Jag har ett utrymme under/bredvid källartrappan (gammalt torp) som består av dels betonggolv/mur och dels jord/lecakulor. Jag skulle vilja gjuta ett oisolerat betonggolv över hela ytan för att kunna använda som förråd.

Vad är rekommenderad konstruktion för detta? Det kan säkert komma en del fukt från marken.

Min tanke var att gräva ur 10 cm, hälla i lecakulor och sen flytspackla ett tunt (20-50 mm) golv ovanpå hela ytan (leca+befintlig betong) för att få ett sammanhängande färdigt golv. Skulle det funka?

• Trappor i trä med ett blått verktyg under trappan i ett utrymme som kan användas som förråd; betonggolv syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källarutrymme med betonggolv, synlig jord och lecakulor, samt perforerad plastmatta delvis utrullad mot väggen.
    Skapa konto
  • Utrymme under källartrappa med betonggolv, jord och lecakulor, visar grund före golvgjutning, med mur och trästrukturer ovanför.
    Skapa konto
  • Handritad skiss över källarutrymme, visar trappa, områden med jord/lecakulor, betong och krypgrund, med text som tydligt markerar material och områden.
    Skapa konto
Redigerat:
Om det är en sak jag med säkerhet kan säga att jag ångrar i mina tidigare renoveringar så har det varit att jag alldeles för ofta rivit för lite och inte gått hela vägen.

Mitt råd? Gräv ut 30 cm, på med något kapillärbrytande grus, på med lämplig isolering, sedan betong, sedan flytspackel över hela. För att verkligen göra det komplett knacka bort betongen som ligger (går fortare än du tror, och att hyra en rejäl bilningshammare kostar inte mycket för en dag) och palla tillfälligt upp trappan på något. Tro mig, ditt framtida jag kommer tacka dig för att du lade några extra dagar på detta.

• Gilla
ati
  • Laddar…
torparavgrund torparavgrund skrev:
Om det är en sak jag med säkerhet kan säga att jag ångrar i mina tidigare renoveringar så har det varit att jag alldeles för ofta rivit för lite och inte gått hela vägen.

Mitt råd? Gräv ut 30 cm, på med något kapillärbrytande grus, på med lämplig isolering, sedan betong, sedan flytspackel över hela. För att verkligen göra det komplett knacka bort betongen som ligger (går fortare än du tror, och att hyra en rejäl bilningshammare kostar inte mycket för en dag) och palla tillfälligt upp trappan på något. Tro mig, ditt framtida jag kommer tacka dig för att du lade några extra dagar på detta.
Tack för tips. Funderade också på att knacka bort den befintliga betongen. Det här är ju bara ett förvaringsutrymme så jag tänkte göra det så enkelt som möjligt.

Blandning av lecakulor och flytspackel. Hällde först på lecakulor. Sen spacklet och vände runt med en skyffel. Imorgon blir det flytspackling av ytskikt. Ca 20 mm.

• Blandning av lecakulor och flytspackel på ett betonggolv i ett rum under renovering.
    Skapa konto
Varför ett så dyrbart mtrl som flytspackel? Jag skulle valt vanlig finbetong.

F fribygg skrev:
Varför ett så dyrbart mtrl som flytspackel? Jag skulle valt vanlig finbetong.
Torkar fort och kan läggas tunt. Det är en liten yta. Det gick åt en säck flytspackel till 100 liter leca

K Kalle1978 skrev:
Torkar fort och kan läggas tunt. Det är en liten yta. Det gick åt en säck flytspackel till 100 liter leca
Får flytspacklet tillräckligt bärighet utan betong under?

F fribygg skrev:
Får flytspacklet tillräckligt bärighet utan betong under?
Tror det ska vara en beprövad teknik detta enligt vad jag googlat mig fram till.

Slutresultatet blev helt ok. Det flöt upp en del lecakulor som jag plockade bort.

• Trätrappa och betonggolv med en slät yta under en renoverad del av vägg i ett byggprojekt.
    Skapa konto
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.