Vi har bytt fasad och fönster och snickarna har satt in fönsterbrädor i obehandlat furu. Nu är fönsterbrädorna slipade, grundade, slipade igen och målade en gång med Jotun Lady. Och jag tycker inte det blir bra. Man ser träådringen. Borde vi spacklat hela ytan innan vi målade? Vad säger proffsen? Väldigt tacksam för svar❣️
Har ju kvar att måla en gång till så det är kanske inte försent isf..

• Utsikt från ett fönster med vitmålad fönsterbräda i obehandlad furu, ser ut mot en grön gräsmatta och ett hus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Målad fönsterbräda i obehandlat furu med synlig träådring.
    Skapa konto
  • Nymålade fönsterbrädor av furu, inuti ett rum. Soligt väder utanför, med öppet fönster mot en trädgård.
    Skapa konto
  • Nymålad fönsterbräda i obehandlat furu där träådringen syns genom vit färg. Solbelyst yta visar texturen och detaljer i träet.
    Skapa konto
Om du ville ha en slät yta kanske det hade varit bättre att bygga i MDF eller med limfogskivor istället. Nu är det ju byggt i riktigt trä och det har ju förmågan att se ut som riktigt trä också. Tror de flesta uppfattar detta som mer seriöst byggt, men smaken är ju som baken.

• Gilla
Smeafan
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Om du ville ha en slät yta kanske det hade varit bättre att bygga i MDF eller med limfogskivor istället. Nu är det ju byggt i riktigt trä och det har ju förmågan att se ut som riktigt trä också. Tror de flesta uppfattar detta som mer seriöst byggt, men smaken är ju som baken.
Tack för snabbt svar! Jag tror definitivt att snickarna gjort ett seriöst jobb! Du tycker alltså det är fint som det är? En smaksak helt enkelt...

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Ossian K Olsson
XMian XMian skrev:
Vi har bytt fasad och fönster och snickarna har satt in fönsterbrädor i obehandlat furu. Nu är fönsterbrädorna slipade, grundade, slipade igen och målade en gång med Jotun Lady. Och jag tycker inte det blir bra. Man ser träådringen. Borde vi spacklat hela ytan innan vi målade? Vad säger proffsen? Väldigt tacksam för svar❣️
Har ju kvar att måla en gång till så det är kanske inte försent isf..
Jag tycker detta var superfint! Känns mer levande än MDF.

Men slipa, spackla, slipa, måla igen så blir det ju lite slätare.

• Gilla
Smeafan
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Jag tycker detta var superfint! Känns mer levande än MDF.

Men slipa, spackla, slipa, måla igen så blir det ju lite slätare.
Tack för ditt inlägg. Ja, maken tycker oxå det är fint som det är. Och det är 10 fönster med salning utöver fönsterbrädorna så det är ju lite att jobba med.
Men hur skulle en målare gjort?

Jag bredspacklar alltid såna ytor med snickerispackel slipa ytan lätt o spackla o måla två gånger till men det är en smaksak. Som gammal målare hade jag spacklat men jag bredspacklar allt.

Bo arnold Bo arnold skrev:
Jag bredspacklar alltid såna ytor med snickerispackel slipa ytan lätt o spackla o måla två gånger till men det är en smaksak. Som gammal målare hade jag spacklat men jag bredspacklar allt.
Bredspacklar är grejen alltså! Tack för tipset!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.