16 490 läst ·
77 svar
16k läst
77 svar
Hur göra med rörspis?
Om det är ett runt hål med diam 70-80 mm i toppen av eldstadsrökgången till den runda kanalen som ansluter till murstocken, och spjället inte sitter i bakkanten av den runda kanalen alldeles innan murstocken, så borde det ju vara ett jättebra drag och gå alldeles utmärkt att få fyr. 
Exakt!!!
Och det borde ju inte ryka in heller? Oavsett om draget är öppet eller stängt?
Och det borde ju inte ryka in heller? Oavsett om draget är öppet eller stängt?
Är sotningen noggrant utförd?
Vi hade i höstas dåligt drag i kakelugnen. I höstas gjordes också en säkerhetsinspektion, och det visade sig då att den normala sotningen var dåligt utförd från ugnen i vinkeln där rökgången vänder av uppåt genom murstocken. Personen som utförde inspektionen gjorde av ren välvilja en extra sotning där och sedan dess fungerar draget.
Men det kan ju också vara som sotaren säger, att rökgången är felaktigt dimensionerad/utförd. Hade sotaren inget förslag på åtgärd (mer än att bygga om...)? Förutom bilden på en eldning i ugnen, har du frågat förre ägaren om detta? Han/hon har kanske matnyttiga tricks att dela med sig!
Vi hade i höstas dåligt drag i kakelugnen. I höstas gjordes också en säkerhetsinspektion, och det visade sig då att den normala sotningen var dåligt utförd från ugnen i vinkeln där rökgången vänder av uppåt genom murstocken. Personen som utförde inspektionen gjorde av ren välvilja en extra sotning där och sedan dess fungerar draget.
Men det kan ju också vara som sotaren säger, att rökgången är felaktigt dimensionerad/utförd. Hade sotaren inget förslag på åtgärd (mer än att bygga om...)? Förutom bilden på en eldning i ugnen, har du frågat förre ägaren om detta? Han/hon har kanske matnyttiga tricks att dela med sig!
Har själv 3 eldstäder hemma. Min gamla 1700 tals ugn kan vara ett riktigt helxexxe att få igång om den blivit helt kall. Petar upp ordentligt med skit så lång upp det går o tänder på, eller så kan man ställa lite värmeljus en timme eller så. Men normalt eldar jag som man skall morgon och kväll och då är den väldigt lätttänd med bra drag. Står för en stor del av uppvärmingen.
Så ge inte upp, den där rörspisen är guld om du får ordning på den.
Så ge inte upp, den där rörspisen är guld om du får ordning på den.
Sotningen är utförd ja, dock så hade väl inte sotaren någon bra idé eller förklaring på vad vi skulle göra. Han pratade som sagt om någon förträngning, dock så låter det lite konstigt i mina öron. Man kanske skulle kontakta en annan sotare och be honom komma hit och titta på spisarna och förklara lite mer ingående?
Be ngn sotare inspektera den med kamera.A AndreasWahlgren skrev:Sotningen är utförd ja, dock så hade väl inte sotaren någon bra idé eller förklaring på vad vi skulle göra. Han pratade som sagt om någon förträngning, dock så låter det lite konstigt i mina öron. Man kanske skulle kontakta en annan sotare och be honom komma hit och titta på spisarna och förklara lite mer ingående?
Ja någon kamera hade han inte med när han var här.
Är det något drag i hålet från eldstadskanalen upp till anslutningskanalen mot murstocken?
Om det är bra drag från sotluckorna i murstocken så måste en ev förträngning sitta i anslutningen mellan murspis och murstockskanalen.
Kan du peta in ett kvastskaft el likn från den övre/främre sotluckan och hela vägen in i murstockskanalen? (Om kanalen går rakt in i murstocken.) Då går det kanske att känna om det är trångt?
Om skorstenskanalen är glidgjuten så kanske det kladdat igen anslutningen?
Om det är bra drag från sotluckorna i murstocken så måste en ev förträngning sitta i anslutningen mellan murspis och murstockskanalen.
Kan du peta in ett kvastskaft el likn från den övre/främre sotluckan och hela vägen in i murstockskanalen? (Om kanalen går rakt in i murstocken.) Då går det kanske att känna om det är trångt?
Om skorstenskanalen är glidgjuten så kanske det kladdat igen anslutningen?
Vanligtvis brukar rökkanaler till kakelugnar vara halvsten-halvsten, alltså ca 140x140 mm i då kan det vara svårt att tända upp utan att det ryker in då själva själva öppningen till brännkammaren är för stor. Om man inte håller den varm genom att elda morgon och kväll kan det vara bra att tända några värmeljus eller blåsa upp med en hårtork eller värmepistol innan man eldar för att få igång draget, förutsatt att det inte ligger något ivägen någonstans. Ett alternativ hade eventuellt varit att sätta ditt luckor liknande de som finns på kakelugnar
Har idag köpt en kamera så jag kan kolla kanalerna själv lite grann. Återkommer när jag vet mer.
Dock är det ju ett vansinnigt drag när man eldar tidningspapper i sotluckorna på sidorna.
Dock är det ju ett vansinnigt drag när man eldar tidningspapper i sotluckorna på sidorna.
Har inte en aning om hur piporna ansluter , men hur länge har den varit ur drift , var bor du , i södra delen av landet kommer en och annan kaja ner i skorstenen ,
I ditt fall inte i huvudpipan men kanske i annan del .
Den typ av spis du har , har en s.k. tung kropp och ska eldas morgon och kväll för att vara varm rakt igenom , annars ingen nytta med den , det kan ta många timmars eldning innan den lämnar värme till huset
Som frälsis säger håll grytan kokande
I ditt fall inte i huvudpipan men kanske i annan del .
Den typ av spis du har , har en s.k. tung kropp och ska eldas morgon och kväll för att vara varm rakt igenom , annars ingen nytta med den , det kan ta många timmars eldning innan den lämnar värme till huset
Som frälsis säger håll grytan kokande
Hur kan en pipa vara konstruerad så att den inte går att provtrycka? Det låter väldigt konstigt.
Det är rent skitsnack att det inte finns någon nytta med den om den inte eldas två gånger per dygn. Det stämmer helt enkelt inte.
Det är rent skitsnack att det inte finns någon nytta med den om den inte eldas två gånger per dygn. Det stämmer helt enkelt inte.
Ja det är en del frågetecken på det protokollet! Inga som helst problem att besiktiga skorstenen på vinden heller. Blir bara så trött när jag läser det, dock så behöver ju just denna sotare inte försöka komma hit igen. 1600 kr för att få reda på det som står i protokollet, kanske skulle byta jobb!
Sotaren jobbar inte för dig utan för kommunen när denne utför brandskyddskontroll. Kan det vara så att murstocken är inbyggd bakom väggar? Då går det inte enkelt att täthetskontrollera den med rökmaskin och ockulär besiktning.
