Vi ska bygga ut med låglutande tak. Spännvidd 7.2m, totalt 8m lång. Pulpet-takstol
Taket ska även ha två takkupoler 1200x1200.
Konstruktören för utbyggnaden tog fram en takstol i limträ (56x495mm). Den dimensionen finns inte som standard. Skulle jag limma ihop 56x225 och 56x270 balkar?
Jag gav måtten till en takstolstillverkare i närheten som tog fram en takstol med sitt program. Problemet med den stolen var att de skulle sättas c-c 600 istället för tänkta c-c 1200, krock med takkupolerna!
Hans förslag var att man kan sätta takstolarna dubbelt, men det program han använder kunde inte räkna ut spikningen.
Vad gör jag nu? Kan jag typ skruva ihop takstolarna i par och köra på?
Konstruktören för utbyggnaden tog fram en takstol i limträ (56x495mm). Den dimensionen finns inte som standard. Skulle jag limma ihop 56x225 och 56x270 balkar?
Jag gav måtten till en takstolstillverkare i närheten som tog fram en takstol med sitt program. Problemet med den stolen var att de skulle sättas c-c 600 istället för tänkta c-c 1200, krock med takkupolerna!
Hans förslag var att man kan sätta takstolarna dubbelt, men det program han använder kunde inte räkna ut spikningen.
Självbyggare
· Stockholm
· 2 702 inlägg
Samt beräkna med stålbalk istället för limträ
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Förstår inte problemet riktigt, låt konstruktören ta fram en standardbalk, Fungerar utmärkt med både Fanerbalk (Kerto) eller limträ. Gör om gör rätt...R Relaxia skrev:Vi ska bygga ut med låglutande tak. Spännvidd 7.2m, totalt 8m lång. Pulpet-takstol
Ok, jag förstår er. Gör om gör rätt osv.
Konstruktören som tog fram ritningar till bygglovet kommer jag av olika anledningar inte kontakta igen.
Takstolstillverkarna borde ju själva ta fram vettiga stolar kan man tycka.
Jag antar att jag får kolla med fler tillverkare. Tänkte det skulle vara bra att bidra till den lokala näringen.
Iof kanske man kan se om någon extern kan ta fram en bättre takstol som den lokala tillverkaren kan tillverka.
Har ni tips till någon?
Konstruktören som tog fram ritningar till bygglovet kommer jag av olika anledningar inte kontakta igen.
Jag antar att jag får kolla med fler tillverkare. Tänkte det skulle vara bra att bidra till den lokala näringen.
Iof kanske man kan se om någon extern kan ta fram en bättre takstol som den lokala tillverkaren kan tillverka.
Har ni tips till någon?
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Det enklaste är att gå till din lokala handlare och visa ritningen och säga att du vill ha limträbalk/fanerbalk på cc1200 och fråga vad du behöver. Deras leverantörer (Moelven/Martinsson mm) räknar på detta gratis för att de ska få sälja. Tar inte mer än 5 minuter i ett program. Skulle gissa på att en fanerbalk 45x450 mm kan bli lagom för din del.R Relaxia skrev:Ok, jag förstår er. Gör om gör rätt osv.
Har ni tips till någon?
PS. Sen är det smart att ha takkupoler som är 1100x1100 (eller 1150x1150) så du kan ha samma cc på alla takstolar och inte behöver avväxla.
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Att räkna om en 56x495 mm limträbalk till en annan dimension är busenkelt och något som alla som är kunniga i byggnadsstatik klarar. Man räknar ut balkens yttröghetsmoment enligt formeln bxh^3/12 (b=bredd och h=höjd) och letar efter en balk som har samma eller högre yttröghetsmoment. I ditt fall kan du ta 90x450 som garanterat är ett standardmått.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Håller med dig, men jag skulle inte använda dom ursprungliga siffrorna över huvud taget...J justusandersson skrev:Att räkna om en 56x495 mm limträbalk till en annan dimension är busenkelt och något som alla som är kunniga i byggnadsstatik klarar. Man räknar ut balkens yttröghetsmoment enligt formeln bxh^3/12 (b=bredd och h=höjd) och letar efter en balk som har samma eller högre yttröghetsmoment. I ditt fall kan du ta 90x450 som garanterat är ett standardmått.
Jag har dessvärre inget att tillföra i själva tråden men jag har i flera olika trådar sett justus hjälpa till med beräkningar för olika konstruktioner och jag blir bara så glad av att se någon som så frikostigt bidrar med sin kunskap och jag vill uppriktigt tacka för att du hjälper till att göra forumet livskraftigt! Det finns massor av andra medlemmar som också bjuder på sin kunskap som naturligtvis också är värda precis lika mycket beröm men just idag är det din tur!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det är alltid trevligt att få beröm även om jag rodnar lite...
Jag uppskattar era förslag, och skulle jag räkna på balk till något eget projekt hade jag nog räknat om det själv som föreslagits.
Men nu är det en utbyggnad med bygglov och KA, och ska jag frångå den ursprungliga konstruktionsritningen så vill jag ha papper på att det ska fungera.
Just nu väntar jag på offert från en annan takstolstillverkare. Får se om även de vill sätta c-c 600.
Men nu är det en utbyggnad med bygglov och KA, och ska jag frångå den ursprungliga konstruktionsritningen så vill jag ha papper på att det ska fungera.
Just nu väntar jag på offert från en annan takstolstillverkare. Får se om även de vill sätta c-c 600.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Låter du bygghandeln räkna så får du papper på det...R Relaxia skrev:Jag uppskattar era förslag, och skulle jag räkna på balk till något eget projekt hade jag nog räknat om det själv som föreslagits.
Det är leverantörens konstruktörer som räknar på det gratis...
Det skulle iof vara en lösning, men vem bygger om balken till en takstol?A Autodidak1 skrev:
Ok, man kan väl göra det själv, men det lär innebära att jag måste kapa i balken då den ska vara 300mm i framkant och knappt 1m i bakkant (8m lång, spännvidd 7m). Ganska låg historia.
Låter helst någon annan kapa och stå för det.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Du skapar problem som inte finns. Om du köper en balk som är exvis ca 450 mm hög så sågar byggaren till takstolstassarna som du vill ha dom. Det är ett vanligt sätt då man använder balkar, även om du kan göra på annat sätt.R Relaxia skrev:Det skulle iof vara en lösning, men vem bygger om balken till en takstol?
Ok, man kan väl göra det själv, men det lär innebära att jag måste kapa i balken då den ska vara 300mm i framkant och knappt 1m i bakkant (8m lång, spännvidd 7m). Ganska låg historia.
Låter helst någon annan kapa och stå för det.
Story of my lifeA Autodidak1 skrev:
Men varför ska det vara så krångligt då.
- Jag vill ha ett gäng takstolar c-c 1200.
- Det finns takstolstillverkare som både räknar och tillverkar.
- Den tillverkare som ligger i närheten har virke till stolar för c-c 600. Han menar att man kan sätta dem i par för att få c-c 1200 där jag önskar, men vet inte med vilket avstånd de ska spikas ihop...
You say - krångla inte till det!