skruva upp två isåna fall. Skulle vilja ha nåt på insidan helst men det är ju så jäkla dyrt allting.
Har du räknat med att använda rörelsevakt annars också?
Med den jag tipsade om så är ljuset på mellan mörker och 23 sedan därefter fungerar den som rörelsevakt.

Det var en mycket bra tips att man kunde köpa den på Clas Ohlson och den var billig oxå :)

Har en fråga till, jag har en "knapp sats" med två knappar i. Som sitter i hallen hur ska man gå till väga om man vill ha en timer på en av dom knapparna ?
måste man borra i väggen så man får plats med en vanlig knapp till hall belysningen och en till timern.

Och i såna fall är det svårt eller måste man ha en elektriker ?

Lacariuz skrev:
Det var en mycket bra tips att man kunde köpa den på Clas Ohlson och den var billig oxå :)

Har en fråga till, jag har en "knapp sats" med två knappar i. Som sitter i hallen hur ska man gå till väga om man vill ha en timer på en av dom knapparna ?
måste man borra i väggen så man får plats med en vanlig knapp till hall belysningen och en till timern.

Och i såna fall är det svårt eller måste man ha en elektriker ?
Ja, det försvårade ju det hela en del. Man skulle ju kanske kunna tänka sig en utanpåliggande lösning i kombination med en separat ny enpolig brytare, men kopplingsuret från Clas Ohlson har en väldigt hög täckram, så utseendet blir väl så där. Det passar inte in i några andra ramar (från ex. ELKO eller ELJO) heller.

Så den snyggaste lösningen är nog ett nytt hål för den. Och det skulle jag nog överlåta till en elektriker att fixa. Men du kan ju be honom montera uret från Clas Ohlson.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.