737 läst ·
6 svar
737 läst
6 svar
Hur göra med bjälkar i krypgrund?
Hej!
Är i faggorna att sälja mitt hus. Byggår 1927. För att höja värdet på huset tänkte jag göra en insats i krypgrunden som behöver isoleras om på sina ställen. Allt gammalt trä som murknat och spånisoleringen ska bort.
Då hade jag en tanke om dom feta bjälkarna. På vissa av dom har det ätits och blivit sönder pga av tidigare fukthalt. I stora drag är dom okej. Nån är lite mjuk nertill här o där.
Kan man förstärka dom genom att ”bygga in” bjälkarna med typ 21*120 plank på var sida längs hela sträckan på alla bjälkar?
MVH Jimmy
Är i faggorna att sälja mitt hus. Byggår 1927. För att höja värdet på huset tänkte jag göra en insats i krypgrunden som behöver isoleras om på sina ställen. Allt gammalt trä som murknat och spånisoleringen ska bort.
Då hade jag en tanke om dom feta bjälkarna. På vissa av dom har det ätits och blivit sönder pga av tidigare fukthalt. I stora drag är dom okej. Nån är lite mjuk nertill här o där.
Kan man förstärka dom genom att ”bygga in” bjälkarna med typ 21*120 plank på var sida längs hela sträckan på alla bjälkar?
MVH Jimmy
Det kan du säkert. Själv skulle jag bli misstänksam och undrat " vad döljer sig hör under som han inte vill att jag skall se". Det kan alltså vara kontraproduktivt att fixa innan flytt, för mången spekulant funderar säkert på hur noga det är utfört.Johannes A skrev:
Hej!
Är i faggorna att sälja mitt hus. Byggår 1927. För att höja värdet på huset tänkte jag göra en insats i krypgrunden som behöver isoleras om på sina ställen. Allt gammalt trä som murknat och spånisoleringen ska bort.
Då hade jag en tanke om dom feta bjälkarna. På vissa av dom har det ätits och blivit sönder pga av tidigare fukthalt. I stora drag är dom okej. Nån är lite mjuk nertill här o där.
Kan man förstärka dom genom att ”bygga in” bjälkarna med typ 21*120 plank på var sida längs hela sträckan på alla bjälkar?
MVH Jimmy
Ja det är sant, funderade på det också. Man kanske kan dokumentera arbetet?Intet skrev:
Ska väl tillägga att hade gjort samma om vi bott kvar, inget döljarbete. Det jag mest är fundersam på är om det är dåligt för det nya virket att den gamla balken är kvar. Det är ett hejdundrande jobb att få ut dom gamla balkarna 😃
Redigerat:
Ja. Eller inte göra det alls.Johannes A skrev:
Gammalt trä smittar inte. Är vätan uttorkad, är det bara att spika på. Men du kanske skulle kolla med en tillänkt mäklare, eller två, så du inte gör dig själv en björntjänst.Johannes A skrev:
Blir det inte billigare med nytt tvåtumsvirke på ena sidan befintliga bjälkar?Johannes A skrev:
Hej!
Är i faggorna att sälja mitt hus. Byggår 1927. För att höja värdet på huset tänkte jag göra en insats i krypgrunden som behöver isoleras om på sina ställen. Allt gammalt trä som murknat och spånisoleringen ska bort.
Då hade jag en tanke om dom feta bjälkarna. På vissa av dom har det ätits och blivit sönder pga av tidigare fukthalt. I stora drag är dom okej. Nån är lite mjuk nertill här o där.
Kan man förstärka dom genom att ”bygga in” bjälkarna med typ 21*120 plank på var sida längs hela sträckan på alla bjälkar?
MVH Jimmy
Klicka här för att svara