Hej ny på forumet och är nog den gladaste amatören här. Jag måste fixa ett lock till en pumpgrop till sommarstugan.
I dag är det formplyfa som locket är gjort av. För att apara lite pengar tänkte jag använda impregnerat trallvirke att göra ett nytt lock av. Men jag vill ju att locket blir så tätt som möjligt då vattenpumpen står i gropen, så tänkte om man kunde lägga takpapp uppe på. Men nu tänkte jag be om lite andra förslag om någon sitter inne på en bra ide.

Gjut ett i betong? En säck betong kostar väl max 60kr och du har ju redan en bit av den annars så dyra formplyfan. :D Nu skrev du ingen väsentlig information, t.ex hur stort locket ska vara, och det påverkar såklart en del.

1. Såga till formplyfan så att den får samma yttermått som formplyfan.

2. Skruva fast några träbitar runtom formplyfan så att du får en mindre del som passar in i hålet, sedan skruvar du några brädor stående så att du får något i exakt hålets storlek.

3. Tejpa insidan av gjutformens nya delar med t.ex packtejp eller liknande, någon plasttejp som betongen inte fäster mot. Eller så oljar du in träet, det fungerar också.

torparavgrund torparavgrund skrev:
Gjut ett i betong? En säck betong kostar väl max 60kr och du har ju redan en bit av den annars så dyra formplyfan. :D Nu skrev du ingen väsentlig information, t.ex hur stort locket ska vara, och det påverkar såklart en del.

1. Såga till formplyfan så att den får samma yttermått som formplyfan.

2. Skruva fast några träbitar runtom formplyfan så att du får en mindre del som passar in i hålet, sedan skruvar du några brädor stående så att du får något i exakt hålets storlek.

3. Tejpa insidan av gjutformens nya delar med t.ex packtejp eller liknande, någon plasttejp som betongen inte fäster mot. Eller så oljar du in träet, det fungerar också.
Nej locket är inte så stort. Tack för tipset med detta projekt känns alldeles för avancerat för mig och min kunskap

Betong har också fördelen att det är tungt så att barn/djur/korkade vuxna inte kan flytta på den av misstag och ramla ned i gropen.

• Diagram som visar tvärsnitt av ett lock med lager av betong, formplyfa och trä. Pilar och färger förklarar materialen och deras placering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
torparavgrund torparavgrund skrev:
Betong har också fördelen att det är tungt så att barn/djur/korkade vuxna inte kan flytta på den av misstag och ramla ned i gropen.
Ja men nu kändes det lite enklare. Gropen är inte djup och det står bara en hydrofob pump från jula i gropen. Det är alltså inget vatten utan bara en grop som pumpen står i mellan huset och brunnen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.