Hej!

Är i faggorna att sälja mitt hus. Byggår 1927. För att höja värdet på huset tänkte jag göra en insats i krypgrunden som behöver isoleras om på sina ställen. Allt gammalt trä som murknat och spånisoleringen ska bort.

Då hade jag en tanke om dom feta bjälkarna. På vissa av dom har det ätits och blivit sönder pga av tidigare fukthalt. I stora drag är dom okej. Nån är lite mjuk nertill här o där.

Kan man förstärka dom genom att ”bygga in” bjälkarna med typ 21*120 plank på var sida längs hela sträckan på alla bjälkar?

MVH Jimmy
 
Johannes A Johannes A skrev:
Hej!

Är i faggorna att sälja mitt hus. Byggår 1927. För att höja värdet på huset tänkte jag göra en insats i krypgrunden som behöver isoleras om på sina ställen. Allt gammalt trä som murknat och spånisoleringen ska bort.

Då hade jag en tanke om dom feta bjälkarna. På vissa av dom har det ätits och blivit sönder pga av tidigare fukthalt. I stora drag är dom okej. Nån är lite mjuk nertill här o där.

Kan man förstärka dom genom att ”bygga in” bjälkarna med typ 21*120 plank på var sida längs hela sträckan på alla bjälkar?

MVH Jimmy
Det kan du säkert. Själv skulle jag bli misstänksam och undrat " vad döljer sig hör under som han inte vill att jag skall se". Det kan alltså vara kontraproduktivt att fixa innan flytt, för mången spekulant funderar säkert på hur noga det är utfört.
 
Intet Intet skrev:
Det kan du säkert. Själv skulle jag bli misstänksam och undrat " vad döljer sig hör under som han inte vill att jag skall se". Det kan alltså vara kontraproduktivt att fixa innan flytt, för mången spekulant funderar säkert på hur noga det är utfört.
Ja det är sant, funderade på det också. Man kanske kan dokumentera arbetet?

Ska väl tillägga att hade gjort samma om vi bott kvar, inget döljarbete. Det jag mest är fundersam på är om det är dåligt för det nya virket att den gamla balken är kvar. Det är ett hejdundrande jobb att få ut dom gamla balkarna 😃
 
Redigerat:
Johannes A Johannes A skrev:
Ja det är sant, funderade på det också. Man kanske kan dokumentera arbetet?
Ja. Eller inte göra det alls.
Johannes A Johannes A skrev:
Ska väl tillägga att hade gjort samma om vi bott kvar, inget döljarbete. Det jag mest är fundersam på är om det är dåligt för det nya virket att den gamla balken är kvar. Det är ett hejdundrande jobb att få ut dom gamla balkarna 😃
Gammalt trä smittar inte. Är vätan uttorkad, är det bara att spika på. Men du kanske skulle kolla med en tillänkt mäklare, eller två, så du inte gör dig själv en björntjänst.
 
  • Gilla
Johannes A
  • Laddar…
Johannes A Johannes A skrev:
Hej!

Är i faggorna att sälja mitt hus. Byggår 1927. För att höja värdet på huset tänkte jag göra en insats i krypgrunden som behöver isoleras om på sina ställen. Allt gammalt trä som murknat och spånisoleringen ska bort.

Då hade jag en tanke om dom feta bjälkarna. På vissa av dom har det ätits och blivit sönder pga av tidigare fukthalt. I stora drag är dom okej. Nån är lite mjuk nertill här o där.

Kan man förstärka dom genom att ”bygga in” bjälkarna med typ 21*120 plank på var sida längs hela sträckan på alla bjälkar?

MVH Jimmy
Blir det inte billigare med nytt tvåtumsvirke på ena sidan befintliga bjälkar?
 
F fribygg skrev:
Blir det inte billigare med nytt tvåtumsvirke på ena sidan befintliga bjälkar?
Ja det har du nog rätt i. 👍🏼
 
Johannes A Johannes A skrev:
Ja det har du nog rätt i. 👍🏼
Välj då en rimlig höjd på plankan så du inte får svikt i bjälklaget om och när du tar bort de gamla dåliga bjälkarna
 
  • Gilla
Johannes A
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.