Hej,

Kort och gott, hur gör man lättast snygga runda uttag i kåpan så att det blir så här:

2014-05-14 07.59.47.jpg

…istället för så här:

2014-05-14 07.59.08.jpg

Sidavbitare tycks inte vara rätt verktyg. Kåpan på den första bilden är dessutom hård (fabrikat ELKO) och vill gärna brytas av på alla sätt utom längs de förberedda brottanvisningarna på insidan.

/Janne

Man använder en klipptång tex E1620004
[h=2][/h]

Det heter klipptång, aha. Med den nyvunna kunskapen hittar jag ju denna tråden i samma ämne. Tack!

Det fungerar också att borra med ett vanligt träborr, brukar bli snyggt.

Klipptång? Nej, nej... kulotång, heter det. :)

//Patrik

nej, nej.. Det heter väl ändå "konduktörstång"! :eek:

• Gilla
el_richard
  • Laddar…
För det mesta så finns det "utbrytsflikar" som man ska knäcka dän för att få en helt rundad kant. Annars är Kulo tången det enda rätta.

Och om man redan råkar äga en stegborr så funkar det med, men med en tång går det såklart fortast.

Det heter grisöratång och inget annat. 😊

Och vill man komma lite billigare undan så går det att få snyggt med en doskniv.

För enstaka uttag/urtag kan man även använda en rundfil.

Eftersom jag varit borta ett tag ser jag först nu att det finns dom som kallar klipptång för "KULOTÅNG" det är helt fel, en kulotång var den tång som man använde för att göra böjar på den g:a plåtkulon. Klipp tången kallas mycket ofta Grismärkartång/Grisöratång OCH lär er rätt namn så man vet vad ni skriver om !!!!!!!!!!!!!!!!

Det stämmer mycket riktigt att kulotång var för att böja kulo på 1800-kallt, men efter Romarrikets fall så försvann den och namnet fick en ny betydelse... nämligen "en tång man klipper upp för kulo i plast".

//Patrik

Jag ser med förtvivlan en viss brist i respekten för dom rätta ordvalen och begreppen hos den yngre generationen. Är det månne ännu ett tecken på dom stora bristerna man ser i den moderna utbildningen och dom nya generationernas svårigheter med vårt modersmål, med allehanda påhittade/förvrängda svenska ord samt utländska låneord som man tar till i till följd av brister sitt modersmål. Vart ska detta sluta :eek:

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.