K Kontoristen7 skrev:
[bild]
Det där var min första plan, men tycker att sovrummet blir lite för litet för att fungera för en dubbelsäng. Blir ca 2,50x3,50. Som barnrum/kontor ok men lite knepigt detta 🤔

B Bioriiseli skrev:
Det där var min första plan, men tycker att sovrummet blir lite för litet för att fungera för en dubbelsäng. Blir ca 2,50x3,50. Som barnrum/kontor ok men lite knepigt detta 🤔
Planskiss av ett kök och vardagsrum med matbord, gräns mot garage och WC, ritade mått och dörrar markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Flytta väggen in i köket tills du är nöjd, jag hade dock valt mindre sovrum så jag får så stort kök som möjligt, men jag är typ bara i sängen i sovrummet, resten är för mig död yta.

Känner att vi närmar oss men är lite osäker på om det är tillräckligt med skåp/bänkyta med denna lösning? Kanske det är svårt att få något som är riktigt "bra".

• Planlösning för en bostad med kök, matbord, vardagsrum och två rum. Diskussion om tillräcklig bänkyta och skåp i köket.
    Skapa konto
  • 3D-plan över kök med skåp, köksö, matbord med stolar och liten vardagsrumsdel med soffa och bord.
    Skapa konto
  • 3D-modell av ett rum med matbord, soffgrupp, TV och öppen spis. Diskuteras om utrymmet för skåp/bänkyta är tillräckligt.
    Skapa konto
Det är gott om bänkyta och skåp. Däremot hade jag satsat på en bredare spis. Var är kyl/frys? Micro/ugn? Högskåpen ser väldigt låga ut?
B Bioriiseli skrev:
Känner att vi närmar oss men är lite osäker på om det är tillräckligt med skåp/bänkyta med denna lösning? Kanske det är svårt att få något som är riktigt "bra".

L lillanutten skrev:
Däremot hade jag satsat på en bredare spis.
Varför?

Jag tycker det ser ut som ett stort kök där man ställt in en soffa. Om det är vad ni vill ha, och inte störs av att man alltid måste passera mellan soffan och teven, är det ju OK. Själv skulle jag göra ett omtag på planlösningen och minska antal skåp.

L lillanutten skrev:
Det är gott om bänkyta och skåp. Däremot hade jag satsat på en bredare spis. Var är kyl/frys? Micro/ugn? Högskåpen ser väldigt låga ut?
Tanken för kyl/frys är skåpen till vänster "integrerade" eller vad det nu kallas. 😁 Micro möjligen som ett litet skåp vänster om fönstret eller inbyggt i höga skåpet till höger.

Det är 3m takhöjd så högskåpen kommer vara 220~240cm.

1 16386 skrev:
Jag tycker det ser ut som ett stort kök där man ställt in en soffa. Om det är vad ni vill ha, och inte störs av att man alltid måste passera mellan soffan och teven, är det ju OK. Själv skulle jag göra ett omtag på planlösningen och minska antal skåp.
Jag håller med, problemet är att vi behöver flera sovrum när familjen blir större och då kanske man måste acceptera att det inte blir helt optimalt, eller tror du man kan få det bättre? 🤔 Andra alternativ är väl att bygga ut eller sälja och köpa större 😁

RoTe
Ni har ju två stora sovrum, gör om dom till tre där barnrummen har sina sängar inbyggda i väggen ovanpå varandra. Som en våningssäng men i separata rum.

BirgitS
B Bioriiseli skrev:
Det ser väl trångt ut bakom soffan.

RoTe RoTe skrev:
Ni har ju två stora sovrum, gör om dom till tre där barnrummen har sina sängar inbyggda i väggen ovanpå varandra. Som en våningssäng men i separata rum.
Hur menar du? 🤔

RoTe
B Bioriiseli skrev:
Hur menar du? 🤔
Gör master bed room mindre och de andra två rummen får dela säng i samma vägg. Vet inte hur mer jag ska förklara det? Dela garderob i samma vägg är ju inget konstigt men vänd det horisontellt istället.

RoTe RoTe skrev:
Gör master bed room mindre och de andra två rummen får dela säng i samma vägg. Vet inte hur mer jag ska förklara det? Dela garderob i samma vägg är ju inget konstigt men vänd det horisontellt istället.
Menar du istället för 2 sovrum på första våningen göra 3 sovrum? Jag tror jag förstår idén med säng mot samma vägg, men inte hur det hjälper mig i detta fall. Om du inte menar 3 lika stora rum i rad. Vi har för tillfället alla sovrum på våning 2 (3st), men behöver flera. För tillfället är ett barn stationerat i vårt sovrum.😌

Egentligen kanske två barn kan dela på ett rum under en tid, men när de blir äldre vill man kanske ha ett eget rum. Så tänkte kanske lika bra att lösa problemet på en gång. Om det är möjligt.

En snabb skiss på våning 2.

Planritning av våning 2 med tre sovrum på 9,07 m², 11,18 m² och 11,9 m², samt ett badrum på 8,43 m².
Skapa konto

BirgitS BirgitS skrev:
Det ser väl trångt ut bakom soffan.
Jo det är något jag är orolig för. Borde nästan lyfta in en soffa och testa. Jag har några gamla köksskåp liggandes så kanske jag kan testa hur det känns. Så svårt med gamla hus och stora fönster, eller kanske jag bara har ett för litet hus 😂

BirgitS
B Bioriiseli skrev:
Menar du istället för 2 sovrum på första våningen göra 3 sovrum? Jag tror jag förstår idén med säng mot samma vägg, men inte hur det hjälper mig i detta fall. Om du inte menar 3 lika stora rum i rad. Vi har för tillfället alla sovrum på våning 2 (3st), men behöver flera. För tillfället är ett barn stationerat i vårt sovrum.😌

Egentligen kanske två barn kan dela på ett rum under en tid, men när de blir äldre vill man kanske ha ett eget rum. Så tänkte kanske lika bra att lösa problemet på en gång. Om det är möjligt.

En snabb skiss på våning 2.

[bild]
Känns ju lite onödigt stort med barnsovrum på 11-12 kvm och badrum på 8 kvm.
Skulle det gå att göra badrum där det nu är en garderob (?) på 2 kvm + 3 kvm framför den?
Om man tar lite från sovrummet nere till vänster för att göra en gång in till sovrummet ovanför.
Om ni skulle vilja ha 4 sovrum där uppe för att få mer plats där nere i stället.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.