4 339 läst ·
23 svar
4k läst
23 svar
hur gör ni andra hundägare?
Visst är det härlig och hårigt med dessa kräk! 
hm ... grundfrågan i tråden var egentligen hur vi gör med våra hundar när vi inte är hemma ... inte uppfostringsråd, goda eller dåliga flockledare etc
utan istället tinas fråga om sitt framtida hus' öppna planlösning.
Eftersom jag även framledes kommer att vara hundägare har jag tagit hänsyn till detta redan på ritningsstadiet - och detta kommer att underlätta även framtida valpinköp. Planlösningen är således inte så väldigt öppen - jag har istället kompletterat med tre skjutdörrar i bottenvåningen. Dörrar som i princip alltid kommer att stå öppna - istället för någon typ av valv. Dessutom planeras, som jag skrev, en rejäl liggplats i ett av köksskåpen där jycken får möjlighet ha uppsikt över bottenvåningen.
Eftersom du tina inte verkar ha bestämt dig för hustyp ännu så bör du också kunna göra någon enkel modifiering innan huset byggs och utan alltför stor kostnad - det är ju ett sätt att leva för oss som har hund.
Eftersom jag även framledes kommer att vara hundägare har jag tagit hänsyn till detta redan på ritningsstadiet - och detta kommer att underlätta även framtida valpinköp. Planlösningen är således inte så väldigt öppen - jag har istället kompletterat med tre skjutdörrar i bottenvåningen. Dörrar som i princip alltid kommer att stå öppna - istället för någon typ av valv. Dessutom planeras, som jag skrev, en rejäl liggplats i ett av köksskåpen där jycken får möjlighet ha uppsikt över bottenvåningen.
Eftersom du tina inte verkar ha bestämt dig för hustyp ännu så bör du också kunna göra någon enkel modifiering innan huset byggs och utan alltför stor kostnad - det är ju ett sätt att leva för oss som har hund.
tina.m skrev:[quote author=jeppeknaster link=1140965758/0#15 date=1141808417] En hund ska vara undergiven sin ledare och inte ta sig friheter. När den söker kontakt med dig som flockledare ska den inte stå med svansen i topp och öronen på spänn utan med slokande svans och bakåtdragna öron. Då är du hundens ledare och det finns inget som hunden uppskattar mer.
Lycka till med era fyrbenta kräk!
/jeppe
Hade mina hundar sett ut så då de tar kontakt med mig så hade jag känt mig ganska misslyckad som hundägare.[/quote]
Vet att det inte hör till trådämnet men måste bara få förklara mig så att jag inte framstår som nån grym envåldshärskare.
Ser nu när jag läser det jag har skrivit, att det lätt kan misstolkas. För att förtydliga mig:
Det här gäller ju inte alltid, utan när hunden söker kontakt för att be om lov att gå ut, be om lov att börja äta osv.(vilket är jättebra för att befästa sitt ledarskap!) I övrigt är det ju en glad och sprallig hund vi vill ha. Inget annat. Men det är definitivt roligare att ha kul med en hund som ser dig som sin ledare än med en hund som lämnar dig så fort den hittar nåt intressantare. En doft, en annan hund osv.
När den väl ber om lov ska öronen vara bakåtstrukna och svansen låg och glad(inte mellan benen). När din hund ber om "lov" på det här sättet så visar den bara tydligt att du är dess ledare. Inget konstigt. Samma sak gör valpen i sin samvaro med tiken och vi tar ju över tikens roll den dagen vi får hem valpen. Om hunden ser dig som dess ledare så kommer den vilja söka kontakt med dig hela tiden och du slipper en hund som rymmer och hittar på en massa jäkelskap.
Tyvärr går alldeles för många hundar omkring med högburet huvud och svansen upprätt i husses/mattes närvaro och det visar bara att det är hunden som är den dominante i sällskapet. Hanhundsaggressivitet beror nästan uteslutande på dåligt ledarskap.
Så här ska det fungera i en perfekt värld men som alla vet så är det skillnad på teori och praktik och världen är inte alltid perfekt. Ha skoj med din hund!
Nåja, åter till ämnet.
I Hus och hem nr 11 2005 finns det en artikel om en kvinna som byggde ett arkitektritat, nytt hus anpassat för ett liv med hundar. Hon har delat av huset i två delar med en barngrind emellan. I delen där hundarna får vara är det klinker med golvvärme på golvet och vid groventréen har hon gjort en snygg hunddusch för att lätt kunna spola av dom efter att dom har varit ute och blivit skitiga. Hon vill helt enkelt inte ha en massa hundtassar på sina vitlaserade trägolv. Verkar vara en smidig lösning om man inte vill ha hundarna runt hela huset. Varför krångla till det, bygg nytt, hundanpassat och arkitektritat!
Har man möjligheten så är ju annars hundgården den smidigaste lösningen under 3/4 av året. Skönt för hunden att vara ute och den klarar sig lätt en hel dag om så skulle behövas. Har man fler hundar i kvarteret så kan man ju alltid hysa in dom i samma hundgård så får en ev. ensam hund lite trevligt sällskap.
/jeppe
edit: Givetvis ska det finnas en koja i hundgården så hunden kan gå in om den så vill.
Suveränt med hunddusch! Vi planerar för en som ska ligga i groventrén. Särskilt viktigt då man har hundar som ligger i soffa och säng... hehe...jeppeknaster skrev:I Hus och hem nr 11 2005 finns det en artikel om en kvinna som byggde ett arkitektritat, nytt hus anpassat för ett liv med hundar. Hon har delat av huset i två delar med en barngrind emellan. I delen där hundarna får vara är det klinker med golvvärme på golvet och vid groventréen har hon gjort en snygg hunddusch för att lätt kunna spola av dom efter att dom har varit ute och blivit skitiga. Hon vill helt enkelt inte ha en massa hundtassar på sina vitlaserade trägolv. Verkar vara en smidig lösning om man inte vill ha hundarna runt hela huset.
Suveränt med klinker, ser lika fräscht ut efter 10 år, även om det springer hundar där (eller leker barn).
Hundgård?? 3/4 av året?? Hahahaha.... du HAR verkligen inte haft saluki (eller någon annan ras med lite päls), de vill definitivt inte vara ute så länge i "kylan"!!jeppeknaster skrev:
(förlåt, kunde inte låta bli...
[/quote]
Hundgård?? 3/4 av året?? Hahahaha.... du HAR verkligen inte haft saluki (eller någon annan ras med lite päls), de vill definitivt inte vara ute så länge i "kylan"!!
)
[/quote]
Det som inte dödar, härdar!
Så länge de har tillgång till en hundkoja i hundgården så fixar det sig nog. Eller är dom för storbjudna för det?!
Hundgård?? 3/4 av året?? Hahahaha.... du HAR verkligen inte haft saluki (eller någon annan ras med lite päls), de vill definitivt inte vara ute så länge i "kylan"!!
[/quote]
Det som inte dödar, härdar!
Så länge de har tillgång till en hundkoja i hundgården så fixar det sig nog. Eller är dom för storbjudna för det?!
Nu börjar du förstå...

(skämt åsido, så är det faktiskt så att saluki är den enda hundras som inte anses "oren" av nomaderna i mellanöstern (läs muslimer), i gamla tider både sov och åt de i samma tält som sina herrar. Man fick dessutom aldrig sälja en saluki, endast ge bort som gåva, de var lika högt skattade som kamelerna. Jag har flera gånger stött på araber här i Sverige som nästan kastat sig framför fötterna på mina ädla djur *fniss*. Detta betyder ju givetvis inte att vi måste göra likadant hemma i Sverige, men ibland undrar man om det inte sitter i generna på något sätt i alla fall...
).
(skämt åsido, så är det faktiskt så att saluki är den enda hundras som inte anses "oren" av nomaderna i mellanöstern (läs muslimer), i gamla tider både sov och åt de i samma tält som sina herrar. Man fick dessutom aldrig sälja en saluki, endast ge bort som gåva, de var lika högt skattade som kamelerna. Jag har flera gånger stött på araber här i Sverige som nästan kastat sig framför fötterna på mina ädla djur *fniss*. Detta betyder ju givetvis inte att vi måste göra likadant hemma i Sverige, men ibland undrar man om det inte sitter i generna på något sätt i alla fall...
Pappa hade samma åsikt när han fick ärva en schäfer. Det slutade med att hela familjen satt nere på golvet med hunden (och pappa var den som flyttade ner först) för att hålla henne sällskap. Hon var ju ny och vi ville inte mobba ut henne.P-plats.se skrev:
Sen flyttade alla fem upp i soffan och det visade sig att hunden inte var mycket skitigare än de två katter vi hade sen tidigare.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Besiktning av nivellsystem samt lite andra frågor
Golv -
Nybygge av pool-lounge - tätning kring rökrör och andra frågor
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Förening godkänt renoveringsplan, mitt i bygget ändrar de sig=allt måste göras om
Juridik -
Granne förändrar marknivå, gör slänt mot min infart utan dike?
Tomter -
Lackbets på bänkskiva - frågor inför andra strykningen
Kök