Hej!

Ny på forumet och ny inom hus och renovering. Bott i hyresrätt sen 2010 men har nu slagit till och köpt första huset.

Vi tänkte mjukstarta lite och riva ner tapet i vardagsrummet för att sedan snygga till ytan med spackel osv och sen måla. När vi hade rivit oss igenom minst tio lager tapet (kul med historia) kom vi ned till det som ni kan se på bilderna. Har hållit på med alla trick jag kunnat läsa mig till men det är väldigt mödosamt att få bort allt.

Hur hade ni gjort? Fortsatt riva tapet för att sedan slipa och sätta upp en renoveringstapet? Ta bort väggen och sätta upp gips/renoveringsgips? Något annat?

Tack för hjälpen!

• Avskavd tapet med olika mönsterlager på en vägg under renovering, avslöjar blommiga och randiga motiv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på skikt av gammal tapet och papp som delvis är bortslitet, vilket avslöjar brun isolering bakom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
J J.Kj skrev:
Ta bort väggen och sätta upp gips/renoveringsgips
Tror att jag hade satsat på renoveringsgips om väggen i sig är stabil. Finns ingen anledning att ta bort väggen, bara att skruva gipsen på befintligt tapet, förutsatt att du hittar justa reglar att skruva gipsen i.

Det på bilden ser ut som Tretex (?). Den duger inte för att fästa gipsen, men bakom den finns det garanterat träreglar att skruva i. Dom brukar sitta på cc60 cm, så hittar du en är det bara att mäta till nästa :-)

Jag skulle reva ner vad vi tror är Tretex (det mörkbruna), och sedan skruva upp ny gips.

Då har ni också nöjet att se om det finns dålda fel bakom väggen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.