Sitter i regnet och fantiserar om en lättåtkomlig trädgård.
Som bilden nedan visar har vi en trall nedanför huset och en slänt upp mot bastutunnan. Slänten är numera uppgrävd för vi borrat för vatten.
Är det någon som har förslag på hur man gör slänten gångbar även efter man har gått till bastun flera gånger i veckan, till lekparken och även till ett trädgårdsland?
Uppgrävd slänt med stenar och växter nära en trätrall, bastutunna i bakgrunden och en lekpark med röd staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
Jag skulle ha använt den naturliga förutsättningen som du redan har nära trall i nederkant på bilden. Jag menar att borra bort delar av bergsknallen där jag sedan skulle gjuta en trappa på berget. När man väl har gått trappstegen upp ser det hyfsat plant ut, man kan ju lägga trampstenar/plattor där om gräset blir för slitet. Just slänten skulle jag bara ha gräs i och undvika ha som gångväg.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
BirgitS
Är det lika lerigt andra årstider eller är det bara nu efter snösmältningen och tjäle i jorden?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Är det lika lerigt andra årstider eller är det bara nu efter snösmältningen och tjäle i jorden?
Nja det är just efter att vi grävt upp i och med vi grävt ner ledningar för vatten från den borrade vattenbrunnen... annars är det inga stora problem men då vi kommer gå till relativt ofta och nöta på gräset så frågar jag om råd...
 
L Lenza skrev:
Jag skulle ha använt den naturliga förutsättningen som du redan har nära trall i nederkant på bilden. Jag menar att borra bort delar av bergsknallen där jag sedan skulle gjuta en trappa på berget. När man väl har gått trappstegen upp ser det hyfsat plant ut, man kan ju lägga trampstenar/plattor där om gräset blir för slitet. Just slänten skulle jag bara ha gräs i och undvika ha som gångväg.
Om jag förstår dig rätt så vill du ta bort/bygga över berget. Jag är klyven till att ta bort berg av flera anledningar. Fint, jobbigt och ej reversibelt...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
FreQa FreQa skrev:
Nja det är just efter att vi grävt upp i och med vi grävt ner ledningar för vatten från den borrade vattenbrunnen... annars är det inga stora problem men då vi kommer gå till relativt ofta och nöta på gräset så frågar jag om råd...
Kanske räcker med lite matjord och gräs samt en en/flera plattgångar lagda just där ni går?
Annars tål ju gräs nötning väldigt bra om det bara trivs för övrigt. Nötning håller också borta en hel del av ogräset som annars gärna slår sig ner i gräsmattan.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
L
Jo jag vet att jag föreslår en irreversibel åtgärd avseende endel av bergsknallen. Men efter att att ha borrat en del i sten och kört med snigel dynamit får man mersmak på det. Jag har även sett eleganta platsgjutna trappsteg på berg. Det är lite jobb med det, men det blir ett resultat som antagligen håller för generationer, sådant gillar jag att pyssla med.
 
R
FreQa FreQa skrev:
Nja det är just efter att vi grävt upp i och med vi grävt ner ledningar för vatten från den borrade vattenbrunnen... annars är det inga stora problem men då vi kommer gå till relativt ofta och nöta på gräset så frågar jag om råd...
https://www.plastmo.se/produkter/gräsarmering.aspx
 
  • Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.