Hej,
Väggarna i vardagsrummet i lägenheten är klädda med juteväv. Jag vill inte ha väven kvar utan vill ha tapet istället.

Tapetsera kan jag men hur får jag ett tillräckligt jämnt underlag för tapet på snabbast och billigast sätt?

Har fått för mig att riva ner juteväv är väldigt tidskrävande så det kanske inte är ett alternativ?

En idé är att först måla med spärrfärg från Biltema för att spärra lukt och jämna till ytan någorlunda. Sedan sätta våder med lumppapp för att få det jämnt.

Väljer lumppapp för att det är billigare än renoveringstapet.

Vad tror ni, kommer ytan att blir tillräckligt jämn för en tapet?

Juteväv är väl limmad på papper som kanske är spalt bar, och då går det väl att bara dra ner den?
Annars prova med vatten med lite diskmedel i, blöt juteväven låt sitta fuktig så trillar den ner själv efter några timmar.

• Gilla
Mikrin och 1 till
  • Laddar…
Lumppapp på juteväv tror jag inte kommer bli slätt nog.
Men, å andra sidan så är det ju lätt att testa och se om det blir ett resultat som ni blir nöjda med.

Få tag I en billig tapetrulle (de flesta har nog någon gammal rulle liggande som man borde slängt de kan donera) och förbered en del av väggen där ni har släppljus.
Sätt upp två våder och se om ni tycker att det blev bra nog när det väl har torkat.

Blev det inte det kommer det inte göra arbetet med att riva juteväven nämnvärt jobbigare.

Två alternativ till renoveringstapet är väl annars att:
1: Bredspackla väggen. Hyfsat billigt, men tar en hel del arbete och som amatör riskerar man att få ett slutresultat som behöver slipas en hel del.
2: Renoveringsgips. Snabbt och enkelt med en färdig yta på direkten men oftast något dyrare än renoveringstapet.

• Gilla
Mikrin
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.