Hej
Vi har köpt en ny bostadsrätt (nyproduktion) men tillträde om 1 år ungefär. Det mesta är bra med lägenheten men förvaringen i köket är under all kritik. Vår tanke är att täppa till ena ingången till vardagsrummet med 2 stycken högskåp (märkta S på ritningen). Bredden där är ungefär 1166mm. Så det blir ett 500mm och ett 600mm högskåp. Där finns 2 bilder med. På en av dem är allt original och på den andra är det inritat två högskåp.
För att få framsidan snygg är inte så svårt. Det är bara en liten passbit i samma färg som köket så blir det bra. Men vi behöver bra förslag hur vi ska göra med baksidan av skåpen (där jag ritat med ett grönt streck) ?
Min tanke är att gipsa där och måla i samma kulör som väggarna. Man skulle även kunna ta täcksidor i samma färg som skåpsluckorna men det kanske ser konstigt ut.
Köket är ett Marbodal och färgen är Tall-grön.
Vi lagar väldigt mycket mat så mycket förvaring i köket är ett måste!
Kom med allehanda input, det brukar ni vara bra på. Det ända tråkiga är att behöva börja fixa i en helt nybyggd lägenhet. Är alltid en chans att man inte får det i exakt samma finish som byggarna. Även om jag är väldigt pedant av mig.
Vi har köpt en ny bostadsrätt (nyproduktion) men tillträde om 1 år ungefär. Det mesta är bra med lägenheten men förvaringen i köket är under all kritik. Vår tanke är att täppa till ena ingången till vardagsrummet med 2 stycken högskåp (märkta S på ritningen). Bredden där är ungefär 1166mm. Så det blir ett 500mm och ett 600mm högskåp. Där finns 2 bilder med. På en av dem är allt original och på den andra är det inritat två högskåp.
För att få framsidan snygg är inte så svårt. Det är bara en liten passbit i samma färg som köket så blir det bra. Men vi behöver bra förslag hur vi ska göra med baksidan av skåpen (där jag ritat med ett grönt streck) ?
Min tanke är att gipsa där och måla i samma kulör som väggarna. Man skulle även kunna ta täcksidor i samma färg som skåpsluckorna men det kanske ser konstigt ut.
Köket är ett Marbodal och färgen är Tall-grön.
Vi lagar väldigt mycket mat så mycket förvaring i köket är ett måste!
Kom med allehanda input, det brukar ni vara bra på. Det ända tråkiga är att behöva börja fixa i en helt nybyggd lägenhet. Är alltid en chans att man inte får det i exakt samma finish som byggarna. Även om jag är väldigt pedant av mig.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 191 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 191 inlägg
Är det inte bättre att sätta högskåpen vid andra änden av TV-väggen?
Nu blir det dels långt till den förvaringen och dels måste man gå runt TV-väggen genom köket varje gång man ska till soffan.
Det ser ut som ett tomrum "ovanför" diskmaskinen. Är det något särskilt med det eller går det att utnyttja på något sätt?
Även om det är snedtak går det ju att ha förvaring.
Tillåter Marbodal att skåpen står fristående eller måste de fästas i en vägg för att de inte ska riskera att välta?
Du kanske måste regla upp en stabil vägg som det går att sätta fast skåpen i.
Kökets färg bredvid TV-väggen ser nog konstigt ut.
Nu blir det dels långt till den förvaringen och dels måste man gå runt TV-väggen genom köket varje gång man ska till soffan.
Det ser ut som ett tomrum "ovanför" diskmaskinen. Är det något särskilt med det eller går det att utnyttja på något sätt?
Även om det är snedtak går det ju att ha förvaring.
Tillåter Marbodal att skåpen står fristående eller måste de fästas i en vägg för att de inte ska riskera att välta?
Du kanske måste regla upp en stabil vägg som det går att sätta fast skåpen i.
Kökets färg bredvid TV-väggen ser nog konstigt ut.
Låter som större risk att du inte blir nöjd med byggarnas finish.F FRS05 skrev:
Tack för svar! Vid andra sidan väggen vill vi inte ha högskåpen för då blir det mindre utrymme för ett stort matbord.
Utrymmet ovanför diskmaskinen kan det eventuellt gå att göra något. Men där är snedtak så det blir ett litet problem. Höjden längst in vid väggen där är ca 60cm. Men i och med det är nyproduktion så vill jag gärna mäta exakt vad måtten blir där. Hur det känns med takhöjden och så. Jag är hyfsat lång med så att krypa där inne i hörnet är jag kanske inte så sugen på.
Marbodal´s beskrivningar säger att det ska förankras i bakkant. Sen kan jag tycka det borde bli väldigt stabilt om man fäster ena skåpet ordentligt från sidan och sedan skruvar ihop skåpen ordentligt.
Det som är så irriterande är att den som ritat det här köket verkligen har gjort ett uselt jobb. Fast vi har visserligen gått med på att köpa det så kanske det är oss det är fel på
.
Utrymmet ovanför diskmaskinen kan det eventuellt gå att göra något. Men där är snedtak så det blir ett litet problem. Höjden längst in vid väggen där är ca 60cm. Men i och med det är nyproduktion så vill jag gärna mäta exakt vad måtten blir där. Hur det känns med takhöjden och så. Jag är hyfsat lång med så att krypa där inne i hörnet är jag kanske inte så sugen på.
Marbodal´s beskrivningar säger att det ska förankras i bakkant. Sen kan jag tycka det borde bli väldigt stabilt om man fäster ena skåpet ordentligt från sidan och sedan skruvar ihop skåpen ordentligt.
Det som är så irriterande är att den som ritat det här köket verkligen har gjort ett uselt jobb. Fast vi har visserligen gått med på att köpa det så kanske det är oss det är fel på
Vad tror du om att vrida högskåpen så att de har ryggen mot väggen i nederkant av ritningen och förlänger den tunna TV-väggen hela vägen ner? Ev måttbeställer skåpen till 40 cm djup så kanske det inte upplevs trångt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 191 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 191 inlägg
Skåpsidorna, som är gjorda av spånskivor, är inte tåliga mot krafter i alla ledder så om man har två skåpstommar bredvid varandra som bara sitter fast i ena änden och någon ramlar in i skåpstommen i andra änden så tror jag att spånskivan kring fastsättningen kommer att spricka och skåpet vika sig bakåt. De flesta tillverkares baksidor består av tunn masonit som inte klarar just någon påfrestning alls utan bara är till för att få skåpet rätvinkligt.F FRS05 skrev:
I alla underskåps understa lådor får man plocka upp grejer som befinner sig typ 15-20 cm över golvet.
Byggveteran
· Norrland
· 342 inlägg
Om du skruvar de vänstra skåpet in i väggen brevid å de högra skåpet i väggens avslut (ni får bygga ut med en regel på den sidan som det blir mellanrum mellan skåp och vägg) å sen skruvar ihop skåpen med förslagsvis kopplingskruv så bör dom stå stabilt. Alternativ om ni har tänkt att bygga igen mellanrummet mellan skåpen och taket så kan du ja skruva en regel uppe på skåpen ifrån väggen till vänster till väggens avslut till höger. Och sen skruvar du helt enkelt fast skåpen i den regeln. Då kommer dom definitivt inte gå nånstans. Angående vad ni ska klä in baksidan med så blir de väl snyggast att gipsa från golv till tak och sen samma färg som resten av rummet. Annars kanske ni kan klä baksidan med typ vita täcksidor?
Klicka här för att svara