Hej, jag tar gärna emot idéer, förslag och egna erfarenheter hur man kan lösa problem med träfönster i badrum. Som bilderna visar sitter fönstret mer eller mindre i duschen och har fått synliga spår av fukt. Känns som att det börjar bli aktuellt att göra något åt problemet.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Till att börja med så måste ju fönstret skyddas så att skadorna inte blir värre. Det kan man göra med duschdörr, ett tillklippt duschdraperi som sätts upp som gardin med minst 10 cm överlappning åt alla håll, plexiglasskiva med överlappning på gångjärn etc.
Om delar av träet har ruttnat behöver man byta ut det. Annars är det att skrapa bort lös färg, slipa, spackla slätt i omgångar och sen måla på nytt.
Om delar av träet har ruttnat behöver man byta ut det. Annars är det att skrapa bort lös färg, slipa, spackla slätt i omgångar och sen måla på nytt.
Produkter som diskuteras: "skrapa färg"
Färgskrapa Flexi Speedheater
Med 3 blad och hölster
499 kr inkl moms
Läs mer
Det ser ut att vara en övervåning. Annars har jag varit inne på att sätta en fast glasskiva tätt jäms med väggen, och ha med åtkomst till utrymmet bakom den utifrån. Men det är inte en lika lockande lösning på övervåningen.
Dörr eller draperi blir svårt i mitt fall. Men plexiglas låter som en idé. Helst av allt skulle jag vilja få bort fönstret och bara ha en vägg där. Så för min del gör det inget om det inte går att öppna. Men tar man bort fönsterfodret i trä först?
Det är övervåning men går att komma åt fönstret från utsidan ändå. Samma här? Skulle du ta bort träfodret först?D Daniel 109 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Att bara ta bort fönstret betyder väl att man får ett stort hål i tätskiktet fortfarande och därmed en yta där det riskerar att komma in vatten inne i väggen.
Varför skulle det vara svårt med en gardin av ett tillklippt duschdraperi?
Duschmunstycken verkar ju vara en bit bort från fönstret.
Varför skulle det vara svårt med en gardin av ett tillklippt duschdraperi?
Duschmunstycken verkar ju vara en bit bort från fönstret.
Ok, nu är jag med på vad menar med fönstergardin. Jo det kanske skulle kunna funka rent teoretisktBirgitS skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden