9 235 läst ·
82 svar
9k läst
82 svar
Hur göra med inkoppling av gammal tvättmaskin
Nej, två stycken 230V uttag på olika faser.
Förstår inte riktigt vad du menar? Hela tråden handlar om vad jag ska be en elektriker att fixa. Jag vill ha lite förståelse vad som är lämpligt att göra innan jag kontaktar elektrikern.H Hybro skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 918 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 918 inlägg
Jag har inte sett något uttag med tre brunnar för tre olika faser, däremot kan du ha tre separata uttag. Så satte elektriker hos oss i vårt förra hus, tre stycken uttag, typ som det på bilden, olika faser till varjeDE73 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 918 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 918 inlägg
Vad menar du. Tror du att tvättmaskinen kan vara ojordad. Motorn är enfas och värmen är 3-fas??? Det var länge sedan det hette 380V. Att sätta ett vägguttag mindre än en halvmeter från en vattenkran, får man göra det. Om vi lämna frågor om elinstallationer till elektriker så slipper vi gissa.A Anders_Nilsson skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threa...ng-av-gammal-tvaettmaskin.509349/post-5587764C Claes Owe skrev:
Det finns tre faser, nolla och jord framdraget men maskinen använder en fas nolla och jord.
Medlem
· Halland
· 4 435 inlägg
På den tiden man drog trefasgrupper till tvättmaskin var det definitivt 380 V, detta har inte gjorts sedan 70-talet. Idag skulle den mätta spänningen vara 400 V.C Claes Owe skrev:
Värmen är inte trefas på sådana maskiner utan ligger mellan två faser på maskiner för hemmabruk.
Och att kolla nollan och jorden är för att veta att de fortfarande är ok och inte urkopplade av någon som trodde att de visste.
Coola nu ner och inse att även andra har erfarenhet.
Normalt är det inga problem med ett uttag 1 meter, eller mindre, från en vattenkran.C Claes Owe skrev:
Befinner mig nu i ett hus som byggdes för 3 år sedan. Uttag i kök, badrum och toa sitter närmare än en meter från vattenkran i alla dessa rum. Sedan så sitter uttagen så att man normalt inte stänker vatten på uttagen. Så jag antar att uttag närmare än en meter är okej. Någon som vet om det finns något minsta rekommenderat avstånd?C Claes Owe skrev:
Tog bort höljet till spisens uttag och det ser inte ut som nolla finns framdraget? Känns som ett lite större jobb för en elektriker att dra fram nya kablar eller vad tror ni? Hur begränsad är man i val av ny spis som det ser ut nu?
Redigerat: